|
||||||||
پيوندها |
خبرهای شبکهء سکولارهای سبز |
مطالب شمارهء قبل | سل سوم ـ شماره 927ـ چهارشنبه 19 آبان 1389 ـ 10نوامبر 2010 | |||||
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== =========== =========== ============= ========== ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== ============= ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== |
و روند اعلام نامزدی برای عضويت در شورای هماهنگی شبکه آغاز شد>>>
سرپرست انجمن سکولارهای سبزونکوور
گزارشی از شب انجمنسکولارهای سبز تورنتو
اعضاء کميته نظارت بر تصويب اساسنامه و انتخابات شورای هماهنگی شبکه معين شدند>>>
انجمن سکولارهای سبز ونکوور آغاز بکار کرد از صفحهء فيس بووک انجمن ديدار کنيد>>>
دربارهء حملهء آقای داريوش همايون
بنا به پيشنهاد شورای هماهنگی شبکه، انجمن های حرفه ای سبز بوجود ميآيند. بزودی چند انجمن، از جمله انجمن ميراث فرهنگی و زيست محيطی سبزهای سکولار، انجمن هنرمندان سبزهای سکولار، و انجمن نويسندگان سبزهای سکولار اعلام موجوديت خواهند کرد. از متقاضيان عضويت در شبکه خواسته شده که اعلام دارند خواهان عضويت در کدام يک از اين انجمن های حرفه ای هستند.
فارغ از بحث های دورن حکومتی در ساختار قدرت آمریکا آنچه بسیار مهم است رعایت قواعد دمکراسی در نظام سیاسی ایالات متحد است،تنها در دمکراسی است که می توان بدون خونریزی و تشنج از اپوزیسیون به پوزیسیون مبدل شد و اقلیت هیچگاه از اکثریت شدن در قدرت سیاسی محروم نمی ماند،دمکراسی این امکان را به وجود می آورد که قدرت تعدیل شود و بازیگران سیاسی نتوانند در سپهر سیاسی یکه تازی کنند متاسفانه صاحبان قدرت در ایران همواره به مناصب سیاسی و اقتصادی خویش به مانند ارث پدری نگریسته اند و شوربختانه سران جمهوری اسلامی قدرت استبدادی خود را به خداوند و مقدسات مردم نیز گره زده اند به گمانم آنچه در روز بعد از اتنخابات کنگره آمریکا نمایان شد تنها شکست سنگین حزب دمکرات نبود بلکه بیانگر یکی از مهمترین ارزشهای دمکراسی یعنی "جا به جایی" قدرت به شکل مسالمت آمیز بود،مردم آمریکا بار دیگر نشان دادند اهل بت سازی نیستند،اوبامای افریقایی تبار لیبرال مسلک و محبوب سال 2008 با آنهمه طرفدار ظرف مدت دوسال پس از روی کار آمدن عملکردش توسط رای مردم مورد نقد جدی قرار گرفت و آمریکاییان بار دیگر به وضوح نشان دادند کیش شخصیت و فردپرستی در فرهنگ سنت های جا افتاده آمریکایی جایی ندارد و نگاه مردم و نخبگان جامعه مدنی به هیات حاکمه بستگی "توانایی مدیریتی" دارد و همین امر باعث می شود فردی مانند اوباما کاملا هم به رقبای سیاسی اش اهمیت بدهد و هم متوجه باشد جامعه و فرهنگ سیاسی آمریکایی هرگز اجازه نخواهد داد "یکه تاز" عرصه قدرت باشد،همین امر به بارزترین شکل یک دمکراسی پردامنه را برجسته می کند،در آمریکا سیاستمدار نه دیو است نه مقدس بلکه "مسئول" اداره مطلوب کشور است،کاش ما ایرانیان به آموختن این نکات همت گماریم.(آرشيو)
فدوی هم چون شما خوانندگان محترم ضد انقلاب می داند که حضرت مسیح(ع) بسیار مورد احترام برادران نیز هست و از او به کمتر از (ع) یاد نمی کنند؛ و این (ع) از جنس همان عینی ست که برای اهل بیت و ائمه ی معصومین، علیهم الصلوة والسلام، مصرف می شود؛ لکن نمی داند که چرا برادران، دودمان پیروان آن حضرت را، در یک قیام و قعود، همهء اينها را بر باد می دهند! باری - فدوی در خبرهای دارالخُرافه دید که حضرات شماری از هموطنانی را که به حضرت مسیح(ع) گرویده اند، با ادای احترام به آن حضرت، اعدام فرموده و به شماری دیگر نیز که متقاضی اعدام بوده اند! البته هنوز جواب رد نداده؛ لکن آنان را نیز در لیست انتظار اعدام منظور داشته و به برخی نیز قول داده اند که آنان را خارج از نوبت، اعدام فرمایند!>>>
استقبال ازرهبری درقم گريه نکرده است
سايت اينترنتی جرس: در پی انتشار اخباری در برخی سایت های اصولگرا مبنی بر اینکه "آیت الله هاشمی گفته است وقتی استقبال از رهبر انقلاب را در رسانه ملی دیدم، ناخودآگاه اشک از چشمانم سرازیر شد"، خانواده رئیس مجلس خبرگان این موضوع را از بنیان تکذیب کردند. به گزارش منبع خبری جرس، از آنجا که امکان درج این تکذیبیه - بدلیل هجمه های چند ماه اخیر- در سایت رسمی آقای هاشمی وجود ندارد، این موضوع در سایت های خبری و رسانه های مستقل منتشر می گردد. این منبع خبری که از بستگان نزدیک رئیس مجلس خبرگان در تهران می باشد، خطاب به خبرنگار جرس خاطرنشان کرد "ادعای رسانه های خاص، در مورد گریستن آقای هاشمی هنگام دیدن استقبال از رهبری در قم، کذب محض بوده و چنین چیزی صحت ندارد و تمامیت خواهان بدلیل بحران مشروعیت و مقبولیتی که به آن دچار شده اند، قصد همدل نشان دادن آقای هاشمی را دارند." گفتنی است رسانه های خاص طی روزهای هفته اخیر ادعا کرده بودند "آیت الله هاشمی در دیدار با جمعی از نزدیکان خود، با اشاره به سفر رهبر انقلاب گفت: این سفر برکات زیادی داشت و من با دیدن تصاویر این سفر از رسانه ملی شدیدا متاثر شدم..." همچنین "وی در ادامه با بیان اینکه باید خدا را به واسطه برکات این سفر شاکر بود گفت: وقتی استقبال از رهبر انقلاب را در رسانه ملی دیدم، ناخودآگاه اشک از چشمانم سرازیر شد." قابل توجه اینکه تمام این رسانه های خاص، همگی از یک منبع و به همان صورت اولیه کپی و نقل کرده بودند. طی یک سالی که سپری شد، بسیاری از رسانه های حامی دولت و جریان تمامیتخواه، همزمان با توهین و هجمه به هاشمی و خانواده او، سعی در القاء دروغ و نشر اخباری کذب در مورد وی داشتند تا زمینه را برای سوء استفاده های سیاسی و جناحی خود فراهم کنند.
|
غافـل کـه تبـر خانه ای جز بيشـه ندارد از جنس درخت است، ولی ريشه ندارد شعرـ ويدئوئی از هيلا صديقی>>>
معاون محمد خاتمی، وعضو بنياد باران دانش جويان امروز اصل واقعه را تاييد ميكنند و ميگويند در آن فضا و شرايط، تصميم منطقي يك جمع دانشجويي تحقق يافته است، اما در راستاي اين كه گفته ميشود نبايد با يك نگاه شعاري و يك سويه با اين مساله برخورد كرد، عده اي اين طور القا ميكنند كه پس عدهاي از اين دانشجويان پشيمان شده اند. در حالي كه در آن جمع دانشجويان و تصميم گيران اصلي كه در آن زمان بودند به شخصه كسي را كه از حركت خود در سال پنجاه و هشت به اين مفهوم كه آن حركت را اشتباه بداند و امروز پشيمان شود نميشناسم، ولي كساني را ميشناسم كه نسبت به اتفاقات بعد از آن واقعه نقد دارند.>>>
با روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد آن چيزی که مردم احساس کردند که شايد به آن دست يافته اند و مزه آن را چشيده اند کمرنگ و کمرنگ تر شد و آرام آرام بسياري شان از بين رفت. زمان انتخابات بسياری از مردم تصميم گرفتند که ديگر احمدی نژاد رئيس جمهور نباشد. به همين علت بود که موج عظيمی از مردم و حتی کسانی که تا پيش از اين در انتخابات شرکت نکرده بودند در اين انتخابات حضور يافتند. مردم تلاش کردند حکومت را تغيير دهند. وقتی احساس بروز تقلب پيش آمد، عصبانيت و خشم اخلاقی شديد در مردم بروز کرد و اين پايه روانی بروز جنبش سبز شد. اگر چه ديناميک اين جنبش هم در طی زمان و در اين پروسه تغيير کرد.>>>
در تحلیل و بررسی حذف سوبسیدهای دولتی، به سادگی می توان پیش بینی کرد که جامعه در مقابل این تهاجم اقتصادی دولت به معیشت و زندگی شان، سکوت نکرده و دست به اعتراض و اعتصاب گسترده ای خواهند زد. بر این اساس، سران، مقامات و فرماندهان حکومت اسلامی با این پیش بینی که در شرایط فعلی جامعه، اعتراضات خودجوش مردمی و اعتصابات کارگری اجتناب ناپذیر است، همواره به مبارزه علیه «دشمن» و «علیه جنگ نرم» تاکید می کنند و هم چنین مانورهای نظامی مختلفی را با هدف آمادگی برای رویارویی با شورش ها و اعتراضات احتمالی برگزار می کنند تا با این تهدیدها و ترفندها جامعه را مرعوب سازند. در واقع هدف مندسازی یارانه ها، یعنی حذف سوبسیدهای دولتی، یکی از مهم ترین تحولات اقتصادی جامعه ایران به شمار می آید که تنش های شدید سیاسی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.>>>
توهم اختلاف رهبر با احمدی نژاد از همان آغازین روزهای پس از 3 تیر 84، طبق روال مرسوم سپهر تاریک و بی مهتاب سیاست ایران زمین، شایعاتی این سو و آن سو درباره ی اختلاف احمدی نژاد با رهبر جمهوری اسلامی به میان آمد؛ شایعاتی که گاه با رفتار احمدی نژاد قوت می یافت و گاه با گفتار رهبر ضعیف می شد. در کشورهایی که هنوز نتوانسته اند به یک دموکراسی پایدار با آزادی بیان و مطبوعات رها از سانسور دست پیدا کنند، همیشه شایعه رکن اول تحلیل را شکل می دهد. چراکه در نبود آزادی، مخالفین همه ی خبرها را با پیش زمینه ی دروغ می نگرند و در پی آن، به سوی شنیده های تأیید نشده و شایعات می روند و این البته اشکال آنان نیست و خاصیت استبداد است. اما به هر حال این شایعات همیشه نمی توانند خالی از دروغ و غرض ورزی ویژه باشند. در ایران حاکمان پشت پرده، که حقیقتاً دست ابلیس و عمروعاص و گوبلز را از پشت بسته اند، برای این ویژگی جوامع بسته هم فکری بکر اندیشیده اند.>>>
از اين پس در سکولاريسم نو بخشی را به نام «کارنامهء اتحاد» می گشائيم و مطالبی را که در زمينهء اتحاد و همبستگی ايران در راستای ايجاد آلترناتيوی سکولار و کوشش برای انحلال حکومت اسلامی از جانب دست اندرکاران و فعالان سياسی نوشته می شود در زير آن گرد می آوريم، باشد تا آرشيوی از اين نظرات فراهم شده و مورد استفادهء همه قرار گيرد. در اين آرشيو نوشته هائی که گرد می آيند بر اسا نام نويسنده طبقه بندی خواهند شد و پيوندهای مربوط به مطالبی که در گذشته نيز آمده است به فهرست اضافه خواهد شد. امروز پای سخن شاهزاده رضا پهلوی می نشينيم که اخيراً از هموطنان دعوت کرده است پرسش های خود را در زمينه های مختلف با او در ميان بگذارند و در طول ماه ديگران به اين پرسش های نمره بدهند و ايشان در پايان ماه به ده پرسشی که رأی بيشتری آورده اند پاسخ می دهند. پرسش ها و پاسخ های ده گانهء ماه اکتبر را در اينجا منتشر می کنيم.(آرشيو)
هرايرانی بايدرهبری تغيير رابعهده بگيرد رهبری یکی از موارد و عوامل کلیدی موفقیت در تلاش برای آزادی و دموکراسی است. جوهرۀ رهبری در گام نخست درک این نکته است که هر ایرانی از روستاهای کردستان گرفته تا خیابان های تهران، از آذربایجان تا بلوچستان، می تواند و باید رهبری تغییر را بعهده بگیرد. وظایف رهبری باید میان ما تقسیم شود. من به سهم خود، در سی سال گذشته تلاش خود را وقف آگاه سازی جهان کرده ام تا ماهیت و پی آمدهای این رژیم را درک کنند. من اهمیت این موضوع را برای دولت های خارجی بیان کرده ام که باید دست مردم ایران را بگیرند نه مشت خصمانۀ این رژیم را.>>>
برای پشتیبانی از مبارزات مردم ایران یک نمونه این اتحاد عمل، اعتراض به احمدی نژاد به هنگام سفر وی به نیویورک بود. این حرکت ها نشان داد که اتحاد عمل به منظور پشتیبانی از مبارزات مردم ایران ممکن است و هموطنان خارج از کشور می توانند با اتحاد عمل خود به پشتیبانی از ملت خود و افشا رژیم در همه سطوح بپردازند. امروز این حرکت ها در خارج کشور افول کرده اند و روشن است که از سر گرفتن و گسترش آن ساده نیست، اما چنانچه اشاره شد حرکت خارج کشور برای جنبش یک ضرورت است که لازم است به آن پاسخ داده شود. این حرکت بدون اتحاد عمل به جایی نمی رسد. بار دیگر زمان آن است که جمع قابل ملاحظه ای از هموطنان به مبارزهء مشترک جلب شوند و ایرانیان خارج کشور به عنوان بخشی از جنبش مبارزاتی مردم ایران سهم خود را در این حرکت ملی ادا نمایند.>>>
|
وقتی تریبون های زنانه به زهرا رهنورد سپرده شود گفتگوی انتقادی محبوبه عباسقلی زاده مسلما نمی توان بیانیه ها و حمایت های خانم رهنورد را به عنوان یکی از رهبران نمادین سبز در توجه دادن افکار عمومی سنتی به مسائل و مصیبت های زنان بخصوص زندانیان و خانواده هایشان نادیده گرفت. حضور یک زن در فضای سیاسی سبز های مذهبی مسلماً حساسیت مردان سنتی اصلاح طلب را به مسئلهء زن بیشتر می کند و باعث می شود که زنان اصلاح طلب اسلام گرا در بین هم قطاران خودشان جدی تر گرفته شوند. اما این بیانیه ها گاهی مطالبات پیشین جنبش زنان را که خارج از چارچوب های ایدئولوژیک و بر پایه واقعیت های اجتماعی بوده است به چارچوب گفتاری اصلاح طلبان اسلام گرا و نو اندیشان دینی تقلیل داده است. در طبقه بندی ای که من از نسل ها و تیپ های مختلف جنبش زنان می کنم؛ خانم رهنورد نماینده ی بخش فکری و نسلی زنان انقلابی مسلمان محسوب می شود.>>>
رویکردهای مشتری مدارِ هیأت حاکمه ی فعلی را صرفاً نمی توان در واگذاری امتیازات اقتصادی به هواداران و تراوش احتمالی آن امتیازات در میان توده های نابرخوردار اقتصادی جست و جو کرد. مشتری مداری به واگذاری امتیازهای اقتصاد لذت نیز تسری می یابد؛ به ویژه با در نظرگرفتن این واقعیت که بخش زیادی از مدیران، وزرا، دولمردان، نمایندگان مجلس، سران نیروهای امنیتی و غیره تمکن جنسی را به نوعی شیوه ی زیست بدل کرده و از نمایندگان خود در بدنه ی سیاسی تقاضا دارند دست آنها را هم در اقتصاد و هم در اقتصاد لذت باز بگذارند. به نظر می آید تلاش وافر نهادهای سیاسی در تصویب لایحه ی قانون خانواده و ترویج چندهمسری و تعدد زوجات ربط وثیقی با تلاش های مشابه در عرصه ی واگذاری های اقتصادی و بازتوزیع در جهت حفظ منافع هیأت حاکمه دارد.>>>
گفتگوی راديو زمانه با شهلا شفیق آنجا که مذهب به قانون بدل شود، سرکوب جنسیتی تقدس مییابد: امری که اسلام گرایان با تلقی مذهب به مثابه سیمان هویت جمعی و فردی توجیه و ترویج میکنند. در همان حال، سرکوب جنسیتی، در مرکز تبدیل مذهب بهایدئولوژی حکومتی قرار دارد و پایههای قوام و دوام مدل اجتماعی سیاسی اسلام گراست. اصرار همه انواع اسلام گرایی، از رادیکال تا لیبرال، به رعایت حجاب و اخلاق جنسی اسلامی و رو بر تافتن ایشان از آزادی انتخاب و اختیار افراد بر جسمشان از همینجا سرچشمه میگیرد. نقد موقعیت زنان در جامعههایی که اسلام را سرچشمه ارزشهای اجتماعی و قوانین میخواهند نه تنها به به تأمل بر تجربه ایران راه میبرد، بلکه به تعمیق اندیشه و عمل در حیطه رابطه سیاست و دین و آزادی بر میانگیزد که به گمان من یکی از مهم ترین چالشهای دوران ماست.>>>
«زنان دیگر» از همه زنان ستمدیده ای که تحت عنوان زنا محکوم به زندان و سنگسار شده اند پشتیبانی کرده و خواهان آزادی هر چه سریعتر آنان است. هیچ نهاد حکومتی و مذهبی حق دخالت و قضاوت در رابطهء خصوصی و جنسی بین افراد را ندارد. زنان و مردان باید آزاد باشند که در صورت عدم تمایل به رابطهء خصوصی، به راحتی رها شوند و رابطه ای شکوفا و پویا را جایگزین کنند. سنگسار زنان خشونتی سازمان یافته و هدفمند به قصد تثبیت موقعیت فرودستی زنان است. رژیم جمهوری اسلامی از هرگونه سرکشی زنان و دختران علیه قوانین ستمگرانه به شدت هراس دارد.>>>
بعلت سفر سه هفنه ای خانم شکوه ميرزدگی مطالب هفتگی ايشان در اين ستون تا پايان ماه نوامبر منتشر نخواهد شد
مقاومتی که زندان و تبعید درهم نمی شکند اش اعتصاب غذای نسرین ستوده در حیات خلوت دژخیمان یکی از نمونه های برجستهء شعلهء خاموش نشدنی مقاومت است. نامهء پرمعنا و سرشار از روح مقاومت و امید مجید دری، دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل، مبارزی که به جرم مقابله با دیو استبداد محکوم به يازده سال حبس شده است، و از تبعیدگاهی که به حکم حاکمان باید پنج سال از دوران زندان خود را در جائی که هزار کیلومتر دور از خانواده اش قراردارد (بهبهان و ایذه) و در میان زندانیان تفکیک نشده از نظر نوع جرم بگذراند، نمونهء درخشان دیگری از این آتش برافروخته و خاموش نشدنی است. او در نامه ای آکنده از مسرت به پدر و مادرخویش مژده می دهد که در بهبهان تنها نیست! چراکه شماری از مردمان آنجا به استقبال و ملاقات این تازه وارد به زندان شهر آمده اند و او دیگر در این شهر تنها و بیگانه نیست و احساس غربت نمی کند و با افتخارخود را یک بهبهانی خوانده است.>>>
ترس سی سالهء رژیم از علوم انسانی حکومت اگر می توانست، امر آموزش امروزین را به طور کلی متوقف می کرد و می رفت که همه چیز را در همان محدوده ی مکتب خانه ای که خود بلد است، نگاه دارد. اما آيا اين کار شدنی است؟ حاکمان جمهوری اسلامی از همان روزهای اول انقلاب نخستین یورش هایشان را به دانشجویان و دانشگاه ها آغاز کردند. آنها می دانستند دانشجو و دانشگاه حاضر نیست تن به ذلت رجعت به شیوه هایی از زندگی و درس و دانش بدهد که اگر نگوئیم قرن ها، دست کم دهه هاست که منسوخ شده اند. آنها دانشگاه ها را بستند تا برایش راه چاره ای در همان حیطه ی دانسته های خود و حوزه ی خویش پیدا کنند. آنها دانشگاه ها را بستند تا شاید بتوانند جایگزینی برای علوم انسانی و اجتماعی و آموزه های امروزی دست و پا کنند! دانشگاه ها بسته شدند، اما عنایت جامعه و جوانان به علوم انسانی و اجتماعی همچنان به همان حرمت و اهمیت پیشین ماند.>>>
شعار سکولاريسم برای فدراليست ها کم خطر تر است! استراتژی گردانندگان "کنگره ملیتها ..." پنج مولفه دارد، از جمله گرد هم آوردن یک جبهه نیروهای دمکراتیک بر پایهء دو شعار فدرالیسم و سکولاریسم. (این شعار دومی برای فدرالیستها کم خطرتر از دمکراسی و حقوق بشر است که بجای زبان بر حقوق طبیعی هر فرد انسانی و حکومت اکثریت تکیه دارد.) و نزدیک شدن به محافل جنگ طلب در اسرائیل و امریکا (که احتمال دارد برای جلوگیری از برنامه اتمی جمهوری اسلامی و خطری که برای ایران و منطقه و جهان دارد به راه حل نظامی متوسل شوند.) ما میبینیم که با بالا گرفتن بحرانهای سه گانه رژیم اسلامی (سیاسی، اقتصادی، روابط خارچی) تلاش برای جایگزین سازی به معنی پر کردن خلاء قدرت در صورت سرنگونی رژیم افزایش یافته است.>>>
حکومت سکولار، حکومتی برای پاسداشت حرمت من یک دین پژوه و روزنامه نگارم نه بیشتر؛ فعلا هم نماینده هیچ جریان سیاسی خاصی نیستم که مخاطب پرسش شما باشم. اما یافته های شخصی من می گوید باید برای رسیدن به یک حکومت سکولار تلاش کنیم تا هم حرمت انسان پاس داشته ، هم خداوند با همهء عظمتش در تفسیر گروهی کوچک خلاصه نشود، و همه آدمیان در آغوش او جا بگیرند و شیرینی ایمان را تجربه کنند.>>>
پیروزی زود هنگام می تواند در واقع پیروزی نباشد؛ و تغییری از حالتی به حالتی دیگر می تواند باشد تا رسیدن به وضعیت بهتر! "تجربهء انقلاب اسلامی و مشروطیت در جلوی روی ماست". هدف باید مشخص، معین، دست یافتنی و قابل ارائه باشد. باید در اوج رفتار اخلاقی و آرمانی تلاش کرد تا به اهداف مشخص و مرحله ای رسید؛ مانند چند هدف که راه سبز امید آنرا معرفی کرده است>>>
|
|||||
© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |