بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فصلی از کتاب در دست انتشار

« چهره های بزرگ جنبش زنان آمريکا »

از: شکوه ميرزادگی

پيوند به آرشيو

 

اليزابت کدی استنتون

نويسنده ی «کتاب مقدس زنان»:

زنان بدون جدايي دين از حکومت

روی خوش نخواهند ديد!

 

اليزابت کدی استنتون، Elizabeth Cady Stanton که در دوازدهم نوامبر سال 1815 در نيويورک به دنيا آمد، يکی از مهمترين چهره های قرن نوزده آمريکا به شمار می رود. او از اولين سال های جوانی به وسيله ی يکی از اقوامش وارد گروهی شد که برای برچيدن برده داری تلاش می کردند. در همان گروه بود که چند سال بعد با همسرش، استنتون، که روزنامه نويسی آزادی خواه و ضد برده داری بود آشنا شد و اين دو زندگی پر تلاشی را عليه برده داری از يک سو، و برای بدست آوردن برابری حقوق زنان از سويي ديگر شروع کردند.

کدی استننون را جنبش زنان آمريکا به عنوان موتوری می داند که در سال 1848 با برگزاری گردهم آيي سراسری و بزرگ زنان در نيويورک، برای خواستاری برابری حقوق، زنان آمريکايی را به حرکت در آورد.

او، پس از این واقعه، به مدت پنجاه سال به عنوان يکی از رهبران اصلی ابن جنبش به تلاش خود ادامه داد. کدی استننون در سخنرانی ها و در مقالاتش، همراه با تحليل های اساسی و سئوالاتی اصولی، آمريکا را مورد خطاب قرار می داد و دستگاه های حقوقی و قانونگزاری را وادار به پاسخگويي و انديشه کردن درباره مسايل مربوط به زنان می کرد.

او در سال 1869، همراه با دو زن آزادی خواه ديگر  ـ سوزان بی. آنتونی، و لوکرشيا مات ـ سازمان ملی زنان سافرج (يا زنان حق رأی طلب)  را بوجود آوردند و او اولين رهبر اين سازمان بود. او و همراهش، سوزان بی. آنتونی، نشريه ای منتشر کردند به نام «انقلاب» که هدفش ایجاد انقلابی در وضعيت زنان بود. او همچنين در مقالات و سخنرانی هايش تاکيد می کرد که «زنان بدون جدايي دين از حکومت روی خوش نخواهند ديد». او همچنين در سال 1895 کتاب مهمی نوشت به نام  Woman's Bible «کتاب مقدس زنان».

او معتقد بود که کتاب های مذهبی را مردان نوشته و مردان تفسير کرده اند و لازم است که تفسير و نگاهی زن مدارانه نيز به آن ها داشت. نکته ی جالب توجه اين است که اليزابت دارای هفت فرزند بود و در همان زمانی که این همه فعاليت گوناگون داشت، به پرورش بچه هايش نيز مشغول بود.

او در سال های پس از شصت و پنج سالگی خود، از کارهای اجرايي و سفرهاي متعددش کناره گرفت و به نوشتن پرداخت و تا هشتاد سالگی آثاری را بوجود آورد که هر کدام به عنوان سندی در جنبش های زنان مورد استفاده بوده  و خواهد بود. مهمترين کتاب او، در اين دوران از زندگی اش، «تاريخ  جنبش زنان سافرج است».

 

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630