فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1017 ـ  دوشنبه 23 خرداد 1390 ـ  13 ماه ژوئن 2011

سال چهارم ـ  شماره 1016 ـ  جمعه 20 خرداد 1390 ـ  10 ماه ژوئن 2011

پيوندها

نامهء سرگشادهء برخی از مهمترين چهره های جبههء ملی

به اديب برومند، رئيس شورای مرکزی جبههء ملی ايران

مه لقا اردلان، عباس اميرانتظام، داود هرميداس باوند، مرتضي بديعي،

عيسي خان حاتمي، اسماعيل حاج قاسمعلي، جمال درودي، علي رشيدي،

كورش زعيم، حسين شاه حسيني، حسين عزت زاده، پريچهر مبشري، علي اكبر نقي پور

خاطر نشان مي سازيم كه در شرايط كنوني كشور كه ملت ما براي دستيابي به دموكراسي و اهميت راي آزاد در انتخابات، فداكاري ها مي كنند و هزينه هاي سنگين مي پردازد، اقدام براي ايجاد شورايي با محروم كردن همه اعضاي سازمانهاي جبهه ملي ايران در سراسر كشور از شركت در انتخابات، آن هم توسط كساني كه عضويت شان درشورا چند سال است سرآمده و ديگر مشروعيت ندارد، خلاف مصالح ملي و آرمانهاي جبهه ملي ايران مي باشد.>>>

معنای انتخابات

عبدی کلانتری

در بارهء کتاب «فرصت انتخاب» نوشتهء روزبه میرابراهیمی

چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، روزبه میرابراهیمی می‌نویسد باید درک دیگری از حرکت اصلاح طلبی فرمول بندی کرد، و آن اصلاح طلبی به عنوان یک جنبش حقوق مدنی است که هدف استراتژیک آن باید تغییر قانون اساسی باشد. در این جنبش، باید همه آن نمادها و زبانی که با دوران خاتمی گره خورده را کنار گذاشت. «خاتمی دوم» بازگشت به عقب یا همان بن‌بست خواهد بود. با گرم شدن فضای انتخابات و نامزدی میرحسین موسوی، فردی که از زمان کودکی روزبه میرابراهیمی به طور آشکار در صحنه نبوده، می‌پرسد آیا این کاندید می‌تواند خواسته‌های او را برای تقویت جامعه مدنی عملی کند. آیا شرط این کار، رویارویی با مقام رهبری و محدودکردن اختیارات او نبود؟ آیا موسوی، که خود را «اصلاح طلب اصول گرا» می‌خواند، مرد چنین مقابله ای می‌توانست باشد؟ روزبه میرابراهیمی با این امیدها و پرسش ها، در شهر نیویورک، به پای صندوق رأی می‌رود. چند ساعتی نمی‌گذرد که برای او روشن می‌شود اکنون «بازی انتخابات» به چیز دیگری تبدیل شده است.>>>

نفوذ یا تشکیک در میان اپوزیسیون

بهرام رحمانی

بی شک، هر جریان و انسان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدی اگر بخواهد در رابطه با سیاست ها و فعالیت های اپوزیسیون راست و همکاری هایشان با دولت های غربی، و در راس همه، دولت آمریکا بررسی و تحقیق کند آن قدر فاکت های محکم و مستند وجود دارد که نیازی به چنین سناریوهای حکومت اسلامی ندارد؛ سناریوهایی که سناریو سازان حکومت اسلامی تهیه می کنند و به عنوان «مستند» به خرد جامعه می دهند عموماً در تلاشند که با یک تیر دو نشان بزنند: هم رقبای جناحی درون حاکمیت شان را منزوی سازند و هم فشاری به اپوزیسون راست خارج کشور که به ده ها سیاست بند و بست با دولت ها و حتی جناح های حکومت اسلامی نیز آلوده هستند، بیاورند.>>>

برخى از سکولارها و جنبش سبز

م. رها

در ماه می‌ سال جاری همایشی در شهر تورونتو در کانادا از سوی جمعی بنام "شبکه سکولارهای سبز" برگزار شد که در پرسش و پاسخی هدف‌ها و راهکارهای آن برای رسیدن به دمکراسی در ایران بیان شده است. در این نوشته بدرستی راه نهایی دست یابی به دمکراسی و پایان دادن به تبعیض‌های قومی، مذهبی و جنسی در کشور و رهایی از خرافات، جدایی دین از دولت دانسته شده است اما روشن نیست که دامنه این جدایی تا کجا ست و اصولا ٌ تا چه حد جدایی را می‌توان سکولاریزم نامید. آیا هواداران و کنش گران این شبکه مدل فرانسوی سکولاریزم "لائیسیته" را برای ایران در مد نظر دارند و یا از اشکال میانه روتری مانند الگوی آمریکا و یا هند پشتیبانی می‌کنند و یا گوشه‌ی چشمی به تجربه کشورهای مسلمانی مانند مالی، سنگال و اندونزی دارند؟>>>

سحابی ساده‌دل(!) و فرانک اشتاين فانتزيک

نظری در حاشيهء «سرگذشت تلخ آفرينندگان هيولا» از دکتر نوری‌علا

علی ايزدی

جنبش اسلاميسم در وجه معتدل خود به نظر نمی رسد که پايانی را در حال تجربه کردن باشد، تجربه اندک کشورهائی که حرکت معتدل اسلامی را حتی در شکل يک جنبش دنبال می کنند اين را به ما می آموزد، اصولا اعتدال در هر حرکتی بقای آن را تضمين می کند، اين جنبش چه اسلامی باشد و چه هر فرم ايدئولوژيک اعتدال گرا. از سوئی ملی مذهبی ها تنها در مهندس سحابی خلاصه نم‍ی شود که با غيبت او گرچه خود غنيمتی بزرگ بود، يک جنبش احتمالی به طرز اجتناب ناپذيری به بن بست برسد. هنوز هم مردانی چون دکتر يزدی را داريم که اميدواريم هم چنان توان پيشروی را داشته باشند، اينان به حق پلی بين يک مسلمان سياسی و معتقد به اسلام سياسی هستند، اصلا يکی از مفاهيم ملی مذهبی بودن همين است بدون آنکه به لزوم جدائی دين از دولت بی توجه باشند.>>>

نگاهی به جلسه سکولارهای سبز در تورنتو

در جلسه 103 دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)

فؤاد پاشایی: دوستان اشاره کردند که هر نشستی خوب است و یا بد است. نه، هر نشستی بشرط اینکه لطمه به سیاست کلی جنبش نزند خوب است. رفتاری که آقای هخا کرد، درست است که می‌خواست مبارزه بکند و یک عده‌ای را هم دور خودش جمع کرد، ولی خب، لطمه بود به مبارزه. در عین حال خوبی‌اش این بود که معیار و محل اندازه‌گیری دیوانه‌ها بود. یعنی کسانی که دور آقای هخا جمع شدند توانستیم خیلی راحت عاقل‌ها را از دیوانه‌ها تشخیص بدهیم.>>>

جان کلام نوری علا چيست؟

چهره سازی نوری علا برای بختیار ماکیاولیست و فرصت طلب که مثل مجاهدین با صدام همکاری کرد، علیه اکثریت مردم به توصیه سفر انگلیس و امریکا ایستاد و قدرت شکست خورده را از شاه ربود. کجای کار او استقلال  طلبی و دموکراسی خواهی است؟ مگر هیچ دموکراتی علیه خواست اکثریت مردم (حتا اگر در اشتباه باشند) قدرت را با پشتیبانی ارتش و امریکا و انگلیس می دزدد؟ چرا رهبران دیگر جبهه ملی که به خمینی هم نپیوستند، دولت پیشنهادی انگلیس و امریکا را نپذیرفتند و رو در روی مردم نه ایستادند؟ او مسول کشتار مردمی است که در آن 37 روز به دست ارتش کشته شدند.>>>

شش يادداشت با خون چشم

حمیدرضا رحیمی

در پی نصب برادر محمد(ص) علی(ع) آبادی که حتا چند دقیقهء ناقابل هم در رؤیت هیچ یک از فرآورده های نفتی سابقه ندارد، چه رسد به مدیریت و از آن بد تر به وزارت آن! و رئیس سازمان سرنوشت  ساز اوپک!.. فدوی آرزو می کند که ایکاش نعمت ا... آغاسی هنوز زنده بود تا در مقایسه با برادر محمد(ص) علی(ع) آبادی،  به دو دلیل کاملاً روشن، کاندید فدوی برای تصدی وزارت نفت می شد: نخست اینکه بر حسب اطلاعات مندرج در زندگینامه و فیلمی که بنام " نعمت نفتی " ساخته شد، آن فقید سعید، سوابقی ممتد در امر خُرده فروشی نفت، دستکم به اهالی محل داشت...>>>

بيانيهء شبکهء سکولارهای سبز ایران برای ازادی و دمکراسی

در سالگرد 23 خرداد، سرآغاز جنبش ازادیخواهی مردم ايران

مردم مبارز و آزادیخواه ایران

            از انتخابات تقلب زدهء 22 خرداد 1388 دو سال می گذرد؛ انتخاباتی که با فريب بزرگ حکومت اسلامی برای نشان دادن محبوبيت خود از طريق کشاندن ناراضيان به پای صندوق های رأی آغاز شد و با دخالت آشکار فقيه نشسته در قدرت به پايان رسيد. در فردای آن رور مردم بجان آمدهء ايران ـ و بخصوص نسل جوانی که آماده بود تا نازنين ترين ياران خود را در اين راه از دست بدهد، که داد، آنها که چون ندا و سهراب و صدها دیگر در خيابان جان باختند، آنها که در کهريزک شکنجه شده و مورد تجاوز قرار گرفتند، آنها که بر طناب دار بوسه زدند هيچ يک نمی توانستند قيام کرده باشند تا حکومت مذهبی ولی فقيه را تثبيت کنند.>>>

الماس فریب؛ گندابی دیگر از سوی مافیای سیاسی- اقتصادی

سیروس ملکوتی

نمايش فيلم «الماس فريب» از جانب وزارت اطلاعات ايران و به شوخی کشاندن فريب خوردگانی که خام مأمور وزارت اطلاعات شده بودند و می پنداشتند که مشغول برپا ساختن «دولت در تبعيد» اند، زمانی براه می افتد که در پی همایش سکولارهای سبز در تورنتو می رويم تا مقدمات «همایشی ممکن» را براه بیاندازيم؛ همایشی سیاسی با جوهری حقیقی از دادخواهی ها، برای بنای سکوئی که شعور و آگاهی جمعی بر گزینه هايش حاکم باشد و نه مافیایی در اندیشه تاراج اخلاقیات و قوای حقیقی آزاداندیشی.>>>

بقيه در آرشيو

پايان سنگلاخ خرداد ماه؟

معمولاً نوشتن در «خرداد ماه» مثل پياده روی بر جادهء سنگلاخی است که در صد سالهء اخير نام ديگر جادهء سياست در کشور ما بوده است؛ حال آنکه قرار بوده انقلاب مشروطه جادهء همواری برای سياست مداران وطن دوست ايران فراهم سازد که بتوانند در آن با سرعت بالا به سوی ايرانی مدرن و لايق زيستن در جهان نو بتازند. اين سنگلاخ را حضور عناصر متعلق به «اسلام سياسی» (که در واقع بايد از آنها با لقب «اسلاميست ها» ياد کرد) در سپهر سياسی کشورمان ايجاد کرده است و تا اين ناهمواری دست و پا گير و زائد حل و فصل نشود محال است که ايران روی خوش ببيند و آب خنکی از گلويش فرو رود.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

شرايط راه سبز اميد

برای اعتماد سازی در مورد انتخابات و آشتی ملی

اردشير امیر ارجمند

با فرارسيدن سالگرد انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری ایران در بيست و دوم خرداد و دعوت هواداران جنبش سبز به برگزاری «راهپیمایی سکوت» ، اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی «شورای هماهنگی راه سبز امید»، روز سه‌شنبه در  مصاحبه ای با وب‌سایت «کلمه»، نزدیک به موسوی، در خصوص اعتماد سازی برای انتخابات و آشتی ملی شروط چندی را برشمرد.>>>

«راه سبز امید» فقط یکی از راه هاست:

از تغییر به اصلاحات و از اصلاحات به مصالحه!

اصلاح‌طلبان شعار انتخاباتی «تغییر» را به «تغییر سازنده» تبدیل کرده و آن را به سوی «مصالحه» هدایت می‌کنند. آنها مدعی‌اند مردم در خرداد هشتاد و هشت رأی دادند تا «کشور را از بلیه دروغ و خودکامگی رهایی بخشند»! ولی توضیح نمی‌دهند در حالی که حتا رأی دار و دسته خودی هم پشیزی نمی‌ارزد، اگر موسوی و یا کروبی پیروز می‌شدند، چگونه و به پشتوانه کدام قانون و در کدام چهارچوب می‌توانستند به چنین هدف عالی دست یابند؟ پس چرا خاتمی که اینک سردمدار «مصالحه» شده است، نتوانست؟!>>>

فریاد با لبان بسته؟!

شهباز نخعی

بیش از شش ماه از زمانی که جوان میوه و سبزی فروش دانشگاه دیده تونسی با خودسوزی خود آتشی را برافروخت که به سرعت دارد ریشه دیکتاتورها را در شمال افریقا و خاورمیانه می سوزاند و خاکستر می کند، گذشته است.  این آتش تاکنون ریشه دیکتاتورهای تونس و مصر را سوزانده و دیگران یعنی خودکامگان دیوانه و جنایتکار یمن، لیبی و سوریه نیز در صف نوبت قرار گرفته اند.  دراین شش ماه و اندی، به استثنای تظاهرات 25 بهمن در تهران و چند شهر بزرگ، سکوت سنگین و تماشاچی وار مردم ایران پرسش هایی بسی را برانگیخته است...>>>

شورای همآهنگی راه سبز امید

حسین باقرزاده

جنبش سبز با یک حرکت مدنی که در ذات خود یک حرکت سکولار بود («رأی من کجا است؟») شکل گرفت. («فرد» و «رأیِ» فرد تنها در یک نظام سکولار معنا پیدا می‌کند.) دغدغه این جنبش نه اسلام بود، نه امام و نه نظام یا قانون اساسی جمهوری اسلامی. در طول زمان و با سرکوب خشن جنبش سبز، شعار‌ها و خواست‌های جنبش از محدوده انتخابات آزاد فراتر رفت و تغییر ساختاری نظام را نیز در بر گرفت. رهبران اصلاح طلب جنبش نیز به تدریج خواست‌های مردم را بیشتر درک کردند و آن‌ها را تا حدی در مطالبات خود گنجاندند. آنان به خصوص بر تنوع جنبش سبز و شمول آن بر نیروهای تحول‌خواه اذعان کردند و آن را از نقاط قوت جنبش دانستند. در ماه‌های اخیر که سونامی تحول‌خواهی سرتاسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر گرفته است خواست تحول در جامعه ایران نه فقط در جنبش سبز عمومیت یافته و بلکه به کلیت جامعه ایران نیز سرایت پیدا کرده است. امروز اگر کسی از جنبش سبز سخن گوید و خواست تحول را پیش نکشد کمترین اعتباری در درون جنبش سبز پیدا نخواهد کرد.>>>

تدفين جنازه

مسعود نقره‌کار

اين گروه در بيانيه ی خود با اشاره به نمونه هايی از جنايت های سی و دو ساله ی حکومت اسلامی , به ويژه مرگ جانگداز سيامک پورزند و قتل هاله سحابی که دو نمونه از هزاران جنايت مرتکب شده توسط اين حکومت اند، به درستی به نقش کليدی افکار و رفتار آيت الله خمينی در جنايت آفرينی ها و ويرانگری هايی که ميهنمان را آلوده و ويران کرده است، تاکيد ورزيده اند، و بدبن گونه نيزحساب شان را از اصلاح طلبانی که هنوز در حال و هوای خط "امام راحل" به تطهير امام نشسته اند، جدا کرده اند. در اين بيانيه اما دم خروس هايی بيرون زده اند که پايه های انتساب صفت روشنفکر به اين جمع را سست و لق کرده است.>>>

سوسیال دموکراسی، سوسیالیسم غیرایدئولوژیک

ناصر کاخساز

سوسیال دموکراسی یک تجربه‌ی ملی است که وجدان جهانی دارد. این اتهام که طرفداران سوسیال دموکراسی در ایران از سوسیال دموکراسی اروپایی دنباله روی می‌کنند و خود حرفی برای گفتن ندارند، با توجه به تجربه‌ی مشخص سوسیال دموکراسی در ایران، مردود است. انشعاب خلیل ملکی از حزب توده که در میانه‌ی دهه‌ی بیست اتفاق افتاد یک تجربه‌ی داخلی و ملی بود و از ضرورت جنبش مستقل عدالت‌خواهی در ایران بر می‌خاست. خلیل ملکی به محض انشعاب از حزب توده با نهضت ملی پیوند خورد و نشان داد نهضت ملی و سوسیال دموکراسی دو پایه‌ی ساختار دموکراسی در ایران است.>>>

سنگ قبر، روزنامۀ اصلاح طلبی نيست

هادی خرسندی

ببين شيردل! ما همه چيزو زير نظر داريم. تمام روزنامه ها، سايت ها، وبلاگ ها، آگهی های ترحيم و تسليت، تابلوهای مغازه ها، ديگه چه برسه به سنگ قبرها… يک عده رو مأمور کرديم بروند سنگ های همۀ اموات جمهوری اسلامی را در تمام قبرستان ها بخونن… اگه سنگ قبری از خط قرمز رد شده باشه، يا کنايه زده باشه، با ورثه برخورد ميکنيم. به قول ناصرخسرو، «گر بر زبر سنگ يکی واژه بجنبد – جنبيدن آن واژه عيان در نظر ماست!» مثلاً يک خانمی رو سنگ قبر پدرش نوشته بود «پدر آسوده بخواب»، نذاشتيم خودش آسوده بخوابه! گفتيم حرف ملوکانه روی سنگ قبر نداشتيم. مجبورش کرديم سنگو عوض کنه…>>>

   

اخبار شبکه و همايش تورنتو در

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها)

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630