دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 647  ـ  سه شنبه 24 شهريور 1388 ـ  15 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

اقرارگيری دينکاران مسيحی

در کهريزک قرون وسطی

================

روح تاريخ و مسئووليت تاريخی

امير سپهر

نزديک به سه ماه از آغاز خيزش بزرگ مردم ما سپری می شود. در اين مدت تقريبآ هيچ تلاشگر سياسی، نويسنده، مدافع حقوق بشر و تحليلگر ايرانی خارج از کشوری نبوده که اين رخداد را به زير ذره بين نبرده و از زوايای گوناگون آنرا بررسی نکرده باشد. از اينروی هم از بررسی مجموعه ی اين نگرش ها، اينک می شود اين نتيجه گيری را بدست داد که تا اينجای کار، دستکم در مورد اصل حقانيت اين حرکت تاريخساز، ظاهراً هيچ اختلافی در ميان کوشندگان فرهنگی و سياسی و خبری ما وجود ندارد. شوربختانه اما در همين بررسی ها هر جا که سخن به «هدف» و بويژه «رهبری» اين حرکت رسيده، اگر نگوييم «تشتت»، بايد گفت که برداشت ها و خوانش ها در اين دو مورد آنچنان با هم «متفاوت» بوده که پنداری هر کسی روايتگر رخدادی کاملاً جداگانه است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

رفع بی‌سوادی در کشور

به هفتاد و پنج سال زمان نياز دارد

سايت ايران ـ ايران

توانایی خواندن و نوشتن شهروندان، از مهمترین پیش‌شرط ‌‌های پیشرفت و توسعه کشورها به شمار می‌رود. با وجود افزایش چشمگیر تحصیلات دانشگاهی در بيست سال اخیر، نگاهی به آمارها همچنان نشان‌ دهنده وضعیت نگران ‌کنندهء کشورمان در این بخش است. محمد احسان تقی‌زاده، سرپرست مؤسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش، پیش از این با اشاره به اینکه هم‌اکنون ریشه کنی بی‌سوادی در ایران با روشهای سنتی صورت می‌گیرد، گفته بود: «ریشه کنی بی‌سوادی در ایران با این روش هفتاد و پنج سال زمان می‌برد.» این در حالی است که سازمان ملل از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا سال شمار بی‌سوادان را به نصف کاهش دهند.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

جایگاه سرسام؟

مهدی استعدادی شاد

وفادار گشتنی جاودانه به امید و آرزویی که بر کاکل دماوند / و بر کوهپایه های ایران پر زده و پر میزند / و نیز، همزمان، بیزار بودن از غبار جهل، از خاک خرافه / بیزار بودن از یاوه خالی بندان عوامفریب // آه، ای تهران سرسام زده با من چرا همراهی؟ / در این روز آفتابی، اینجا روی عرشه / در آستانهء دروازه فرنگ چه می کنی؟ // از دیروز پاک پکرم / چرا که در "یوتیوب" و توی اینترنت / مراسم سرود خوانی پیش "رهبر" را دیدم / و کسی نبود به آن متشاعران دریوزه / آن پیش پای رهبر نشستگان /  به گدایان احسنت و آفرین شنوی / که خنده و انزجار توامان تولید می کنند، / در یک کلام بگوید: ساکت! بروید گُم شوید!

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

در گذشت «مهندس عليقلي بياني»

يك طرفدار شجاع سکولاريسم در ايران

نوشته: فرهنگ قاسمي

او به حق مسلماني سکولار و انديشمندي بي‌مدعا بود. امروز كه از هر زمان ديگر آزاديخواهان و طرفداران عدالت اجتماعي در ايران به ارج و مقام سکولاريسم وقوف پيدا كرده‌اند و براي برقراري آن مبارزه مي‌كنند شايسته است كه از تك درختان تناوري كه در شوره‌زار تعصب و خشك‌مغزي پرچم‌دار استقلال و آزادي و سکولاريسم در ايران بودند ياد كرده و به آنها احترام گذارده شود. زنده ياد شاپور بختيار كه خود يكي از رهبران حزب ايران و مدافع سکولاريسم بود به مهندس بياني احترام مي‌گذاشت و هميشه از او به نيكي نام مي‌برد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

مجلس اول: اعتراف گيری

 مجلس دوم: ترديد

حميد رضا رحيمی

فدوی نمی داند چه شد که تیتر "اعتراف گیری" او را یاد "آب میوه گیر " انداخت!.. ابتدا پنداشت که سبب، ممکن است تشنگی بی هنگامی باشد که  به  سراغش آمده است؛ لکن  پس از اندکی تأمل  دریافت که این تداعی بی سببی نبوده است زیرا " دستگاه آبمیوه گیری" ، به آنی جامد را به مایع تبدیل  می کند و این، چندان هم بی تشابه  به  "دستگاه اعتراف گیری "استاد کل فی الکل، خاتم المجتهدین و خلاصه المتقدمین و زبدة المتأخرین، بهاءالمله والشریعه والحقیقه والدین، سید علی (ع) خامنه ای نیست! و در اینصورت، معلوم می شود که حق با ذهنیّت ِ ُمصوّر ِ فدوی است...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

بايد وزارت‌ امر به معروف‌ و

نهی ازمنکر تاسیس شود

آیت‌الله مکارم

ايسنا ـ آيت العظمي مكارم شيرازي گفت: بايد وزارت امر به معروف و نهي از منكر داشته باشيم تا اين فريضه‌ي الهي به خوبي در جامعه اجرا شود. اين مرجع تقليد در جلسه‌ي تفسير سوره‌ي اعراف در شبستان امام خميني حضرت معصومه (س) با بيان اين‌كه هدف از نزول قرآن كريم، دعوت مردم به سوي نور بوده است، گفت: قرآن در دعوت مردم از دو روش مستقيم و غيرمستقيم استفاده كرده است.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

قبل و بعد از ولايت فقيه

آرشيو

================

 

در مقابل کارهای خلاف به نام دين و مذهب، سکوت نکنيد

پيام آيت الله منتظری به مراجع تقليد، علما و حوزه‌های علميه

‏عجين بودن مذهب و عالمان و متخصصان دينی که امری مقبول و معقول و‏ ‏مورد تأييد مردم مسلمان است موجب شده است که هر آسيب وارد بر‏ ‏روحانيت، قهراً متوجه اسلام و مذهب نيز باشد. ‏در چنين وضعيتی مسئوليت مراجع محترم و روحانيت شيعه سنگين تر‏ ‏خواهد بود؛ زيرا علاوه بر وظايف عمومی آنان که لازمهء رشتهء تخصصی‏ ‏آنان و توجه مردم به روحانيت و مرجعيت است، وظيفهء دفاع از حيثيت‏ ‏مذهب و تطهير دامن آن از کارهای خلافی که حاکميت به نام مذهب انجام‏ ‏داده و میدهد نيز بر عهده آنان خواهد بود؛ زيرا کارهای خلاف شرعی که‏ ‏خلاف اهداف اوليه انقلاب هم میباشد و به نام دين و مذهب انجام‏ ‏میگيرد از مصاديق بارز بدعت است. بدعت منحصر به تشريع و وارد‏ ‏کردن رسمی حکم غير دينی در دين نيست، بلکه شامل هر کار خلاف‏ ‏شرعی که به نام شرع و مذهب انجام گردد نيز خواهد بود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

رسالت مراجع بزرگ شیعه

حسین لاجوردی

به گواهی تاریخ صد و اندی ساله تحولات در ایران ، قشر روحانیت ، به رهبری آیات عظام ، در هنگامه بحران های سیاسی – اجتماعی از دولت گسسته و به ملت پیوسته اند .چشم انداز شرایط روز چنین می نماید که در آینده ای نه چندان دور حکومتیان عمامه از سر برخی از روحانیون مخالف استبداد بر گیرند و آنان را خلع لباس کنند .شاید در شرایط امروز ایران زمان آن رسیده باشد که ، روحانیون ایرانی تبار ، به عنوان اعتراض ، با پیشگامی مراجع بزرگ شیعه ، عمامه از سر برگرفته ، بر زمین کوبند و بدین شکل رسالت خود را در راستای خواست های آزادی خواهانه مردم ایران برآورده سازند. فراموش نکنیم که حاکمیت جمهوری اسلامی در تمامیت، کلیت و موجودیت آن فاجعه ای بزرگ برای امروز و فردای ایران است.) پاریس 23 شهریور 1388)

(برگرفته از صفحهء فيس بووک نويسنده)

بر تنتان زار می زند، اما ادامه دهید.

محمدرضا شکوهی فرد

«تهدید!»، این شناسهء ادبیاتی ست که رهبر جمهوری اسلامی در صدر و دیگر عاملان کودتا، ظاهراً ذیل او، در قبال جنبش مدنی بی خشونت معترضان و مخالفان در پیش گرفته اند و این گونه که قرائن نشان می دهد، قرار هم نیست از بکارگیری اش اعراض ورزند. در حقیقت، استفاده از این ادبیات که تا حدود زیادی، واجد صفت عملگرایانه نیز هست، مختص اقطاب قدرقدرت جبهه معاندان ملت و زعیم اسمی شان، حجت الاسلام خامنه ای نیست. همچنین زائیدهء، به قول شیخ، کودتاچیان تازه به دوران رسیده هم نیست.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

سایت"سکولاریسم نو"

میکروفونی برای اندیشه های نو یا کهنه!؟

م- جهانگیر

از آقای اسماعیل نوری علا می پرسم چرا صفحات سایت "سکولاریسم نو" را در اختیارِ نیروهای ضدِ آزادی می گذارید؟ حتمأ به بهانه ی احترام به دموکراسی! یا اینکه فکرمی کنید چون "شاهزاده" در تنگ دستی زندگی می کند، این امکانات را در اختیارش می گذارید! اگر چنین است لازم می دانم یک حقیقت دیگر را هم به آگاهی شما برسانم و آن اینکه: گروه ضدِ آزادی (خانواده پهلوی،سلطنت طلبان و بقیه طرفدارانِ استبدادِ پهلوی که بتازگی مشروطه خواه و دموکرات شده اند) بیلیون ها دلار ثروت (محصول کار ودست رنجِ مردم ایران) را به خارج منتقل کردند و با به راه انداختن رادیو، تلویزیون، نشریه، سایت و با جلب و جذب و خریداری برخی روزنامه نگاران، شاعران و نویسندگان در صددِ هموار کردن شرایط بازگشتِ نظام پادشاهی به ایران هستند.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

سکولاريسم؛ دردومين مناظرهء نوري علا، آشوري و قابل

افشا بهروزی

دکتر نوری علا با پشتیبانی مصرانه خود از سکولاریسم این طور القا می نماید که سکولاریسم خوب است و هر چه که در برابر سکولاریسم باشد بد است. این نقص بارها بزبان های مختلف در اینترنت دیده شده است. یعنی انتخاب عنوان سایت ایشان بنام «سکولاریسم نو» ضدیت واضحی از راه ملایان را نشان نمی دهد زیرا سکولاریسم هم می تواند خوب باشد و هم می تواند بد باشد. بنابراین سکولاریسم، مثل فدرالیته، برابر دموکراسی و حقوق بشر نیست. همهء ما می دانیم که شاهان پهلوی سکولار بودند (بمعنای این که دین را از سیاست جدا کرده بودند)؛ صدام حسین هم حکومتی سکولار داشت؛ هیتلر هم حکومت اش سکولار بود. این که ملت ایران سکولاریسم را انتخاب کند بمعنای انتخاب اصلح نمی تواند باشد. زیرا سکولاریسم می تواند به دیکتاتوری بینجامد...

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

تقاضای تعطيل کردن نمايشگاه کتاب تکذيب می شود

اتحاديه ناشران

ايسنا ـ اتحاديه ناشران و کتابفروشان پيشنهاد تعطيلي نمايشگاه کتاب را که محسن پرويز معاونت فرهنگي وزارت ارشاد آن را به اين اتحاديه منسوب کرده تکذيب کرد. معاون فرهنگي وزارت ارشاد اسلامي در گفت وگو با ايسنا به طرح برگزار نشدن نمايشگاه کتاب اشاره مي کند و البته اعلام مي کند اين طرح از طرف رئيس اتحاديه ناشران ارائه شده است؛ «رئيس اتحاديه ناشران پيشنهاد کرد به مدت دو يا سه سال نمايشگاه تعطيل شود که اين خود پيشنهادي است که بيش از يک ماه از اين موضوع نمي گذرد و ما آن را تعقيب کرديم که آيا همه تشکل هاي نشر هم با آن موافق هستند يا نه. هنوز بازخوردي نرسيده است و بايد همه گزينه ها را بررسي کنيم. البته اين به معناي پاک کردن صورت مساله است. اگر ما اين موضوع را مطرح مي کرديم، دنيا بر سرمان خراب مي شد، اما چون بعضي از رسانه ها محبت ويژه يي به بعضي از جريانات دارند، از کنار اين پيشنهاد به سادگي عبور کرده و آن را نقد و بررسي نکرده اند.» در حالي که پرويز پيشنهاد تعطيلي نمايشگاه کتاب را منسوب به اتحاديه مي داند، اعضاي اين تشکل غيردولتي ادعاي او را تکذيب مي کنند. جعفر همايي مدير نشر ني و عضو هيات مديره اتحاديه ناشران و کتابفروشان در اين باره به خبرآنلاين مي گويد؛ «اتحاديه از ابتدا با برگزاري نمايشگاه کتاب در مصلاي تهران مخالف بود. سه سال پيش مخالفت خود را اعلام کرديم و اين مساله جديدي نيست. اين مساله را همان موقع از طرف اتحاديه اعلام کرديم که هيچ توجهي به آن نشد. من از وجود اين نامه که معاونت فرهنگي به آن اشاره مي کند هيچ خبري ندارم.» حسن کيائيان رئيس هيات مديره اتحاديه ناشران و کتابفروشان نيز که محسن پرويز اين پيشنهاد را به او منتسب کرده است، مي گويد؛ «نمي دانم مقصود آقاي پرويز از اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران بود يا خير. اگر مقصودشان ما بوديم که اولاً چنين نامه يي نوشته نشده است. ثانياً به دنبال اظهار نظر مسوولان ستاد بحران شهرداري تهران در جلسات شوراي شهر مبني بر اعلام ايمن نبودن محل مصلي براي برگزاري نمايشگاه کتاب و احتمال وجود خطرات جاني براي ناشران و بازديدکنندگان برگزاري نمايشگاه در اين محل منطقي نيست.» کيائيان ادامه مي دهد؛ «اين مساله را در سرمقاله نشريه داخلي اتحاديه ناشران و کتابفروشان نوشتم و مطرح کردم که ارزش جان انسان ها از همه چيز بالاتر است و اين تنها در مورد نمايشگاه هاي قبلي بود و هيچ ربطي به نمايشگاه هاي آينده نداشت. مگر اينکه مشکلاتي که مسوولان ستاد بحران شهر تهران گفته اند در نمايشگاه هاي آتي از بين نرود. ما در زمان انتقال نمايشگاه کتاب به مصلي گفتيم با همه ايرادات محل دائمي نمايشگاه ها، گزينه بهتري از آن در تهران وجود ندارد و از جمله مصلي هم گزينه بهتري از محل قبلي نيست. و الان متاسفانه مشخص شد که حرف آن روز ما صحيح بوده است. تاکيد مي کنم هيچ پيشنهادي از طرف اتحاديه ناشران و کتابفروشان براي برگزار نکردن نمايشگاه کتاب وجود ندارد.» چند سال پيش شهرداري با برگزاري نمايشگاه در محل دائمي نمايشگاه ها مخالفت کرد و نمايشگاه کتاب به مصلاي تهران منتقل شد. البته در تمام اين چند سال هم نمايشگاه با برخي مشکلات همراه شد که دليل آن هم آماده نبودن مصلي بود. از مدتي پيش بحث تکميل مجموعه مصلي به وجود آمد و اينکه به مدت دو سال نمي توان برنامه يي را در اين محل برگزار کرد. مديرعامل مصلي همچنين خبر داده است با توجه به انعقاد قرارداد دوساله با پيمانکار براي تکميل مجموعه مرکزي، امکان برگزاري نمايشگاه کتاب نيز در اين مکان وجود ندارد .به گزارش خبرآنلاين اين در حالي است که تا پيش از اين پرويز به طور تلويحي مخالفت نهادهاي صنفي نشر با تصميم معاونت فرهنگي ارشاد براي برگزاري نمايشگاه کتاب در مصلاي تهران را ناشي از سودجويي آنان خوانده بود و اعلام کرده بود؛ «استفاده از مصلي براي هر چه بهتر و بيشتر کردن فضاي نمايشگاه صورت گرفته است.»

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 646 ـ  دو شنبه 23 شهريور 1388 ـ  14 ماه اگوست 2009

شماره 645 ـ  يک شنبه 22 شهريور 1388 ـ  13 ماه اگوست 2009

شماره 644 ـ  شنبه 21 شهريور 1388 ـ  12 ماه اگوست 2009

شماره 643 ـ  جمعه 20 شهريور 1388 ـ  11 ماه اگوست 2009

شماره 642 ـ  پنج شنبه 19 شهريور 1388 ـ  10 ماه اگوست 2009

شماره 641 ـ  چهار شنبه 18 شهريور 1388 ـ  9 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630