سال ششم ـ  شماره 1238 ــ  جمعه 1 دی ماه 1391 ـ 21 ماه دسامبر 2012

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

هر که «مجموع» نباشد به تماشا نرود  /  یار با یار سفرکرده «به تنها» نرود

باد آسایش ِ گیتی نزند بر دل ریش  /  «صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

عکس يادگاری خانواده 32 نفره خمینی، اشراقی، بجنوردی و خاتمی

نهادهای اجتماعی و پيوندهای خانوادگی

«حزب سياسی» يک نهاد اجتماعی مدرن است که صاحبان عقايد و منافع سياسی مشترک در آن گرد هم می آيند. اما آيا می توان گفت که صرف «مدرن بودن ِ» يک نهاد ضرورتاً موجب آن می شود تا اعضايش عقايد به دست آمده از طريق تربيت خانوادگی خويش را کنار بگذارند و به عقايد نوينی روی آورند؟ در اين صورت چرا تمام اعضاء خانوادهء کندی در امريکا عضو حزب دموکرات هستند و تمام اعضاء خاندان بوش عضو حزب جمهوريخواه؟ چرا در ايران خودمان فرزندان تربيت شده به دست پدران و مادران توده ای با عقايدی توده ای بار آمده و اعضاء جوانتر جبههء ملی اغلب از خانواده هائی می آيند که بزرگ ترهايشان مصدقی بوده و با اين جبهه ارتباط داشته اند؟ پس، اگر خانواده نهادی برای تداوم مطمئن ِ ژنتيک ِ نسل ِ آدمی است، در عين حال، ماشين ادامهء زندگی ِ «عقايد» نيز هست. هر نهاد اجتماعی ساخته شده بر بنياد عقايدی معين از جمع اعضائی بوجود می آيد که قبلاً بوسيلهء ماشين خانواده برای عضويت در آن نهاد تربيت و آماده شده اند.>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

برآوردی از سرصحنه

فرهاد جعفری ـ مشهد

چنین وضعیتِ غریب و کمتر مشاهده ‌شده‌ای که به گمان من، بیش از هرچیز محصول «عدم تناسب حکومت‌کنندگان با حکومت‌شوندگان» و بلکه «تعارض بنیادین بین آنها» و درحقیقت «بسیار پیش‌افتادگی حکومت‌شوندگان» و «بسیار پس‌ماندگی حکومت‌کنندگان» است؛ ما را در برابر طیفی از احتمالات قرار می‌دهد که از «انتخابات آزاد» تا «انقلاب خشونت‌آمیز» را شامل می‌شود. طیفی از احتمالات که در میانه‌اش «دورانی از هرج و مرج و بی‌حکومتی» هم خودنمایی می‌کند... به لحظه‌ای از حیات تاریخی‌مان رسیده‌ایم که: باید انتخاب را به خود آنان (الیگارشی روحانیون و روحانی‌زادگان و نظامیان متصل به شبکه‌ی خویشاوندی) وانهیم تا خود «سرنوشت خود» را تعیین کنند. درعین‌حال؛ برای هر انتخابی که «روحانیون و روحانی‌زادگان» و «نظامیان متصل به آنان» می‌کنند، آماده باشیم.>>>

قدرت و مسئولیت در میان تعبیر و تغییر

یک موضوع بزرگ فرهنگی به ویژه در جامعه ما، رابطه بین «قدرت» و «مسئولیت» است. هر چه گسست بین این دو عمیق‌تر، انحطاطِ جامعه بیشتر! ما حادترین نوع آن را هر روز با صدها نمونه خبری مشاهده می‌کنیم: از «رهبر» تا وزرا و وکلا و مدیرانی که از مواهب قدرت بهره‌مند می‌شوند، ولی حاضر نیستند مسئولیتِ برخورداری از قدرت را بپذیرند، می‌خواهد در برابر حوادث طبیعی باشد یا آتش‌ گرفتن بخاری در دبستان و یا شکنجه و تجاوز و مرگ در زندان‌ها...>>>

فرایندی سیاسی که گفتگو مهمترین مؤلفهء آن است

تمامیت ارضی تفاسیر متفاوت خود را دارد. من نیز تفسیر خود را دارم. از نطر من ایران «سرزمین ِ» ساکنین اش می باشد و نه «زندان ِ» آنان. ما می خواهیم درهای زندان کنونی را بشکنیم و ایرانی با تنوع حقیقی ساکنین اش با برخورداری از ثروت، سیاست و فرهنگ در یک برابری حقوقی بر پا داریم. در این شکل و در این آرمان سیاسی، وجب به وجب خاک این کشور و همهء منابع مادی و معنوی آن از ان همهء ساکنین اش می باشد. همانگونه که حسن شرفی، معان دبيرکل حزب دموکرات کردستان ايران، در کنفرانس پراگ گفت و من نیز بارها روی این مهم در برنامه های خود تاکید داشته ام. پس ما باید در یک فرایند سیاسی، که گفتگو مهمترین مؤلفهء آن است، به حل این اختلافات بپردازیم. مشکل اپوزیسیون طی چند ماه گذشته همانا احتراز از گفتگو و تکیه بر شعار بوده است؛ شعاری که شعور گفتمان را تسخیر نموده و نیروها را به حذف یکدیگر وادار ساخته می سازد.

آرشيو

کنفرانس ها محملي براي ايراني ‌کردن گفتمان کردستاني

گفتگو با ناصر ايرانپور

گفتگوگر: نشريهء کردستان، ارگان مرکزی حزب دمکرات کردستان

آنچه ‌کُرد مطالبه ‌مي‌کند، در راستاي صد در صد مصالح کل مردم ايران قرار دارد. لذا کردستان بايد به‌کانون توليد انديشه‌براي کل ايران تبديل شود. من مدعي هستم که‌کردستان پتانسيل اين را دارد که‌رهبري يک جنبش دمکراسي‌خواهي واقعي براي کل ايران را بر عهده ‌گيرد. چه ‌کسي مي‌گويد يک ايراني، به ‌حکم اينکه ‌در مثلاً تهران متولد مي‌شود، "ملي" و سراسري و "ايراني" است و می‌تواند مدعی گردد که‌از کليت ايران دفاع می‌کند و حتی کل مصالح ايران را نمايندگی می‌کند، اما همين انسان اگر در مثلاً مهاباد متولد شده‌ باشد، "قومي" و "محلي" و در بهترين حالت "منطقه‌اي" است؟! مبارزه ‌با اين فرهنگ شبه‌ فاشيستي يکي از وظايف دمکرات هاي ايراني مي‌باشد. احزاب کردستاني از نظر من اگر از "سوپر ناسيوناليست"ها و "ملي‌" گراهاي ايراني از حيث باور و افق سياسي ايراني‌تر نباشند، بدون شک کمتر ايراني نيستند.>>>

جای خالیِ منافع ملی در برآوردها

گودرز کیوان

از دید من هر کس در کردار خود سه راه بیشتر در پیش ندارد: یا می‌تواند به دنبال منافع کنونی خود و رژیم باشد، یا به دنبال منافع ملت باشد و یا به دنبال منافع خود در آینده‌ی پس از فروپاشی. اگر کسی منافع ملت را که در این سه و نیم دهه تاراج شده است، سرلوحه‌ی کارش نداند، به هیچ روی نمی‌تواند اپوزیسیون رژیم ضد ملت شمرده شود. تن دادن به بازی قدرت‌های جهانی که گاهی بوی تجزیه ‌طلبی نیز می‌دهد، برابر است با نادیده گرفتن منافع ملی و از دید من هیچ معنی دیگری جز خیانت ندارد. آن هم خیانتی که سیل آن از فراز سر ملت ایران می‌گذرد و دامن گذشتگان و آیندگان و تاریخ و فرهنگ این ملت را نیز می‌گیرد.>>>

در نقد ناسیونالیسم ایرانی

موسی غنی نژاد

امریکا دنبال منافع ملی خودش بوده و الان هم هست. دکتر مصدق به ترومن گفته بود که همه مشکلات ما از زمان همان «یونانی» آغاز شد؛ ترومن گفت از کدام یونانی؟ مصدق گفت «اسکندر». [خنده  برخی حضار]. خلاصه فکر می کنند از زمان اسکندر خارجی ها در کار ما گذاشته اند[!]  هی می خواهیم مستقل بشیم نمی گذارند. [با حالت استهزاء] امروز هم همین است. می گویند توطئه است، ما باید این توطئه ها را خنثی بکنیم. همش در حال خنثی کردن توطئه هستیم. پایداری ِ [با حالت استهزاء] نهضت ملی کردن صنعت نفت یک خاطره رمانتیک وحشتناک برای ماست . یک گرفتاری بزرگ.>>>

پیرامون گشایش فضای باز سیاسی و مسئلهء انتخابات

احمد هاشمی

کشور ما ایران در شرایط بسار حساسی بسر می برد. بحران های متعدد داخلی و خارجی ، انسداد کامل سیاسی، بی کفایتی مطلق حکومتگران در کنار  شکاف های  درونی مداوم و نارضایتی عامه مردم ویژگی های فعلی اوضاع سیاسی در ایران است. انتخابات ریاست جمهوری در راه است. با وجود کنفرانس ها و همایش های متعدد در مجموع می توان گفت که اپوزیسون خارج از کشور فاقد خطوط راهبردی عملی در شرایط کنونی می باشد. در این مقاله تلاش شده است که تنها مشخصه های گشایش فضای باز سیاسی مربط به دورهء اول گذار به کمک رهیافت های نظری – تجربی توضیح داده شود. >>>

چپ ایران و ارزیابی نادرست از یک شکست تاریخی

م. چشمه

به باور من، چپ های ایران در صورت بدور انداختن ایدئولوژی های فرسوده و اتخاذ بینشی هومانیستی، حقوق بشری و محیط زیستی (سبز)، و با مبارزه با بینش سکتاریستی، می توانند با افراشتن پرچم سوسیال- دمکراسی مدرن در عرصه اجتماعی- سیاسی ایران بسیار موثر واقع شوند. در حال حاضر چپ های ایران می باید از رویا پردازی های شبه آنارشیستی در زمینه رهائی از قیود مالکیت، سرمایه و دولت دست بر داشته و قبول کنند تا زمانی که اکثریت افراد و خانواده های جهان و ایران کماکان منافع خود و خانواده را بر منافع اجتماع ترجیح میدهند، استقرار جامعه سوسیالیستی ممکن نیست.>>>

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

پیروزی فاتح بزرگ  مهر و روشنایی

شکوه میرزادگی

تضاد اسلام با سکولار دموکراسی

حسن آقا میرزا

پیروزی الاهیات معطوف به قدرت

در مصر

جواد موسوی خوزستانی

بر روي اخگر «بهار عربي»؛ اسلامگرايان در بوتهء آزمون قدرت

آلن گرش؛ در لوموند دِپلماتيک

برگردان: بهروز عارفي

غرب بايد بجنبد!

برنارد – هنري لوي

برگردان: مينو الوندي

غایت اندیشی و فضیلت گرایی

در جمهوری اسلامی

حمید آقایی

آيا ايران می توانست کره جنوبی بشود؟

فریدون خاوند

موانع توسعه یافتگی در ایران

احمد نقیب‌زاده

توهم و خودمحور بینی اصلاح طلبانه

مجتبی واحدی

هردم از اين باغ بری می رسد

منشور مقابله به مثل

از جانب: مبارزان سبز ایران

جدال بین علمای دورهء مشروطه

بر سر «آزادی بیان و قلم»

شریف لک‌زایی

راه طی شده‌ء روشنفکری دینی

بهزاد مهرانی

سنت فقهی

و پاسخگو نبودن حکومت اسلامی

گزارشگر: نعیمه دوستدار

خانم کروبی و آقای قدیانی:

مشکل قانون اساسی است!

محمد زمانی

مصر پسا مبارک و دولت اسلامگرا

علی افشاری

مشکلی ندارند لامپ ها

جمشید پیمان

«اپوزیسیون» یا

«اپورتونیست‌های مردم‌فروش»؟!

فرهاد جعفری ـ مشهد

احمدی نژاد سناریوئی دارد:

همهء کار دولت در خدمت انتخابات آینده

گزارش حسین محمدی

عاقبت هشت سال کار در صدای آمريکا

سام قندچی

منتظر الظهور و بقيه

حمیدرضا رحیمی

ما مورسی را، مثل مبارک،

به زیر می کشیم

علا الاسواني

ترجمهء مينو الوندي

کاخ اگر همسایه با دیوار دین باشد

خطاکاری است

اشعار جالب خوانده شده

در مراسم عاشورا شهر يزد

(ويدئو و متن اشعار)

عزاداری در يزد

و درس هائی از ماجرای مصر

گفتگوی حسين حجازی از راديو پرشين

با اسماعيل نوری علا>>>

آرزوهای بزرگِ رهبرانِ کوچک

الاهه بقراط

پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را

به نسرین ستوده و جعفر پناهی

اعطا کرد

گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر

در ایران

گوناگونی های ملی در تلهء زبانی آشفته

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

گزارش نشست سه‌روزه‌ اپوزیسیون ایرانی در بروکسل

کاوه‌آهنگری

مصاحبه تلويزون ميهن با کاوه آهنگری

 دربارهء اين کنفرانس

و نقش شبکه سکولارهای سبز

سرانجام حلقه‌ء احمدی ‌نژاد

چه خواهد شد؟

حسن شريعتمداری

شکست شعار «النصربالرعب»!

شهباز نخعی

پيوند به تصاويری از

ويرانه های شهرهای سوريه

استخراج قوانین و تخلفات رانندگی

از قرآن

خبرگزاری حوزه

هيچ اصلاح ‌طلبی برانداز نيست

عليرضا علوی‌تبار

در گفت‌و‌گوی تفصيلی با خبرنگار ايلنا

هاشمی ها می دانند که با سقوط نظام

دامن آنها گرفته خواهد شد

صادق زيبا کلام

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630