|
|||||||||||||||||
سال ششم ـ شماره 1246 ــ چهارشنبه 20 دی ماه 1391 ـ 9 ماه ژانويه 2013 |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
شادپيوندها |
فهرست مطالب شماره های اخير |
گفتگوگر: سپیده شایان ـ راديو زمانه مبارزه با نظام تبعیض، مبارزه سیاسی است. مبارزهء حقوق بشری در معنای اخص آن بخشی از این مبارزه است با تمرکز بر محور حق ِ برخورداری از حق. هیچ تقابلی میان مبارزهء سیاسی و مبارزهء حقوق بشری وجود ندارد. ولی بایستی میان آنها بر اساس حوزههای اختصاصی تمایز قایل شد. وقتی ببینیم که بار اصلی مبارزهء سیاسی بر دوش مبارزهء حقوق بشری، در معنای اخص آن، میافتد باید بدانیم که اشکالی وجود دارد. نباید ذوقزده شویم، از این که میبینیم همگی، کنشگران "حقوق بشر" شدهایم. به سادگی میتوان پی برد، بسیاری از سنگرها خالی شدهاند، سنگرهایی برای پیشبرد تقابل در عرصه جامعه. این حضور همگانی در سنگر حقوق بشر، در خارج از کشور است که رخ میدهد. اشکالی ندارد، به شرط آنکه کارهای ممکن و لازم دیگر فرو گذاشته نشوند. در خارج از کشور نیز میتوان در تقویت جامعه مدنی درون کشور کوشید.>>> آسیبهای آشفتگی زبانی به فرهنگ سیاسیاين نوشته دربارهی بخش بسیار کوچکی از رنجهای فراوانی است که ملت ایران در زمینههای گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دهههای گذشته کشیده است. همهی این رنجها پیامد چیره بودن رژیمهای ستمگر، خودکامه و تبعیضگر، بر این سرزمین بوده که از ترس به لرزه در آمدن پایههای فرمانروایی خود، جلوی پدید آمدن و بالیدن ساختارهای اجتماعی نوین (مدرن) را گرفتهاند، و در فرار خود از نوگرایی ساختاری، نخستین چیزی که پایمال میکردهاند، منافع ملت بوده است. این رنج که شاید کمتر به آن توجه میشود ولی میتواند سدی نیرومند در برابر گشایش سیاسی و سپس پیشرفت اقتصادی و فرهنگی باشد.>>>
اعلام خطر و هشداری به نیروهای دمکرات ایران ما نمی توانیم، مثلاً، از خانم نسرین ستوده و یا آقای فریبرزرئیس دانا و آقای محمد ملکی که در زندان های مخوف جمهوری اسلامی بسر می برند بخواهیم برای تشکیل آلترناتیو دمکراتیک گام بردارند. ولی از نیروهای دمکرات خارج از کشور که در محیطی امن تر زندگی می کنند می توانیم انتظار داشته باشیم که با همکاری های مشترک بر علیه نظام ولایت مطلقه فقیه و همگرائی در راه ایجاد جبهه ای دمکراتیک قدم بردارند. نیروهای دمکرات بعد از سه دهه زیستن در خارج می توانند بر اساس مبانی مشترک همکاری نمایند و با نزدیک شدن به یکدیگر در جهت طرح و ارائه آلترناتیو دمکراتیک گام های موثری بردارند و باید تلاش کنند تا کارائی بهترو مثبت تری داشته باشند.>>>
فرانسیس فوکویاما پس از سقوط نظام های کمونیستی در بلوک شرق تز «پایان تاریخ» را داده بود، به این معنی که "لیبرال دمکراسی" پس از پیروزی بر مدل های کمونیستی تنها مدل مطلوب و پایدار برای اداره جوامع بشری خواهد بود و خواهد ماند. اکنون بنظر میرسد که خود این تز نیز پس از بحران های مالی که از سال دو هزار و هست آغاز شده است، به پایان عمر خود نزدیک شده است، بطوریکه خالق آن نیز خود در پی مدلی جدید برای نجات طبقه متوسط این کشورها و خروج از بحران بر آمده است. در این واقعیت شکی نیست که این مدل که عمدتا در کشورهای نسبتا دمکراتیک و پیشرفته پیاده شده است، از مفهوم واقعی دمکراسی که همانا باز گرداندن قدرت به مردم تعریف میشود، بسیارفاصله گرفته است. >>>
نیک آهنگ کوثر اعدام باید گردد! برای روشن شدن نشانه های حضور جمهوری اسلامی در اپوزیسیون لازم به کنکاش بسیار و تحقیق گسترده ای هم نیست حتی در سطح نیز این حضور چنان پر رنگ است که تلؤلؤ نور آن کافی است تا چشم انسان را از تماشای سیاهی پیرامون، آنچنان از کار بیاندازند که جز نوری آزار دهنده، هیچ نبیند. برای مثال جریان ها یا شخصیت های حقیقی که در تقابل با جمهوری اسلامی هستند را در نظر بگیرید. این گروهها، یا افراد بیش از آن که از سوی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار بگیرند، از سوی سایر نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به ستیز کشانده میشوند. در حقیقت تز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را میتوان در این جمله خلاصه کرد: «سرکوب نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به دست مخالفین جمهوری اسلامی»! این که جمهوری اسلامی چگونه توانسته به این موفقیت دست یابد در گزارش پنتاگون به خوبی پاسخ داده شده است.>>> «استبرا»، به طریقهء نو اندیشانهء دینی گفتیم نه بابا! مگر می شود؟! این ها را اپوزیسیونِ بی دینِ سکولارِ مخالفِ روشنفکریِ دینی سر زبان ها انداخته والّا آقای محسن کدیور را چه کار به استمناء مردم. یارو زن ندارد، پول ندارد برود زن صیغه کند، شهر نویی هم که نیست برود خاک تو سری کند، به زن و بچه ی مردم هم نمی خواهد تجاوز کند، می رود مثل بدبخت ها این کار را می کند، آن وقت یک نواندیش دینی در پاسخ به سوال: «نظر شما در رابطه با خودارضایی چیست؟ آیا از گناهان کبیره است؟ آیا مواردی هست که مجاز باشد؟ با توجه به اینکه در کشور ما به علت مسائل شرعی، فرهنگی و اخلاقی روابط آزاد بین دختر و پسر وجود ندارد، اسلام چه راهکاری برای تخلیه انرژی جنسی در دوران جوانی و در شرایطی که امکان ازدواج وجود ندارد پیشنهاد می کند؟ و آیا انجام خودارضایی جهت تخلیه ی این انرژی صحیح است؟» چنين فتوا می دهد...>>>
کدام سکولارند؟ دست راستی با آزادی دست چپی مخالف است اما دست چپی کاری به دست راستی ندارد!
|
|||||||||||||||
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
....درد اهل ذمه.... نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی «آلترناتيو»
آرشيو مجموعهء
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
مخالفین 17 دی لطفا لباس مردها را هم عوض کنند!
نیره توکلی ـ سايت مدرسه فمینیستی
قيام زنان در جهان عرب
سرمقالهء نشريهء «سرمايه گذاران»
با این محتوا به آن گذ شته نگاه نکنیم!
در دل های اساسی و جزئی شهروندان
واقعيت و ضرورت تهاجم فرهنگی ما جمعه گردی های اسماعيل نوری علا پيوند به فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی برای شنيدن ◄ برای دانلود ◄
در قانون انتخابات رياست جمهوري
بی تفاوتی اصلی ترین عامل بحران
نشست بين المللي ِ حزب هاي كمونيست
از خاطرات خصوصی هاشمی رفسنجانی
بنیاد فاشیستی احزاب اسلامی، مانع اصلاحات مذهبی است
اسرائیل تا ده سال دیگر وجود نخواهد داشت!
نگاهي به ديدگاه هاي کلاسيک و نوين
|
||||||||||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |