|
|||||||||||||||||
سال ششم ـ شمارهء 1267 ــ چهارشنبه 9 اسفند ماه 1391 ـ 27 ماه فوريهء 2013 |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
شادپيوندها |
فهرست مطالب شماره های اخير |
جایزهء اسکار اصلاً سیاسی نیست! خدا را شکر؛ زیرا حتی بی خبرها هم فهمیدند که جایزهء اسکار، بفتا و... (دستکم در مورد ما) سیاسی هستند یا نیستند، بویژه آنکه اعلام جایزة بهترین فیلم اسکار را خانم میشل اباما بطور همزمان از کاخ سفید انجام داد.◄
طرح و نقش سيا در سناريوی آرگو در توزيع اسکار برخلاف مرسوم، خانم ميشل اوباما در تماس مستقيم ضمن سخنانی در باره هنر و هنرمندان پاکت مربوط به اعلام فيلم آرگو به عنوان برنده را در کاخ سفيد باز کرد.◄
مهم نيست که اين جايزه سياسی باشد يا نباشد زمانی که فيلم "جدايی نادر از سيمين" اسکار گرفت کمتر کسی تمايل داشت جايزهء اسکار را جايزه ای سياسی بداند. امروز اما باد از جهت ديگری وزيده و اسکاری که به فيلم "آرگو" تعلق گرفته اسکار سياسی ناميده می شود. واقعاً ايراد تحليل های ما در کجاست؟ چرا آن چه به نفع ما تمام می شود حق ما دانسته می شود اما اگر موضوعی به نفع ما نباشد آن را به سياسی کاری نسبت می دهيم؟◄
اخیراً سامانه اینتزنتی العربیه در راستای فعالیت های ضد ایرانی خود اقدام به انتشار خبری با عنوان " به اتهام تجزیه طلبی و ارتباط با حزب دمکرات کردستان ایران، یکی از اعضای اصلی شورای آزادی لرستان ( شال) بازداشت شد " نموده است. العربیه که دارای سابقه ای طولانی در تلاش برای ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی است، با بزرگ نمایی و جهت دهی به این خبر سعی در تجزیه طلب نشان دادن لرستان و بختیاری نموده است. حال آنکه قوم بزرگ لر که یکی از قدیمی ترین و افتخار آفرینان این سرزمین کهن می باشد...◄
نظامهای طایفهای خطرناک هستند گفتگوگر: مهدی وزیری در «بامداد خبر» در ایران متاسفانه بحث از فدرالیسم همیشه نگرانیهایی را به همراه داشته که این نگرانیها حاصل وضعیت جغرافیایی و سابقهء تاریخی و به خصوص عدم موفقیت یک الگوی ادارهء متمرکز و ناسیونالیستی مبتنی بر قوم واحد و زبان واحد و مذهب واحد بوده است. ناسیونالیسم تمرکزگرا در شکل نظام سیاسی و اداری از زمان رضا شاه به تقلید از کشورهای اروپایی و ترکیه در ایران پا گرفت. هرچند ایران در آستانه فروپاشی با ترویج این گفتمان ملیگرا و در سایه برقراری نظام سیاسی و اداری دوران پهلوی توانست به پیشرفتهای شایانی دست یابد ولی عدم انکشاف ناسیونالیسم خاک و خونی به دموکراسی ِ شهروندمحور در طول پنجاه و هفت سال قبل و سی و سه سال بعد از انقلاب گسل مرکز ایران را با پیرامون آن دائماً عمیقتر نموده و باعث حاد شدن بحران هویت گردیده است.◄
تنوع قومی و وحدت ملی؛ امکان یا امتناع؟ چگونگی حل مسئلهء اقلیت های قومی پرسشی بنیادین برای ساختن یک ایران با ثبات، دموکراتیک و مرفه است. ایران کنونی میراث دار امپراطوری چند ملیتی کهنی است که همیشه همچون پلی استراتژیک آسیا و اروپا را به هم پیوند می داده و معرف تمدنی تاریخی است که تنوع استثنایی توام با فرهنگ غنی و پیچیده شاخصه آن بوده است. ملت ها و اقوام ساکن در این امپراتوری گاه غالب بوده اند و حکمران و گاه تحت سلطه و حکمرانی دیگری، حاکمان و رعایایی که سالها و در نقش های مختلف در کنار هم زیسته اند، برخی دهه ها در متن قدرت و حاکم بودند و برخی تنها در حاشیهء قدرت نقش آفرینی کردند.◄
روایت نماینده کرد پارلمان ترکیه از زندان «ایمرالی» چه می شود که سیاستمداران جدید ترکیه از میراث آتاتورک فاصله گرفته اند؟ شاید سخنان اردوغان جواب مناسبی به این سوال باشد. او در یک سخنرانی با کردهایی که از دولت های پیشین آزار دیده بودند همدردی کرد و گفت ما هم زمانی به جرم اسلام گرابودن آزار دیدیم؛. شاید همین حس همدردی یکی دیگر از دلایل اردوغان برای پایان دوران خشونت باشد. هر چند او بهتر از دیگران می داند اگر کردها هم به صف حامیان اش بپیوندند عبور از مسیر دشوار آینده آسانتر می شود و مخالفان اش بیش از پیش به حاشیه می روند. «نیت» اردوغان، هرچه باشد، عزم دو طرف برای پایان خشونت «جزم» است.◄
همه اشتباهات میرحسین موسوی، از كاندیداتوری تا حصر خانگی او بعد از انتخابات در بیانیههایش از ادبیات ابهامآلود و رمزگونه دست نكشید و باعث شد كه طیف گسترده و نامتجانسی از حامیان، از آیتالله صانعی و آیتالله دستغیب تا گوگوش و سروش، پشت وی صف بكشند. اطلاق واژهء «مردمی خداجوی» در بیانیهی شمارهء هفده از معترضانی كه در روز عاشورا به خیابانها ریخته بودند، نشان از نخواستن یا نتوانستن ارائهء تصویری واقعی از معترضان به نتایج انتخابات دارد. افراد متعددی از شركت كنندگان در این راهپیمایی اعتراضی را میشناختم كه هیچ گونه گرایش مذهبی نداشته و ندارند و ادعایی نیز در این زمینه ندارند و صرفاً هدف شان استفاده از فضای ایجاد شده در روز عاشورا برای بیان اعتراض به وضع موجود بوده است. قرار دادن همهء معترضان تحت عنوان «مردم خداجوی» مشابه همان كاری است كه حاكمیت در مصادره به مطلوب واژهی «مردم» به نفع خود میكند.◄ من آخرين انتخابي كه توي اين مملكت كردم منتخبم هنوز توي حصره و برادرم به خاطر حمايت از اون زنداني شد و لخت مادر زادش كردن كه تحقيرش كرده باشن. مادرم داشت دق مي كرد از شدت غصه ي حبس برادرم. خودم هم كتك اش رو خوردم. خواهرم يه شب تو خونهء يكي از مردم بعد از تظاهرات گذرونده بود و يكي از دوستام رو مردي توي مغازه اش پناه داده بود كه دستگير نشه.از روي يكي از دوستام با موتور گذشتن و آقاي ابطحي توي تلويزيون اعتراف كرد. همكارم رو با لباس باتوم به دست در حال كتك زدن مردم ديدم و ديدم كه نيروهاي لباس شخصي زني رو با نوزادي توي بغل به باد فحش ناموسي و كتك گرفتند. ديدم كه پيرمردي رو سه مرد تنومند گوشهئ ديوار تنها گير آوردن و كتك زدند. استاد سابقم از رياست دانشگاه براي مدت يك روز استعفا داد و چهرهء واقعي خيلي ها مشخص شد. ديماه بعضي همكارانم حماسهء 9 دي رو خلق كردند و من فقط نگاه كردم. خيلي ديدم و از آخرين انتخابم توي اين مملكت ياد گرفتم كه انتخابي در كار نيست. بهتره خودم رو مسخره نكنم.
وقتی که زنان از حرکت کردن هراس دارند: خشونت جنسی و انقلاب مصر سیاست ِ بدن در مصر در خطر است. بیست و پنج ژانویه امسال، در مراسم دومین سالگرد انقلاب مصر، یکی از زنان حاضر در تظاهرات توسط دسته ای از مردان محاصره شد و مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفت. این زن در بین این مردان دست به دست می شد تا به سختی توسط گروهی از فعالین مرد مخالف با آزار و اذیت جنسی زنان نجات یافت. جمعیتی که مانند شکارچیانی گرد طعمه این زن را احاطه کرده بودند در این ویدئو مشخص است. [اما] دو سال پیش، زمانی که حکومت حسنی مبارک توسط توده های مردم سرنگون شد، زنان که نقش مهمی را در تظاهراتی که منجر به سقوط دیکتاتور شد ایفا می کردند، از امنیتی که در اماکن عمومی تجربه می کردند شگفت زده شده بودند.◄
چه بود آن حکايت؟
|
|||||||||||||||
به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده میترا پورشجری:قصد جان پدرم را دارند
....درد اهل ذمه.... نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی «آلترناتيو»
آرشيو مجموعهء
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
معاون اتحاديه سراسري كاركنان تونس
به ویرانگران تاریخ و فرهنگ ایران
انقلابی که زنان را در خانواده می خواهد
«به دلیل مخالفت با شاه،
جاهلها و لاتها، روحانيون و سلاطين
دانشکده نوبنیاد مداحی و فساد مداحان
رپ ِ تاکسيران، يا فقر در تهران
جمعآوری بيست و يک کیلو طلا برای ایوان حرم امام علی سید محمود موسوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان
پيوند به متن انگليسی اين بيانيه ◄◄
مداخله وحمله از سوی هر کشوری نه،اما کمک و پشتیبانی دمکراسیها حتماً!
«اتحاد برای دموکراسی در ايران» جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
درآمد سالانه نه هزار امامزاده در ایران معاون سازمان اوقاف و امور خیریه
کشور مالی و هجوم مذهبیون به سیاست
به «پرلاشز» های جهان وخاوران های میهنمان گره می خورد
آلترناتیو سوسیالیستی آزادی و عدالت
و تقاضا برای شناسائی از جانب امريکا
گمناميان◄
|
||||||||||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |