فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1047 ـ  دوشنبه 31 مرداد 1390 ـ  22 آگوست 2011

شماره 1046 ـ  جمعه 28 مرداد 1390 ـ  19 آگوست 2011

پيوندها

بمناسبت پايان مرداد ماه

تاریخ مشروطه، دادگاه ایران است

همنشین بهار

اينکه آیا همه کسانی که به جای سلطان و رعیت، دم از مشروطه و ملت می‌زدند و می‌گفتند: «مشروطه عین اسلام و اسلام همان مشروطه است»، از موضع ترقی خواهی جانب امثال صوراسرافیل و ستارخان را می گرفتند یا نه، موضوعی جدا است... تکفیرنامه اصحاب قلم و افرادی چون جلیل محمدقلی‌زاده (سردبیر ملانصرالدین) را  نه شیخ فضل الله نوری و ملاقربانعلی زنجانی مشروعه خواه، بلکه آیت الله محمد کاظم خراسانی (صاحب کتاب ارزشمند کفایه الاصول) و آیت الله عبدالله مازندرانی مشروطه خواه مُهر زده اند.>>>

جنگ اسد علیه مردمِ خود

کریم الجواهری ـ در راینیشه پُست

ترجمه از ح.پدرام

قیام در سوریه هر روز خونین تر می شود و هرچه بیشتر پرسشی خود می نمایاند: چرا جامعۀ بین المللی همانند لیبی دخالت نمی کند؟ پاسخ در موقعیت منطقه ای بسیار ویژۀ سوریه نهفته است. لیبی از نظر بین المللی تنها به دو جهت جالب است: منابع عظیم نفت دارد و پایگاه مهمی برای مهاجرت از آفریقا به اروپاست. سوریه برعکس از نظر راهبردی منطقه ای مین گذاری شده را می ماند. یک نکته همسایگی این کشور با اسرائیل و ارتفاعات جولان است که از سال 1967 در اشغال نیروهای اسرائیلی است. در مرز دو کشور با وجود لفاظی های جنگ طلبانه بین سوریه و اسرائیل، از 40 سال پیش گلوله ای شلیک نشده است. درعمل حکومت سوریه ضامن آرامش و ثبات در مرز با اسرائیل است. و دومین برگ برندۀ سوریه پیمان سیاسی اش با ایران است.>>>

يک مشکل حقوقی و چند مشکل ديگر

حمیدرضا رحیمی

از زمانی که اثری که از یکی از مؤمنین به شرح زیر صادر شده است، اینجا در ممالک محروسه ی خاج پرستان، همه جای فدوی را گرفته اند که مؤمن مذکور شدیداً شکر خورده و قند شکسته که بدون اجازه، از آنان مایه گذاشته است: «در كشور عشق مقتدا خامنه ای است / فرماندهی كل قوا خامنه ای است / ديروز اگر عزيز مصر يوسف بود / امروز عزيز اين جهان خامنه ای است!» و فلذا فدوی را به مصداق این بیت معروف: گنه کرد در شرق آهنگری / به LA زدندی سر مسگری!؛ شدیداً به قول عوام Sue کرده اند!..>>>

کجای شريعتمداری کيهان می سوزد؟

يافتم! يافتم! بايد اسب را جلوي درشكه ببنديم!

(خبر ويژهء کيهان چاپ تهران)

«اسب را به كدام سوي درشكه ببنديم؟» اين سؤالي است كه يكي از اعضاي اپوزيسيون مقيم خارج پرسيده تا بالاخره مسئله اختلاف ميان اپوزيسيون حل شود. «اسماعيل- ن- ع» كه سايت نيمه تعطيل سكولاريسم نو را اداره مي كند و چند ده سال است به خيال خود مشغول مبارزه مي باشد، به تازگي فهميده كه مشكل اپوزيسيون در بستن اسب به كجاي درشكه بوده است! او در اين باره مي نويسد: در زبان انگليسي ضرب المثلي هست مبني بر اينكه «اسب را پشت درشكه نمي بندند». دليل هم روشن است؛ اسب قرار است درشكه را بكشد و آن را با سرنشينان احتمالي اش به مقصد برساند، اما اگر اسب را به پشت درشكه يا درشكه را به جلوي اسب ببنديم هيچكس به مقصد نخواهد رسيد. اين اصطلاح، مثل هر اصطلاح ديگري، كاربردهاي مختلفي دارد و مي توان آن را در موارد گوناگوني در راستاي روشن كردن مقصود به كار برد؛ و من هم اين روزها آن را در راستاي روشن كردن پيچ و خم هاي مساله غامض اتحاد نيروهاي سياسي بسيار رسا و مبين مي بينم. مثلا، در وضعيتي كه قرار است عده اي دور هم جمع شده و به حداقلي از توافق و همكاري برسند، مي توان به اين ضرب المثل رجوع كرد و ديد كه چه مسائلي حكم اسب را دارند و كدام يك كاركرد درشكه را عرضه مي دارند و چگونه مي توان، بر حسب اين ضرب المثل، اسب و درشكه را طوري به هم بست كه سفر و رسيدن به مقصد ممكن شود. وي مي افزايد: «در استنباط من از اين صورت مسئله، به نظر مي رسد كه آنچه در ميان افراد يا آحاد شركت كننده در يك اتحاد عمل مشترك است حكم اسب (عامل حركت) را دارد و اختلاف هاي بين آنها همان درشكه اي است كه قرار است بوسيله اسب به حركت درآيد. يعني، براي اينكه سفر اتحاد عمل آغاز شود چاره اي نيست جز اينكه اسب را به جلوي درشكه ببنديم، و در حين حركت به حل اختلافات بپردازيم و يا حل آنها را به رسيدن به مقصد واگذاريم؛ هرچند كه در طول سفر ممكن است مسافران در حل اختلافاتشان توفيق نيابند و كل سفر ناتمام بماند. اسب بي درشكه، قدرت حركت كردن و رفتن را دارد اما درشكه بدون اسب به سختي قابل كشيدن است.» حالا، فارغ از اينكه در ميان اپوزيسيون، اسب را به درشكه ببندند يا درشكه را به اسب، پيشنهاد مي شود فكري به حال خود اسب ها بكنند چرا كه طي همين 15-10 سال گذشته بارها از سران اپوزيسيون شنيده شده كه اين جريان ها مانند اسب هاي درشكه به سربالايي رسيده و همديگر را گاز گرفته اند. كشيدن دندان آنها يا بستن لجام مي تواند راه حل موقتي باشد هرچند كه بايد مراقب لگد اسب هاي درشكه به يكديگر هم بود! (بماند كه با ماجراي اسب تروا، اسب هاي اپوزيسيون بعضا درازگوش نيز از آب درآمده اند و معلوم شده از اول، جنس تقلبي در ميان اپوزيسيون توزيع شده است).

بقيه در آرشيو

تروریست ماندن مجاهدین به سود کیست؟

الاهه بقراط

چرا نباید پذیرفت که مجاهدین دیگر نمی‌خواهند تروریست باشند؟ خود ایرانیان که در این زمینه به اندازه کافی تجربه دارند! آیا کسانی که برای باقی ماندن این سازمان در آن لیست کذایی تلاش می‌کنند، میل دارند مجاهدین تروریست بمانند؟! اگر آنها در این لیست بمانند و خود را به «جنبش سبز» بچسبانند که بدتر است زیرا در مقام  یک گروه تروریست این کار را می کنند!  ولی آیا نام یک سازمان در لیست اروپا و آمریکا دلیل واقعی برای تروریست بودن یا نبودن آن است؟! یعنی اگر مجاهدین در لیست بمانند، تروریست‌اند و اگر نباشند، تروریست نیستند؟!>>>

لرزه براندام ولی فقیه!

شهباز نخعی

فرض را براین بگیریم که اعمال جنایتکارانه حکومت بشار اسد "جنایت علیه بشریت" نباشد – که هست – و "مسئله داخلی" باشد – که نیست -، حتی با چنین فرضی هم از آنجا که همهء شواهد حاکی از آنند که سقوط بشار اسد حتمی و قطعی است و مردم دلیر و مقاوم سوریه بزودی این "مسئله داخلی" را به سود خود حل خواهند کرد، باز هم گرهی از کار فروبستهء بشار اسد و سیّدعلی خامنه ای گشوده نخواهد شد. سقوط محتوم رژیم بشاراسد و پیروزی مردم سوریه طبعاً فرصتی مناسب برای مردم ایران پدید خواهد آورد تا بپاخیزند و شرّ حکومت ولایت مطلقه فقیه را از سر خود دور کنند و همین است که لرزه بر اندام ولی فقیه می اندازد!>>> 

اسب را به کدام سوی درشکه ببنديم؟

در زبان انگليسی ضرب المثلی هست مبنی بر اينکه «اسب را پشت درشکه نمی بندند». دليل هم روشن است: اسب قرار است درشکه را بکشد و آن را با سرنشينان احتمالی اش به مقصد برساند؛ اما اگر اسب را به پشت درشکه يا درشکه را به جلوی اسب ببنديم هيچکس به مقصد نخواهد رسيد. اين اصطلاح، مثل هر اصطلاح ديگری، کاربردهای مختلفی دارد و می توان آن را در موارد گوناگونی در راستای روشن کردن مقصود به کار برد؛ و من هم اين روزها آن را در راستای روشن کردن پيچ و خم های مسئلهء غامض اتحاد نيروهای سياسی بسيار رسا و مبين می بينم.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

چرائی انحراف و تغییر مسیر جنبش های مردمی در ایران

بهزاد جوادیان

آنچه امروزه طرح این سوال را در ذهن پرسشگر انسان تقویت می کند اخبار و گزارش هایی است که چند صباحی است از گوشه و کنار منطقهء خاورمیانه و شمال آفریقا با آنها روبرو هستیم. به عبارتی این علامت سوال و پرسش در زمينهء خیزش مردم در کشورهایی مانند تونس و مصر و پایداری مردم در سوریه، لیبی و اسراییل برجسته و نمایان تر می شود و شاید اگر بخواهیم شاهد کوچکی بر این امر داشته باشیم، مقایسه سه شنبه های اعتراض در ایران و جمعه های تجمع در سوریه و میزان پایداری هر یک از آنها بخشی از واقعیات موجود را ملموس تر می کند.>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

وبلاگ کورش زعيم

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

حزب مشروطهء ايران

(ليبرال دموکرات)

==========

سايت ینياد داريوش همايون

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

تغيير برای برابری

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630