|
|||||||||||||
سال ششم ـ شماره 1239 ــ دوشنبه 4 دی ماه 1391 ـ 24 ماه دسامبر 2012 |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
پيوندها |
فهرست مطالب شماره های اخير |
رفتن آگاهانه به سوی جبران گذشته (باز هم تاملی بر سکولاریسم نو) در آیندهء سکولار ايران، مدل های بسیاری از کشورهای سکولار جهان ديگر برای كشور ما کفایت نمی کنند. كشور ما، به دليل شواهد بسيار، تاریخی را پشت سر گذاشته است که حاصل آن زخم خوردگی از همهء ایدئولوژی ها و انواع مذهب ها و استبدادهای فکری و عقیدتی است. جمعیت ها و فرهنگ ها و زبان های گوناگونی در این کشور زندگی کرده اند که یا به دشنام ِ«صیانت» و تبعیض گرایی و یا با داغ محرومیت و تحقیر زیسته اند... در ایران آینده ای که به سکولاریسم نو مجهز می شود، تعریف رفتار، ظاهر و گفتار یک «شخص همگانی» کاملاً باید حساب شده و دور از تبعیض باشد. هیچ شخص همگانی حق ندارد قبول مسئولیت و جایگاه نماید مگر اینکه بتواند رفتار، ظاهر و سخن خود را دور از هر گونه پیام و تبلیغ نگاه دارد. او باید خنثی بپوشد و خنثی حرف بزند و خنثی رفتار نماید. وگرنه سکولار بودن اش تظاهری توخالی بیش نیست.>>> پافشاری بیجا بر همگرایی از بالادر راستای همگرایی اپوزیسیون دو کارکردِ «گفتگوهای همگانی» و «نهادهای همگرایی» را میتوان بررسی کرد. سودمند بودن و نیاز پایهای به گفتگوهای همگانی و همایشها در زدودن ساختار جزیرهای اپوزیسیون و پدید آمدن و رشد نهادها از درون آن بر کسی پوشیده نیست، ولی گردهماییها و گفتگوهای همگانی به هدف دادوستد اندیشهها و همچنین آگاهی رسانی همگانی برگزار میشود و نمیتوان کارکرد آنها را با کارکرد یک نهادِ سازماندهی شده برای هدفی ویژه، یکی دانست. همگرایی اپوزیسیون با هدف همکاری زمانمند و سازماندهی شده در چارچوب یک نهاد، در فرایند دگرگونی ساختاری کشور، مانند هر فرایند اجتماعی دیگر، از دیدگاه تئوریک میتواند از دو الگو پیروی کند: يکی «همگرایی از پایین به بالا»، و ديگری «همگرایی از بالا به پایین».>>>
تفاوت اپوزیسیون و غیر اپوزیسیون چیست؟ عمر اپوزیسیون رژیم ایران به اندازه عمر خود رژیم است. از همان روزهای اول پس از انقلاب سال پنجاه و هفت ...تا کنون یعنی حدود سی و چهار سال، مبارزه علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه داشته است. این مبارزه البته فراز و نشیبهای فراوانی را به خود دیده، اما روند آن هرگز متوقف نشده است. این عمر طولانی شاید برخی از پرسشها را مطرح کند، از جمله این که میزان موفقیت اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور چقدر بوده، یا عدم کامیابی آن درخواست عمده خود، یعنی تغییر رژیم در ایران ناشی از چه دلایلی است. این نوشتار سعی دارد به برخی از عوامل دخیل در پاسخگویی به این سوالات بپردازد، ضمن آن که مدعی همه جانبهنگری نیست.>>>
بازداشت به اتهام عضویت در کانون نویسندگان ایران! گفتوگو با نیما امامجمعه، وکیل منیژه نجمعراقی گفتگوگر: بهنام داراییزاده از راديو زمانه نزدیک به دو سال است که ملاقات وکلا با موکلینشان که «اتهامهای امنیتی» دارند، بسیار محدود شده است. ما پیش از این به زندان اوین میرفتیم و از «دادیار ناظر در زندان»، تقاضای ملاقات با موکلینمان را میکردیم و به داخل زندان میرفتیم. منتهی مدتی است که این روند تغییر کرده است. مشخصاً پس از حوادث جنبش سبز، این شیوه عوض شد و ملاقات وکیل با موکلی که دارای اتهام امنیتی است، نیاز به مجوز دادستان تهران دارد... شرایطی گذاشتهاند که به قول حقوقدانان، «تعلیق به محال» است. چراکه گرفتن مجوز از دادستان تهران، خودش کار بسیار دشواری است.>>>
هشت میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج هستند، اما تمایلی به ازدواج ندارند. مشکلات اقتصادی چون گرانی لجام گسسیخته، بیکاری فزاینده و تغییر دیدگاه جوانان نسبت به زندگی و سبک آن، ازجمله دلایلی است که مسئولان برای عدم تمایل جوانان نسبت به ازدواج مطرح کردهاند. از نظر مسئولان، این مسئله یک "بحران" است، اما شاید از زاویه دید مردم، خصوصاً خود این جوانان که فعلاً قصد ازدواج ندارند ازدواج در سنین بالاتر، به خودی خود بحران محسوب نشود، بلکه اسم رمزی باشد برای لایههای پنهانتر این مسئله، یعنی "بحران جنسی" در ایران. به خاطر سلطه گفتمان سنتی و محافظهکارانه، بیان عریان این بحران شاید به این راحتیها نباشد. به همین دلیل نیز در لفافه "بحران بالا رفتن سن ازدواج" به آن پرداخته میشود.>>> در تغییر جنسیت شب یلدا و باقی وقايع اتفاقيه حملات پارتیزانی و عملیات ایذائی حضرات آیات و حجج اسلام، اعلی الله مقامهم اجمعین و توابع سببی و نسبی آنان کثرالله امثالهم، به بنیادهای تاریخی و فرهنگی ایرانیان، از جمله فردوسی و سایر قله های فرهنگ و ادب ایران و جهان، حذف و جایگزین کردن آنان با نماد و نمودهای فرهنگ تسلیم، مرگ و شیون در تقویم فرهنگی- تاریخی ملت، از آن جمله اند. شگرد شناخته شدهء حضرات آیات عظام، اعم از معمم و مکلا، اما دربرخورد با پدیده های نیرومند و ماندگار فرهنگی ایران، مانند نوروزو متعلقات اش، آن است که چون می دانند که در مصاف با آنها، مثل همیشه بازندهء نهائی مبارزه خواهند بود، فلذا می کوشند که پدیدهء مقاوم مربوطه را مسخ، تحلیل ویا قلب فرموده و در جهت تحریف ماهیت و دستکم چهره، آن را با چیزی از جنس خودشان، پیوند بزنند!؛ به این تیترچندش آور از جام جم آنلاین برادران، نگاه کنید: «شب شعر يلداي عاشورايي!»>>> ء امام دهم نيستحجت الاسلام و المسلمین آشتیانی نماينده مردم قم خبرگزاری فارس: نماينده قم در مجلس شورای اسلامي خواستار تغيير نام امام دهم شد. به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی نماينده مردم قم در مجلس ضمن اشاره به نامانوس بودن نام نقی در ميان قشر جوان گفت: «شايد در برهه ای از زمان، نام نقی زيبا بوده باشد اما در وضعيت كنونی، قطعن چنين نيست زيرا اين نام آنقدر ضايع است كه مستمسكي شده در دست دشمنان تشيع كه آن امام گرانقدر را دست بيندازند». ايشان در پايان افزودند: «بنده عاجزانه از نمايندگان مجلس و هيئت رئيسه محترم تقاضا ميكنم ترتيبی اتخاذ كنند تا به جای نام نقی كه اين روزها در فرهنگ لغت دشمنان نظام و اسلام و تشيع مترادف با خل وضع است، نامي نيكو كه برازنده ی شخصيت امام دهم باشد، انتخاب شود.» (آرشيو)
چند نامرد خبيث
|
|||||||||||
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
....درد اهل ذمه.... نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی «آلترناتيو»
آرشيو مجموعهء
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
نهادهای اجتماعی و پيوندهای خانوادگی جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
قدرت و مسئولیت در میان تعبیر و تغییر
براي ايراني کردن گفتمان کردستاني
جای خالیِ منافع ملی در برآوردها
پیروزی الاهیات معطوف به قدرت در مصر
بر روي اخگر «بهار عربي»؛ اسلامگرايان در بوتهء آزمون قدرت
غایت اندیشی و فضیلت گرایی
آيا ايران می توانست کره جنوبی بشود؟
توهم و خودمحور بینی اصلاح طلبانه
همهء کار دولت در خدمت انتخابات آینده
منتظر الظهور و بقيه مثل مبارک،
کاخ اگر همسایه با دیوار دین باشد
گفتگوی حسين حجازی از راديو پرشين
پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را
|
||||||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |