فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1016 ـ  جمعه 20 خرداد 1390 ـ  10 ماه ژوئن 2011

سال چهارم ـ  شماره 1015 ـ  چهارشنبه 18 خرداد 1390 ـ  8 ماه ژوئن 2011

پيوندها

بيانيهء شبکهء سکولارهای سبز ایران برای ازادی و دمکراسی

در سالگرد 23 خرداد، سرآغاز جنبش ازادیخواهی مردم ايران

مردم مبارز و آزادیخواه ایران

            از انتخابات تقلب زدهء 22 خرداد 1388 دو سال می گذرد؛ انتخاباتی که با فريب بزرگ حکومت اسلامی برای نشان دادن محبوبيت خود از طريق کشاندن ناراضيان به پای صندوق های رأی آغاز شد و با دخالت آشکار فقيه نشسته در قدرت به پايان رسيد. در فردای آن رور مردم بجان آمدهء ايران ـ و بخصوص نسل جوانی که آماده بود تا نازنين ترين ياران خود را در اين راه از دست بدهد، که داد، آنها که چون ندا و سهراب و صدها دیگر در خيابان جان باختند، آنها که در کهريزک شکنجه شده و مورد تجاوز قرار گرفتند، آنها که بر طناب دار بوسه زدند هيچ يک نمی توانستند قيام کرده باشند تا حکومت مذهبی ولی فقيه را تثبيت کنند.>>>

الماس فریب؛ گندابی دیگر از سوی مافیای سیاسی- اقتصادی

سیروس ملکوتی

نمايش فيلم «الماس فريب» از جانب وزارت اطلاعات ايران و به شوخی کشاندن فريب خوردگانی که خام مأمور وزارت اطلاعات شده بودند و می پنداشتند که مشغول برپا ساختن «دولت در تبعيد» اند، زمانی براه می افتد که در پی همایش سکولارهای سبز در تورنتو می رويم تا مقدمات «همایشی ممکن» را براه بیاندازيم؛ همایشی سیاسی با جوهری حقیقی از دادخواهی ها، برای بنای سکوئی که شعور و آگاهی جمعی بر گزینه هايش حاکم باشد و نه مافیایی در اندیشه تاراج اخلاقیات و قوای حقیقی آزاداندیشی.>>>

بقيه در آرشيو

پايان سنگلاخ خرداد ماه؟

معمولاً نوشتن در «خرداد ماه» مثل پياده روی بر جادهء سنگلاخی است که در صد سالهء اخير نام ديگر جادهء سياست در کشور ما بوده است؛ حال آنکه قرار بوده انقلاب مشروطه جادهء همواری برای سياست مداران وطن دوست ايران فراهم سازد که بتوانند در آن با سرعت بالا به سوی ايرانی مدرن و لايق زيستن در جهان نو بتازند. اين سنگلاخ را حضور عناصر متعلق به «اسلام سياسی» (که در واقع بايد از آنها با لقب «اسلاميست ها» ياد کرد) در سپهر سياسی کشورمان ايجاد کرده است و تا اين ناهمواری دست و پا گير و زائد حل و فصل نشود محال است که ايران روی خوش ببيند و آب خنکی از گلويش فرو رود.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

شرايط راه سبز اميد

برای اعتماد سازی در مورد انتخابات و آشتی ملی

اردشير امیر ارجمند

با فرارسيدن سالگرد انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری ایران در بيست و دوم خرداد و دعوت هواداران جنبش سبز به برگزاری «راهپیمایی سکوت» ، اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سخنگوی «شورای هماهنگی راه سبز امید»، روز سه‌شنبه در  مصاحبه ای با وب‌سایت «کلمه»، نزدیک به موسوی، در خصوص اعتماد سازی برای انتخابات و آشتی ملی شروط چندی را برشمرد.>>>

«راه سبز امید» فقط یکی از راه هاست:

از تغییر به اصلاحات و از اصلاحات به مصالحه!

اصلاح‌طلبان شعار انتخاباتی «تغییر» را به «تغییر سازنده» تبدیل کرده و آن را به سوی «مصالحه» هدایت می‌کنند. آنها مدعی‌اند مردم در خرداد هشتاد و هشت رأی دادند تا «کشور را از بلیه دروغ و خودکامگی رهایی بخشند»! ولی توضیح نمی‌دهند در حالی که حتا رأی دار و دسته خودی هم پشیزی نمی‌ارزد، اگر موسوی و یا کروبی پیروز می‌شدند، چگونه و به پشتوانه کدام قانون و در کدام چهارچوب می‌توانستند به چنین هدف عالی دست یابند؟ پس چرا خاتمی که اینک سردمدار «مصالحه» شده است، نتوانست؟!>>>

فریاد با لبان بسته؟!

شهباز نخعی

بیش از شش ماه از زمانی که جوان میوه و سبزی فروش دانشگاه دیده تونسی با خودسوزی خود آتشی را برافروخت که به سرعت دارد ریشه دیکتاتورها را در شمال افریقا و خاورمیانه می سوزاند و خاکستر می کند، گذشته است.  این آتش تاکنون ریشه دیکتاتورهای تونس و مصر را سوزانده و دیگران یعنی خودکامگان دیوانه و جنایتکار یمن، لیبی و سوریه نیز در صف نوبت قرار گرفته اند.  دراین شش ماه و اندی، به استثنای تظاهرات 25 بهمن در تهران و چند شهر بزرگ، سکوت سنگین و تماشاچی وار مردم ایران پرسش هایی بسی را برانگیخته است...>>>

شورای همآهنگی راه سبز امید

حسین باقرزاده

جنبش سبز با یک حرکت مدنی که در ذات خود یک حرکت سکولار بود («رأی من کجا است؟») شکل گرفت. («فرد» و «رأیِ» فرد تنها در یک نظام سکولار معنا پیدا می‌کند.) دغدغه این جنبش نه اسلام بود، نه امام و نه نظام یا قانون اساسی جمهوری اسلامی. در طول زمان و با سرکوب خشن جنبش سبز، شعار‌ها و خواست‌های جنبش از محدوده انتخابات آزاد فراتر رفت و تغییر ساختاری نظام را نیز در بر گرفت. رهبران اصلاح طلب جنبش نیز به تدریج خواست‌های مردم را بیشتر درک کردند و آن‌ها را تا حدی در مطالبات خود گنجاندند. آنان به خصوص بر تنوع جنبش سبز و شمول آن بر نیروهای تحول‌خواه اذعان کردند و آن را از نقاط قوت جنبش دانستند. در ماه‌های اخیر که سونامی تحول‌خواهی سرتاسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر گرفته است خواست تحول در جامعه ایران نه فقط در جنبش سبز عمومیت یافته و بلکه به کلیت جامعه ایران نیز سرایت پیدا کرده است. امروز اگر کسی از جنبش سبز سخن گوید و خواست تحول را پیش نکشد کمترین اعتباری در درون جنبش سبز پیدا نخواهد کرد.>>>

تدفين جنازه

مسعود نقره‌کار

اين گروه در بيانيه ی خود با اشاره به نمونه هايی از جنايت های سی و دو ساله ی حکومت اسلامی , به ويژه مرگ جانگداز سيامک پورزند و قتل هاله سحابی که دو نمونه از هزاران جنايت مرتکب شده توسط اين حکومت اند، به درستی به نقش کليدی افکار و رفتار آيت الله خمينی در جنايت آفرينی ها و ويرانگری هايی که ميهنمان را آلوده و ويران کرده است، تاکيد ورزيده اند، و بدبن گونه نيزحساب شان را از اصلاح طلبانی که هنوز در حال و هوای خط "امام راحل" به تطهير امام نشسته اند، جدا کرده اند. در اين بيانيه اما دم خروس هايی بيرون زده اند که پايه های انتساب صفت روشنفکر به اين جمع را سست و لق کرده است.>>>

سوسیال دموکراسی، سوسیالیسم غیرایدئولوژیک

ناصر کاخساز

سوسیال دموکراسی یک تجربه‌ی ملی است که وجدان جهانی دارد. این اتهام که طرفداران سوسیال دموکراسی در ایران از سوسیال دموکراسی اروپایی دنباله روی می‌کنند و خود حرفی برای گفتن ندارند، با توجه به تجربه‌ی مشخص سوسیال دموکراسی در ایران، مردود است. انشعاب خلیل ملکی از حزب توده که در میانه‌ی دهه‌ی بیست اتفاق افتاد یک تجربه‌ی داخلی و ملی بود و از ضرورت جنبش مستقل عدالت‌خواهی در ایران بر می‌خاست. خلیل ملکی به محض انشعاب از حزب توده با نهضت ملی پیوند خورد و نشان داد نهضت ملی و سوسیال دموکراسی دو پایه‌ی ساختار دموکراسی در ایران است.>>>

سنگ قبر، روزنامۀ اصلاح طلبی نيست

هادی خرسندی

ببين شيردل! ما همه چيزو زير نظر داريم. تمام روزنامه ها، سايت ها، وبلاگ ها، آگهی های ترحيم و تسليت، تابلوهای مغازه ها، ديگه چه برسه به سنگ قبرها… يک عده رو مأمور کرديم بروند سنگ های همۀ اموات جمهوری اسلامی را در تمام قبرستان ها بخونن… اگه سنگ قبری از خط قرمز رد شده باشه، يا کنايه زده باشه، با ورثه برخورد ميکنيم. به قول ناصرخسرو، «گر بر زبر سنگ يکی واژه بجنبد – جنبيدن آن واژه عيان در نظر ماست!» مثلاً يک خانمی رو سنگ قبر پدرش نوشته بود «پدر آسوده بخواب»، نذاشتيم خودش آسوده بخوابه! گفتيم حرف ملوکانه روی سنگ قبر نداشتيم. مجبورش کرديم سنگو عوض کنه…>>>

چرا بردگان شورش نمی کنند؟

توربیورن تنشو

ترجمه ژیلا افتخاری

سرکوب جاری در جامعهء ایران و به قتل رساندن هاله سحابی در مراسم تشیع جنازه پدرش این پرسش را فراروی ما گذاشته است که چگونه یک نظام دیکتاتوری قادر به اعمال این درجه از سرکوب و فشار بر یک ملت است و چگونه است که ملتی این حد از سرکوب و ستم را تحمل می کند. ترجمه مقاله حاضر تلاشی است برای روشنگری در زمینهء فلسفه استمرار ستمگری و ستم پذیری. توربیورن تنشو با نفوذترین فیلسوف سوئدی در اخلاقيات زيست شناختی، فلسفه اخلاق و فلسفهء سیاسی است و اغلب در بحث های مختلف مطبوعات و رادیو و تلویزیون شرکت می کند. وی بيست و پنج کتاب و بیش از هشتاد مقالهء آکادمیک در زمینهء فلسفه به تحریر در آورده است. مقالهء حاضر در فوریه سال جاری و در جریان انقلاب مصر در یکی از پرتیراژترین روزنامه های صبح سوئد، داگنس نی هتر، به چاپ رسیده است.>>>

شورای هماهنگی راه سبز امید بدنبال چه هدفی است؟

حسن زارع زاده اردشیر

مواضع اخیر شورای هماهنگی راه سبز امید، که قرار بود بر اساس طرح آقای میرحسین موسوی به بستری برای حضور همهء نیروهای سیاسی و مدنی درگیر در پروسهء دمکراسی خواهی تبدیل شود، این روزها با هدایت سایت های جرس، کلمه، سایر سایت های وابسته و دیگر اعضای نهان و آشکار خود در حال ایجاد انحراف در جنبش سبز و پروسهء کوشش های دمکراسی خواهانه در ایران است. این شورا مدعی است که نمایندگی رهبران جنبش سبز را برعهده دارد و از این رو می خواهد اصلاحات را در کشور نهادینه کند. به همین سبب با نگاهی به مواضع این شورا می کوشم تا اهداف آن را شفاف کنم.>>>

آغاز پایان حاکمیت روحانیت

بيژن صف سري

اگر باور کنیم که انقلاب سال 57 بنا به ادعای حاکمان امروز، انقلاب روحانیت بوده، آن گفته معروف از زنده یاد کسروی به یاد مان می اید که می گفت "سر زمین ایران یک دوره زمامداری به روحانیت شیعه بدهکار است چرا که در تمامی تحولات یکصد و پنجاه ساله این سر زمین، روحانیت نقش بسزایی داشته اما همیشه در حسرت هم بستری با عروس عجوزه قدرت بوده است". عاقبت با وقوع انقلاب 57 این آرزوی دیرینه روحانیت تحقق یافت، اما پس از 32 سال اکنون، این دوره تاریخی رو به پایان است چرا که نه تنها در اداره امور کشوری چون ایران عاجز بودند بلکه با ایجاد تزلزل در باور های دینی مردم، دیگر آن شان و جایگاهی که نزد مردم داشتند از دست داده اند و دیگر هرگز چنین فرصتی را بدست نخواهند آورد وبی شک این یعنی بزرگترین شکست در تاریخ روحانیت خواهد بود.>>>

کمون پاریس ، تنها به پاریس مربوط نمی‌شود!

همنشين بهار

سی و هفت سال پیش از آنکه دشمنان مشروطه و امثال کلنل لیاخوف فرمانده بریگاد قزاق، مجلس شورای ملی و مدرسه سپهسالار را به توپ ببندند و ملک المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل و ملا علی قاضی ارداقی را در باغشاه پس از شکنجه در برابر محمدعلی شاه به خاک و خون بکشند، زلزله مهیبی در فرانسه روی داد که پس لرزه هایش هنوز هم دارد عمل می‌کند... منظورم از آن زلزله، کمون پاریس است که طلایه دار انقلاب اجتماعی درقرن نوزدهم محسوب می‌شود.>>>

ملاحظاتی در مورد نوشتهء جناب آریوبرزن داریوش

کامبیز باسطوت

چند خط اول نوشتهء شما امیدوار کننده بود. لیکن بعد از آن، برای توجیه دیکتاتوری محمد رضاشاه، شما به استعمار و امپریالیست پناه بردید. اين ادبیات سیاسی که شما بکار می برید و بطور کلی ضد کشورهای دمکراسی غربی است به ادبیات سیاسی ِ حزب الله، کمونیست ها و جبهه ملی ها می ماند که در بکار بردن آن از سلطنت طلب ها مهارت بسیار بیشتری دارند و شما تا بحال باید پی برده باشید که در این رقابت برای بکار بردن کلماتی مانند استعمار و امپریالیست به آنها باخته اید.>>>

تهمتی ناروا به سحابی های شریف و آزادیخواه

بهروز ستوده

 چه بگویم آقای اسماعیل نوری علاء از تیشه ای که در سال 57، بسیاری از روشنفکران و احزاب و گروه های سیاسی و انقلابی به دستاوردهای پدران مشروطه خواه ما زدند هنوز دلم خون است و به باورمن اگر شما در جستجوی یافتن "آفرینندگان هیولا" هستید بهتر است قبل از هرکس   گریبان دوستان انقلابی سابق و لاحق خود را بگیرید نه سحابی های "لیبرال" را که تمام تلاش شان این بوده است که بر هیولای جمهوری اسلامی افسار قانون مداری بزنند. ولی با این همه چه باک آقای نوری علا، که نسل جوان و خردمند کنونی ایران، به آن درجه از بلوغ سیاسی و آگاهی تاریخی رسیده است که امروزه بدرستی می داند که نشانی خوابگاه "هیولا" کجاست، اگرچه هم نسلان من و شما همچنان آدرس عوضی به آنان نشان دهیم.>>>

رشد شدید کودک ‌آزاری در ایران!

بهرام رحمانی

ظاهرا بر اساس قوانین ایران، تنبیه بدنی ممنوع است. طبق ماده هفتاد و هفت آیین نامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی مطلقا ممنوع است و اگر دانش ‌آموزی مرتکب خطایی شود باید ابتدا به او تذکر شفاهی فردی داد، سپس تذکر شفاهی جمعی، در مرحله بعد تذکر کتبی به خانواده و در آخرین مرحله تعویض مدرسه. اما سئوال این است که آیا این قانون از سوی برخی معلمان نادیده گرفته می‌ شود. علت چیست؟ آیا قوانین بازدارنده در این زمینه دچار کمبود هستند؟ آیا معلمان به درستی آموزش داده نمی ‌شوند؟ و یا این که فرهنگ حاکم بر جامعه ایران تنبیه دانش ‌آموز توسط معلم را توجبه پذیر می کند؟ جایگاه خشونت جاری در جامعه ایران، در کجاست؟ آیا اجرای حکم اعدام در ملاء عام، اعدام کودکان، ضرب و شتم متهمان موسوم به «اراذل و اوباش» در مقابل دیدگان مردم و اجرای احکامی چون سنگسار و قطع دست و پا، درآوردن چشم، تشویق کودکان برای پیوستن به نیروهای مسلح بسیج و غیره، تا چه اندازه باعث بازتولید خشونت در جامعه و مدارس می‌ شود؟>>>

احتمال دارد امام زمان معتاد شده باشد

شایگان اسفندیاری>>>

مسئوليت صحت اين حبر با نويسندهء خوش ذوق آن است

نشريه صبح صادق، نشريهء داخلي سپاه پاسداران، در سرمقالهء آخرين شمارهء خود هشدار داده است كه احتمال دارد امام زمان (عج) در وقت ظهور معتاد باشد و به سبب اعتيادش نتواند رسالتي كه خداوند بر عهده ي او گذاشته است را انجام دهد. نويسندهء اين مقاله ادعا كرده بسياري از زائرين چاه جمكران از طبقهء بيسواد جامعه اند كه متاسفانه تعداد زيادي از آنان نيز به انواع مواد مخدر معتاد هستند. نويسنده ادامه مي دهد كه اين افراد چون استطاعت مالي ندارند، وقتي براي گرفتن حاجت به چاه جمكران ميروند، عوض انداختن پول در چاه، انواع مواد مخدر را به درون چاه ميريزند كه همين موضوع سبب نگراني شديد علما شده و آنان بيم اين دارند كه امام زمان با مصرف اين مواد افيوني معتاد شده باشند و چه بسا تاخير ظهور ايشان تاكنون نيز به دليل همين وابستگي اشان به مواد مخدر باشد. اين نشريه در پايان مي افزايد: جا دارد كه مسئولين امر نظارت و كنترل بيشتري بر روي زائرين داشته باشند تا هيچ موادي به درون چاه انداخته نشود زيرا احتمال دارد در صورتي كه امام زمان معتاد شده باشند؛ اجراي اين طرح سبب خماري ايشان شده و در نتيجه براي رفع خماري هم كه شده، ظهور فرمايند، انشاء الله.

بقيه در آرشيو

دوستان جنبش سبز

سخنی از  : م.سحر

...همچنین گفته است مزروعی

که در ِ مصلحت،  فراز بود

در سیاست،  مصالحت شرط است

که شُتر بر تر از جهاز بود>>>

کاری از نيک آهنگ کوثر

آرشيو

اخبار شبکه و همايش تورنتو در

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها)

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630