دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 653  ـ  دو شنبه 30 شهريور 1388 ـ  21 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

================

نقطهء بدون بازگشت

حسين باقرزاده

در کشمکش بین دو نیروی درگیر با یک‌دیگر، مرحله‌ای ممکن است پیش بیاید که از آن به عنوان «نقطهء بدون بازگشت» یاد می‌شود. در این نقطه راه مسالمت‌آمیزی برای برون رفت از بن‌بست باقی نمی‌ماند. این نقطه ممکن است بر اثر تندروی‌های یک طرف یا هر دو طرف پیش بیاید. تا پیش از رسیدن به این نقطه، راه فراری برای طرفین باز می‌ماند. در آن شرایط، آن‌ها می‌توانند با نشان دادن انعطاف به دنبال سازش برآیند و به نحوی با هم کنار بیایند. ولی وقتی درگیری به نقطهء بدون بازگشت رسید دیگر بسیار دیر شده است. برای دو طرف راهی جز «درگیری تا حد مرگ» باقی نمی‌ماند. درگیری در این مرحله به نبرد مرگ و زندگی تبدیل می‌شود. یک طرف یا تسلیم مطلق طرف دیگر را می‌طلبد و یا نیستی او را. برون رفت از درگیری تنها با حذف یکی از دو طرف می‌تواند عملی شود. نبرد حاکمیت جمهوری اسلامی با جنبش سبز و اصلاح‌طلبان فعال در آن، به این نقطه نزدیک شده است.

================

مقاومت حق مسلم مردم است!

الاهه بقراط

نظام جمهوری اسلامی در ايران اگر در شناخت نخستين دشمنان خود که تجسم آنها را در امپرياليسم و کمونيسم می ديد، اشتباه کرده باشد، در آنچه امروز از آن به اسم «دشمن» نام می برد، قطعا اشتباه نمی کند. جمهوری اسلامی هم با امپرياليسم (نگاه کنيد به رابطه اش با روسيه و دريوزگی اش به آمريکا) هم با کمونيسم (نگاه کنيد به دلقک های سرخ آمريکای لاتين و چين و کره شمالی(  به آسانی کنار می آيد. اما هرگز شاهد اين نخواهيد بود که ارزش های دمکراتيک و ليبرال در جمهوری اسلامی به رسميت شناخته شوند چرا که يکی از اين ارزش ها همانا حق مقاومت مردم در برابر حکومت است. جمهوری اسلامی اما نيامده است تا مردم حق داشته باشند در برابرش مقاومت کنند! آمده است تا با تبديل ايران به جهنم، ملت ايران را به بهشت رهنمون شود. اين نه يک رسالت دمکراتيک و آزادی خواهانه، بلکه يک رسالت محتوم، الاهی، خونبار و ازلی و ابدی است.

================

همه عليه هم !؟

سعيد آوا

پرسش اين است: هدف از انقلاب ها و جنبش های اجتماعي آيا نشستن يا نشاندن يکي به جای ديگری ويا برقراری نظام و برپايي جامعه ای همبسته و دمکراتيک بر پايه های آزادی و دمکراسي و عدالت است؟ آيا با روش گذار مسالمت آميز مي توان به چنين جامعه هايی دست يافت يا از طريق قهر و مبارزه ی مسٌلحانه؟ اگر پاسخ به پُرسش اوٌل روشن و صريح و قاطع باشد، برای پُرسش دوٌم پاسخي به همان قاطعيٌت نمي توان پيدا کرد. انتخاب روش نه با پنداربافي و اراده گرايي يک شخص و گروه که حتيٌ با تصميم طبقه و طبقات اجتماعي هم به سرانجامي موٌفق نخواهد رسيد. مجموعه شرايط وموقعيٌت ها و روابط  دروني و بيروني طبقات و نيروهای يک جامعه است که پيشبرد يکي از روش ها و يا اختلاطي از هر دو را عمده و برجسته مي نمايد...

================

نقش مفهوم تقدس

در روند نهاد سازی مذهبی

اسماعيل نوری علا

از مجموعهء

«جستارهائی در فرهنگ شناسی»

برنامهء يک ساعتهء

 راديو ـ تلويزيونی

آرشيو

پس از انتخابات شمار بينندگان

تلويزيون سقوط کرده است

ضرغامي 

اعتماد- رئيس سازمان صدا و سيما در حالي از سقوط بسيار زياد تعداد بينندگان رسانه ملي خبر داد که در روزهاي پس از انتخابات عملکرد صدا و سيما مورد انتقاد بسياري قرار گرفت و چهره هاي زيادي به عملکرد جناحي و يکجانبه رسانه ملي اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاري انتخاب، ضرغامي در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام کرده مردم ديگر اقبال چنداني به تلويزيون نشان نمي دهند. او در ادامه چنين گفته است؛ «بينندگان تلويزيون بعد از حوادث اخير پس از انتخابات به کمتر از چهل درصد رسيده است.» شنيده مي شود عملکرد يکجانبه صدا و سيما در حوادث اخير باعث شده رسانه ملي در روزهاي اخير در برنامه هايي که بر محوريت ميهمان اجرا مي شود با مشکل روبه رو شود چون بسياري از چهره هاي شاخص فرهنگي، اجتماعي و... به دليل عملکرد صدا و سيما در روزهاي انتخابات و پس از آن حضور در اين رسانه را تحريم کرده اند.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل اول

حکومت قبل از ملت

(1938 تا 1945)

بخش سوم

روند تبعيض عليه اقليت های مذهبی

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

تاثير نظريه های نژادپرستانهء نازيسم در ترکيه موجب شده بود که سياست تبعيض عليه اقليت های مذهبی نيز اوج بگيرد. در دروان امپراتوری عثمانی اکثريت امور بازرگانی و توليد کارخانه های در دست خارجی ها و مسيحيان و يهوديان ترکيه بود. پس از 1908 و به خصوص در طول جنگ اول جهانی، کميته ی اتحاد و ترقی سياستی را در پيش گرفت که تحت نام «سياست اقتصاد ملی» عليه اقليت ها و به نفع تجارتورزان مسلمان ترکيه عمل می کرد.  جمهوری ترکيه نيز همين سياست را ادامه داد.

(پيوند به فهرست کتاب)

 

مهندس کوروش زعیم به خانه بازگشت
ادوارنیوز: مهندس کوروش زعیم، عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران که در تاریخ 28 مهرماه بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه نزد شعبه 14 دادسرای انقلاب از زندان آزاد شد . محمد علی دادخواه، وکیل مدافع این فعال سیاسی نیز در گفتگویی با ایلنا ضمن تایید این خبر گفت: اتهامات موكلم اقدام عليه امنيت ملي و نشر اكاذيب عنوان شده است و پرونده موكلم در شعبه 14 بازپرسي دادسراي انقلاب تهران مطرح است.

گردانندگان سکولاريسم نو بازگشت اين چهرهء مبارز سکولار ايران را به ميان دوستان و همرزمانش تهنيت گفته و اميدوارند که هرچه زودتر انتشار مقالات او در اين نشريه از سر گرفته شود.

عاقبت تز اسلامي ولايت مطلقهء فقيه، کودتای نظامي بود!

علی سالاری

در شرايط کنوني، از آنجا که تقابل اصلي بين جبههء دموکراسي و استبداد است، لاجرم، همهء آنها که در پي رسيدن به دموکراسي و حقوق بشرند، اعم از اصلاح طلبان و انقلابيون سابق، در يک جبهه قرار مي گيرند. منتها، هرفرد و گروه و جرياني مي تواند با حفظ مواضع خودش، موضع انتقادي نسبت به رقيبش را محفوظ و ملحوظ دارد. اين تنوع مواضع، که ناشي از تنوع ساختار جمعيتي و عقيدتي جامعهء ايران است، به رشد و شکوفايي سطح عمومي جنبش و مبارزه کمک مي کند. يعني که، چه بخواهيم و يا نخواهيم، رقباي اصلي دموکراسي فردا از دل همين نيروهاي مدرن و سنتي و مذهبي و غير مذهبي موجود در جامعه، سر برخواهند آورد. بنابراين بجاست که ضمن داشتن مواضع انتقادي خود از رقباي اصلاح طلبمان، از ياد نبريم که آنها امروزه، هرچند بطور ناخواسته، وارد و جلودار مبارزه اي شده اند که نظام ولايت فقيه را وادار به کودتا و حکومت نظامي کرده و در تماميت آن به چالش کشانده است...

بختیاری ها، مشروطه و تصرف تهران

امین تریان

با روی کار آمدن محمدعلی شاه – نوه ی امیرکبیر و فرزند مظفر الدین شاه - و با حمایت روسیه تزاری از او، بساط حکومت مشروطه و رکن آن - مجلس شورای ملی - برچیده شد. در مقابل تبریزی ها، شمالی ها و همچنین بختیاری ها به کوشش در راه بازگرداندن ِ حکومت مشروطه پرداخته و دمی از ایستادگی در برابر قوای دولتی کوتاه نیامدند. در زمان بست نشستن در سفارت انگلیس و حتی پس از آن سخنانی مبنی بر نقش مستقیم انگلیس در انقلاب مشروطه مطرح شد. چيزی که بر عمق این توهم افزود شرکت بختیاری ها در تصرف تهران بود؛ بختیاری هایی که در دو زمینه با انگلیسی ها قراردادهای تجاری بسته بودند.

بابی کشی به فتوای ملايان

يوسف شريفی

بخشی  از کتاب «دیهء اهل کتاب»

نحوه قتل بابیان بسیار فجیع است. برای نمونه چند مورد از آن ها که از زبان محمد تقی لسان الملک سپهر، مورخ دربار قاجار در کتاب ناسخ التواریخ آمده است، ذکر می گردد: "سید حسن خراسانی [که از سرکردگان بابی ها بود] را به شاهزادگان سپردند تا همه گروه او را با تیغ پاره پاره کردند. ملاحسین خراسانی را نظام الملک و میرزا سعید خان و اتباع وزارت دول خارجه مقتول ساختند. ملافتح الله قمی ... فرمان رفت تا در نیاوران بدن او را از چند جای سوراخ کردند و بن شمع فرو دادند و شمع ها را بر افروختند، در این وقت حاجی علی خان فراشباشی حاجب الدوله، پشت او را هدف گلوله ساخت و فراشان اش با کارد و دشنه پاره پاره کردند. محمد تقی شیرازی را، اسدالله خان میرآخور ... نخستین نعل اسب بر پای او بستند [او را نعل کردند] و از آن پس با تخماخ و میخ سر و تنش را در هم شکستند. محمدعلی نجف آبادی را به دست خمپاره چیان سپردند، تا نخست چشم او را برکندند و آن گاهش بر خمپاره بسته آتش در زدند. نجف خمسه را به مردم شهر سپردند تا با چوب و سنگ زمین را از خونش لعل رنگ کردند...

در رديف «از هر چمن گلی...»

حميد رضا رحيمی

پژوهش های  طاقت فرسای فدوی  سرانجام ببار نشست و به مدرک  محکمی  دست یافت که برخلاف  شیوه ی مرضیه که زن باید شهید و یا دست کم وجه المصالحه  می شد، این بار مرد آماج حمله ی مومنین، رضوان الله علیهم اجمعین، قرار گرفته است. در پلاکاردی پارچه ای که در میدان انقلاب اصفهان  و البته  نصف جهان نصب شده است خواندیم: «هر زنی که خود را بیاراید و خوشبو کند و از منزل خارج شود...» پیش از این، تا اینجای  جمله که می رسیدیم معمولا  روی زن باید نفت می ریختیم و کبریت  راهم می کشیدیم! لکن حالا مترقی شده و جمله را اینگونه ادامه می دهیم: «...و شوهرش به این کار راضی باشد، خداوند برای هر قدمی  که زن بر می دارد، بر شوهرش خانه ای در دوزخ بنا خواهد کرد!»

آرشيو

باز هم اختلال در اينترنت كشور

به گزارش ايسنا، کندي سرعت و اختلال در برقراري ارتباطات اينترنتي چه براي كاربران دايل‌آپ و چه مشتركان اينترنت پرسرعت و يا تلفن اينترنتي موضوعي است كه كاربران ايراني از گذشته تاكنون، بويژه همزمان با مناسبت‌هاي خاص در كشور با آن مواجه هستند. اين بار هم اين مشكل روز جمعه همزمان با روز قدس در تهران و ديگر نقاط كشور نمود بيش‌تري پيدا كرد و دسترسي به سايت‌ها، استفاده از ايميل و جي‌ميل و غيره ممكن نبوده يا به سختي امكانپذير شد؛ اين مشكل هم براي مشتركان عادي هم آن‌ها كه از اينترنت پرسرعت برخوردارند، به نسبت‌هاي مختلف نمود داشت. اما طبق معمول در اين شرايط يا دسترسي به مسوولان امكان‌پذير نيست يا توضيحات تكراري است كه ارايه مي‌شود. در شرايطي كه سرعت اينترنت در اكثر نقاط جهان تا چند مگابيت بر ثانيه نيز مي‌رسد، در كشور ما محدوديت سرعت اينترنت همواره موضوعي مورد بحث بوده و سرعت طبيعي آن نيز در زمان‌هايي خاص و در اكثر مواقع بدون اطلاع‌رساني قبلي كاهش مي‌يابد. معمولا در شرايط بروز مشكل همگان به دنبال مسوولان پاسخگو هستند كه همان شركت ارتباطات زيرساخت است كه اين بار هم طبق روال هميشه دسترسي به مسوولان اصلي شركت به دلايلي چون تعطيلي، خاموش بودن تلفن همراه و غيره امكان‌پذير نشد. اما حسين معدني‌پور - مدير كل كنترل و هماهنگي مديريت شبكه شركت ارتباطات زيرساخت - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا در پاسخ به علت بروز اين اختلالات طي چند روز گذشته گفت: در بخش بين‌الملل و در گيت‌وي كه اينترنت را تحويل گرفته و به كشور وارد مي‌كنيم، مشكلي نداشتيم. وي افزود: ما اينترنت را وارد مي‌كنيم و به ديتا تحويل مي‌دهيم كه در اين مورد در بخش مرتبط با اين حوزه مشكلي وجود نداشت و اين موضوع بايد از بخش داخلي ديتا پيگيري شود. طبق اظهارات وي مشكل به‌وجود آمده در بخش بين‌الملل نبوده و به داخل كشور مربوط مي‌شود؛ تلاش خبرنگار ايسنا براي صحبت با مدير مربوطه تا لحظه مخابره اين خبر بي‌نتيجه ماند و مثل هميشه سوالاتي از اين دست كه چه كسي بايد جوابگوي كاربراني باشد كه امور زندگي و شغلي‌شان‌ به اينترنت وابسته است؟ چه زماني بايد وقوع چنين اتفاقاتي را دور از انتظار ندانست؟ و خسارت وارده به كاربران را كدام نهاد يا سازمان جبران مي‌كند؟ و موارد احتمالي ديگر كه شايد ما از آن‌ها بي‌خبر باشيم، بي‌جواب باقي مي‌ماند.

 (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 652 ـ  يک شنبه 29 شهريور 1388 ـ  20 ماه سپتامبر 2009

شماره 651 ـ  شنبه 28 شهريور 1388 ـ  19 ماه سپتامبر 2009

شماره 650 ـ  جمعه 27 شهريور 1388 ـ  18 ماه سپتامبر 2009

شماره 649 ـ  پنج شنبه 26 شهريور 1388 ـ  17 ماه سپتامبر 2009

شماره 648 ـ  چهار شنبه 25 شهريور 1388 ـ  16 ماه سپتامبر 2009

شماره 647 ـ  سه شنبه 24 شهريور 1388 ـ  15 ماه سپتامبر 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630