برخلافِ ادعاهای ظاهرا جامعه شناسانه و پیش بینی هایِ برخی
"فعالینِ" جنبشِ زنان، و خارج از اراده و برخلاف آن نگاه و ادعاهای
پراگماتیستی، اصلاح طلبانه، محافظه کارانه، محدودنگر و خشونت پرهیز
موجود در بخشی از جنبش زنان که تا دیروز به بهانه یِ غیرقابلِ
دسترس بودنِ اهدافِ رهایی بخش و اجتناب از هزینه دادن، دائما زنان
را تشویق می کرد که تا نوکِ دماغ خودشان را بیشتر نببینند و از
محدوده هایِ قانونی فراتر نروند؛ زنان و دخترانِ جوان با حضورِ
خودشان مستقیما حاکمانِ مردسالار را به جدال فرا خوانده اند و عملا
نشان داده اند که منبع اصلییِ تولید و بازتولیدِ مردسالاری را می
شناسند و برایِ آزادی خودشان حتا از جانشان هم هزینه می کنند. اما
باز هم با اینهمه از جان گذشتگی و حماسه آفرینی و خواستِ تغییرِ
ریشه ای، در نهایت این بار هم زنان نتوانستند مطالبات خود را به
میدان بیاورند؛ چرا؟! چرایی که ارتباطِ مستقیم دارد با عدمِ موفقیت
جنبش در سطحِ عمومی آن؛ و این که طرح این مطالبات چگونه می توانست
سرنوشتِ جنبش را تغییر دهد و عدمِ طرح آن نیز چگونه توانست جنبش را
منفعل و محدود کند.>>>
مجبوریم
جام جهانی زنان را
فقط از اینترنت تماشا کنیم
گفتگو با
شهرزاد مظفر
سرمربی تیم فوتبال ایران
گفتگوگر: فرید اشرفیان
از صدای آلمان
آدمی هستم که در این مملکت دارم مربیگری میکنم و بچهها را از
نزدیک میبینم که چه زحمتی دارد کشیده میشود. من خودم شخصاً معتقدم که فیفا هم باید کمی کوتاه بیآید. برای
این که اجازه دهد زنها حالا با هر شرایطی بتوانند بیآیند بازی
کنند. اگر شعار فیفا این است که میخواهد فوتبال زنان را در دنیا
گسترش و توسعه دهد، به نظر من باید کمی نگاه منعطفتری داشته باشد
نسبت به این مسئله.
بههرحال این دخترها هم دلشان میخواهد فوتبال بازی کنند، دلشان
میخواهد باشند، مطرح باشند در میادین بینالمللی و جهانی. با این
تصمیم فیفا بخشی، نمیگویم بخش بزرگی، ولی بخشی از زنان دارند حذف
میشوند از صحنهی فوتبال بینالملل...>>>
گشت «ویژۀ حجاب» در پنج کشور ايدئولوژی زدهء جهان
سوزان مرکلسون و جاشوا کیتینگ
ترجمه فریبا شهلایی
مسئله پوشش و حجاب زنان، و برقراری مجازات و محدودیت های قانونی
برای شهروندانی که از این قوانین (قهر مشروع دولت) سرپیچی می کنند،
مختص ایران بعد از انقلاب نیست بلکه همانطور که مقاله حاضر نشان می
دهد در پنج کشور ديگر دنیا نیز وجود دارد. این مقاله نشان از انواع
و اقسام مداخله دولت ها در زندگی خصوصی شهروندان شان است. دولت های
ايدئولوژيکی که لزوماَ از یک نوع ایدئولوژی پیروی نمی کنند و دارای
مذهب و ایدئولوژی های کاملا متفاوت هم هستند.>>>
جنبش زنان کورد نماينده خاصی ندارد
نامه ۳۳ تن از فعالان جنبش زنان کورد خطاب
به افکار عمومی
اخيرأ شاهد پخش خبری در سايت العربيه* بوديم که خانم ناهيد بهمنی،
بانوی سياسی همسر يکی از دبيرکلهای احزاب متنوع کورد در خارج از
کشور را، در کنفرانس لندن بهعنوان نمايندهی جنبش زنان کورد مطرح
مینمايد. ما فعالان حقوق زنان کورد ضمن احترام به تنوعات
گرايشهای سياسی و غير سياسی همهء فعالان زن کورد، اعلام میداريم
که جنبش ما هيچ نمايندهای برنگزيده است و هيچ حزب و تشکل سياسی حق
مصادره جنبش مستقل زنان کورد را ندارد.>>>
جدایمان کردند
مطلب وارده
بسیار دور از هم قد کشیدهایم. هر یک بر فراز صخرهای بلند و
درهای عمیق
در
میانمان که با هیچ خاکستری پر نخواهد شد. جدایمان کردند؛ از روز
اول مهر. با پوششهای متفاوت.
مانتو و مقنعه و چادر تیره بر من پوشاندند و تو را با لباس فرم
و کلهای تراشیده به ساختمانی دیگر فرستادند. من را به مدرسهی
دخترانه و تو را پسرانه. دانشگاه هم که رفتیم جدایمان کردند. با
ردیفهای دور از هم. نیمکتهای خانمها و آقایان. با درها و
راهروها و ورودیها و خروجیهای خواهران و برادران.>>>