پيوندها | مطالب شمارهء قبل | سال چهارم ـ شماره 1003 ـ جمعه 16 ارديبهشت 1390 ـ 6 مه 2011 | |
اين سايت دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== =========== نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها) =========== ============= ========== ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== ============= ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
|
پيوند به اطلاعات مربوط به همايش >>>
موضوعات و سخنرانان همايش تورنتو >>>
گفتگوها دربارهء همايش تورنتو با فرح آريا، مسئوول روابط عمومی
گفتگوی مهدی ذوالفقاری با اسماعيل نوری علا>>>
با دکتر اسماعيل نوری علا مسئوول امور اجرائی شبکه>>>
چاپ واشنگتن (فايل پی.دی.اف)>>>
در چند هفته اخير در ايران روحانيون و مراجع تقليد مختلف تظاهرات و اجتماعات متعدد برپا کرده اند که جنگ با عربستان سعودی، بحرين، و کشورهای ديگر منطقه خليج فارس را علناً تشويق می کنند. برعکس تصوری که در جنبش سياسی ايران وجود دارد، ابداً اين حرکات به دليل احساسات تاريخی ايرانيان برسر بحرين و خليج فارس نيست و دامن زدن به يک جنگ تازه از سوی روحانيت حاکم در جريان است که ترجيح می دهد سپاه پاسداران را از سر خود در شهرها باز کند و به جبهه های جنگ بفرستد و به اين طريق رقيبی را که بويژه بعد از سرکوب جنبش سبز و حصر دو بزرگوار اصلاح طلب -- موسوی و کروبی -- قدرتمند شده است، يعنی احمدی نژاد را از ميدان به در کند. >>>
هموارکنندگان کودتای نظامی در ايران بعضی از توليدکنندگان هاليوود معتقد بودند که بهترين فيلمنامهها (سناريوها) آنهايی هستند که صحنههای بيرونی (بيرون از استوديو) ندارند (امروزه میتوان تقريباً همه را با کامپيوتر توليد کرد). زيرا هم عوامل خارجی و تأثيرگذار بر توليد مستثنی میشوند و هم فيلم کمتر خرجتر و در نتيجه پرسودتر خواهد بود. سناريوهای اجتماعی با هزاران هزار عوامل خارجی و مؤثر «بر توليد» همراه هستند. روی هم رفته میتوان گفت که هر چه مشارکت مردم در عرصهی سياسی – اجتماعی گستردهتر باشد، اصلاحات، تغييرات و تعديلات در سناريو نيز بيشتر صورت میگيرد، کارگردانی چنين سناريويی سختتر و پيچيدهتر میشود و نقش مردم از سياهیلشگر به بازيگران اصلی و فرعی ارتقاء میيابد. و سرانجام سناريوی اوليه با سناريوی آخری آن چنان متفاوت است که ديگر نمیتوان از يک سناريوی کلاسيک (سينمايی) سخن گفت. >>>
در نبود داده های شایستهء پذیرش، تنها می توان با تکيه بر آنچه به گوش می رسد، شایعه ها، می گویند ها، کنایه ها، گوشه ها، سکوت ها،.. در باز سازی نوعی از واقعیت تلاشی احتیاط آمیز کرد و آن را به محک رای همگان وانهاد، تا شاید گوشه ای از آنچه می گذرد آشکارتر به چشم آید. باد حرکات اجتمایی و سیاسی، با شدت و ضعف، بخش وسیعی از کشورهای منطقه را در بر گرفته است. و چون همیشه دست اندر کاران درونی و بیرونی نقش خویش را بازی می کنند. مراد ما اما در اینجا دوباره نگاری این تابلو نیست. آنچه در ایران ما در میدان این باد ها می گذرد مورد علاقهء ماست. >>>
پاسخ تشکرآميز ايراندخت دل آگاه من موضوع را از جنبه رفتارهاي سركوبگرانه يك دولت و محدوديت آزادي بيان و انديشه نگريسته ام و فرستنده نامه و متن بي.بي.سي موضوع را تنها از منظر سياسي مورد توجه قرار داده است.>>>
|
زنان و کانون خانواده در ادبیات مدرن ایران
در حال حاضر نقطهء مشترک زندگی زنانی که مرزهای جنسیتی را مانند قبل برنمی تابند اما زندگی مشترک خود را ادامه می دهند و زنانی که توسط شوهران ناخرسندشان طلاق داده می شوند، حرکت گسترده ای را سبب شده که به مرزبندی های جدیدی نسبت به زن ــ به عنوان شهروندان کشوری مدرن ــ منتهی می شود. این زنان به راحتی پای در رکاب نقش هایی چون «همسران و مادران فداکار» نمی گذارند و ـ حتی زمانی که به وظایف و نقش های کلیشه ای خود می پردازند ـ هم خود و هم شریک زندگی شان دیگر نمی توانند خلقیات و طرز تفکر کهنه و قدیمی خود را مانند سابق هضم کنند. >>>
اصرار تهمینهء میلانی در ساخت جامعهای که زنان و مردانش میتوانند هم روشنفکر باشند (با تعریف مورد نظر کارگردان) هم حامی سنتها، هم دارای روابط باز باشند، هم دارای مرزهای مشخص و بهشدت دههء سی تا چهلی، از شخصیتهای این فیلم و بهخصوص دختر جوان، با بازی السا فیروزآذر، عروسکی ساخته که دمی زیبای خفته میشود و دمی چهلگیس. گاهی به قالب سیندرلا درمیآید و گاه شهرزاد فتاده در چنگال پادشاهی خونخوار. تکلیف کارگردان نه با شخصیتهایش (که بیشک در حد تیپ باقی ماندهاند) روشن است نه با روابط و محیط پیرامون این افراد. جوانان نشان داده شده در این فیلم به جای آنکه آگاهی و هوشیاریشان بتواند ملاک حق انتخابشان در ایجاد روابط شان باشد، چنان دچار فروپاشی هویتند که گویی باید برایشان مراقبان تمامقد گذاشت که مبادا دچار لغزشی بیجبران شوند.>>>
اطلاعیهء جمعی از کارچرخانان سینمای ج. اسلامی نشان می دهد که اولاً فیلمسازان سینمای جمهوری اسلامی بر خلاف ادعایشان اگر لازم بدانند و اگر مصالح نظام اقتضا کند خیلی هم سیاسی تشریف دارند. دوم این که ترس از سقوط نظام هر دو باند نظام را ترسانده است. منتها هر کدام به شیوه خود برای حفظ نظام پوسیده شان تلاش میکنند. این اطلاعیه خود گویا است و نیاز به توضیح وتفسیر هم ندارد. ببینیدکه چگونه بند بندش و مو به مويش با مصالح نظام تطبیق داده شده است. چه بسا واواک خود اطلاعیهء فیلمسازان حکومتی را دیکته کرده است چرا که احمدی نژاد و خامنه ای هم برای مردم مصر، لیبی، تونس، و بحرین و کشور های عربی اشک تمساح می ریزند وخود مردم ایران را با شقاوت وبیرحمی سرکوب می کنند. >>>
پناهگاه «Ewa'a» مأمنی برای دختران و زنانی ست که زندگی شان با اشک و درد عجین شده است. از بیرون تفاوتی با دیگر ویلاهای لوکس موجود در این منطقه امیرنشین ثروتمند در دبی ندارد، اما این ساختمانی مدرن اسراری از وحشت و تباهی قرن 21 را در دل خود جای داده است. در ابتدا دختر 15 ساله ای را ملاقات کردیم که نمی خواست به ما در مورد هویت اش یا تجربیات اش چیزی بگوید. او وظیفه داشت 6 زن قربانی را به ما معرفی کند که همگی از او مسن تر بودند، اما یادآوری این نکته ضروری است که در گذشته حتی دختران 11 و 12 ساله هم در این پناهگاه تحت حمایت قرار داشته اند. >>>
انسان مرعوب و محاصره شده در طبیعتی وحشی و مقتدر، به کمک تخیل، به خود فرصت میداد تا جواب روانی و قانعکنندهای برای عذاب زندگی در طبیعت پیدا کند. از همان موقع بود که بشر «بهشت» و زندگی جاودان در باغی که خبری از قتل و شکار و جنگ در آن نیست را به آینده خود هدیه داد. به همین دلیل بود که انسان اولیه برای گریز از توحش اطراف و به ویژه مرگ «زودرس و ناخواسته» در کنار بهشت، توانست «جهنم» را نیز بیافریند؛ جهنمی که در حقیقت بدل مشابه ناگواراییهایی بود که بشر از همان ابتدا با آن سخت دست به گریبان بود. >>>
|
پايان اين هفته به استقبال همايش سکولارهای سبز در تورنتوی کانادا جه: قرار است کل جريان اين همايش بصورت زنده بوسيلهء «تلويزيون ميهن» بر روی اينترنت پخش شود
شنبه و يکشنبهء اين هفته (هفتم و هشتم ماه مه 2011)، پس از يک سال و نيم تلاش، شبکه سکولارهای سبز انحلال طلب؛ که در ژانويهء 2010 آغاز بکار کرد؛ اولين همايش خود را در شهر تورنتوی کانادا برگزار می کند. در طی اين مدت پرسش های فراوانی از جانب موافقان و مخالفان اين جمع مطرح شده که خلاصه ای از آنها بصورت يک پرسش و پاسخ تهيه شده و جهت اطلاع علاقمندان تقديم می شود.
خوش بینی من از روزی که مردم ایران به بهانهء انتخابات به تظاهرات دست زدند و در ابتدا عبارت «رأی من» را در شعارها و مطالبات شان مطرح کردند، به اوج خود رسیده است. البته می دانید که این شعارها، علیرغم تلاش اصلاح طلبان حکومتی برای مهارشان، خیلی زود رادیکالیزه شده و کل حکومت اسلامی و رهبرش را در بر گرفتند. اجزاء این عبارت برای من از مفهوم گسترده ای برخوردار بودند که بدون تردید فراتر از انتخابات قلابی حکومت اسلامی ـ که در سراسر عمر خود آن را بارها برگزار کرده بودـ قرار داشت. واژهء "رأی" جامعه ای را تداعی می کرد که شهروندان آن با پذیرش مسئولیت و با اتکا به عقل و خرد جمعی خود، خواستار بدست گرفتن سرنوشت خویش بودند و واژه "من" از اصالت فردیتی سخن می گفت که آزادی انتخاب را برای خود حق می دانست. این دو مفهوم چشم اندازی جدید از زندگی را فراروی انسان ايرانی قرار می داد. بدينسان، حرکت جامعه بر اساس سه اصل مهم فردیت، عقل و آزادی به پیش رفته و، با هزینهء سنگینی که پرداخت، حکومت اسلامی را به زیر می کشد.>>>
اختلاف بر سر منافع مردم نیست، بر سر منابع قدرت است! احمدینژاد و همفکرانش میدانند نفرت مردم از «آخوندها» این امتیاز را به آنها میدهد تا شاید شمار بسیاری را با شعار کوتاه کردن دست روحانیت و آخوندها از حکومت، به سود خود بسیج نمایند. ولی مشکل آنها این است که ظاهرا از نفرت همان مردم نسبت به خودشان بی خبرند! نفرتی که اگر شناخته شده و جدی گرفته شود، میتواند به گونهای مثبت به نیروی قابل اتکای مدافعان دمکراسی تبدیل شود. آن «پیچ تندی» که احمدی نژاد بشارتش را میدهد، نه «آخرین پیچ تاریخ» بلکه ظاهرا آخرین پیچ خود جمهوری اسلامی است. >>>
هموارکنندگان کودتای نظامی در ايران بعضی از توليدکنندگان هاليوود معتقد بودند که بهترين فيلمنامهها (سناريوها) آنهايی هستند که صحنههای بيرونی (بيرون از استوديو) ندارند (امروزه میتوان تقريباً همه را با کامپيوتر توليد کرد). زيرا هم عوامل خارجی و تأثيرگذار بر توليد مستثنی میشوند و هم فيلم کمتر خرجتر و در نتيجه پرسودتر خواهد بود. سناريوهای اجتماعی با هزاران هزار عوامل خارجی و مؤثر «بر توليد» همراه هستند. روی هم رفته میتوان گفت که هر چه مشارکت مردم در عرصهی سياسی – اجتماعی گستردهتر باشد، اصلاحات، تغييرات و تعديلات در سناريو نيز بيشتر صورت میگيرد، کارگردانی چنين سناريويی سختتر و پيچيدهتر میشود و نقش مردم از سياهیلشگر به بازيگران اصلی و فرعی ارتقاء میيابد. و سرانجام سناريوی اوليه با سناريوی آخری آن چنان متفاوت است که ديگر نمیتوان از يک سناريوی کلاسيک (سينمايی) سخن گفت.>>>
بحران اقتصادی پرتگاه سقوط احمدی نژاد این روزها اگر کمی به تحلیل و تفسیرها و آمارهای اقتصادی رسانه های منتسب به طیف اصولگرای مخالف با دولت و بلندگوهایی که به عنوان زبان رژیم عمل می کنند دقت شود، می توان به خوبی دریافت که آنها چگونه به صورتی کاملاً آشکار رویهء انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد را پیش گرفته اند و بی پايگی آمار و ارقامی را که از طرف رییس دولت در مقاطع مختلف بیان شده را یکی پس از دیگری به صورتی شفاف و طعنه زنندهاعلام می کنند ـ از آمار بیکاری و اشتغال و تورم گرفته تا خالی بودن صندوق ذخیره ارزی. اين عملی است که تا همین چند ماه قبل نوعی اخلال در نظم اقتصادی تلقی می شد اما امروز، و پس از جریانات اخیر، رفته رفته تبدیل به طرفداری از اقتصاد سالم و دلسوزی برای نظام می شود. چرا؟>>>
امروز سانحهء "چرنوبیل" و فاجعهء "فوکوشیما" صحنه های مصیبتی بزرگ در تاریخ زیست موجودات زندهء روی زمین اند. این وقایع ناگوار، آن هم در دو کشور بسیار پیشرفتهء علمی - فنی دنیا، چون شوروی پیشین و ژاپن، معلوم می کنند که به هیچ تکنولوژی و ابزار فنی نمی توان به یقین مطمئن بود. هر دستگاه و مجموعهء ماشین آلات مرتبط بهم دارای یک "ریسک باقیمانده" و یک خطر غیرقابل محاسبه است. این خطر مادامی که پایه های خانه و زندگی آدمی را که محیط زیست را نیز شامل می شود نابود نکند قابل تحمل است. در غیر این صورت یک حادثه جوئی است؛ قمار مرگ و زندگی است؛ شیطنت و جنایتی آگاهانه به عالم حیات است. >>>
خدمتی که شهید مطهری به جامعه بشریت کرد، ادیسون نکرد
غربزدگي را از دانشگاههاي كشور برميچينيم فارس: كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع اساتيد و اعزاي هيئت علمي دانشگاه شيراز، با اشاره به اينكه بايد در فضايي حركت كنيم كه آموزههاي ديني ما آن را تعريف كرده است و از نسخههاي كه غرب براي ما ميپيچيد به هيچ عنوان واهمه نداريم، گفت: برخيها فكر ميكنند كه در دانشگاههاي كشور ما هيچ مشكلي وجود ندارد. اما آيا انقلاب اساسي در دانشگاههاي كشور ايجاد شده است؟ وي افزود: امام خميني (ره) فرمودهاند بايد دانشگاهها محيطي سالم براي تدريس علوم عالي اسلامي باشد. يعني بايد در دانشگاهها بر اساس جهان بيني اسلامي حركت كنيم. دانشجو خاطرنشان كرد: مشكل اساسي دانشگاههاي كشورمان اين است كه سنگ بناي آن بر مبناي مناسبات و الگوهاي غربي بنا شده است. وزير علوم در ادامه تصريح كرد: غرب زدگي از زمان قاجار در ايران آغاز شد و در دوران پهلوي به غربستايي رسيد، اكنون ما ميخواهيم غرب زدگي را بزداييم و در محتواي و ظاهر اين غرب زدگي را برچينيم. وي با اشاره به اينكه زدودن غرب زدگي به اين معني نيست كه غرب ستيزي كنيم و نظريه هاي آنان را مورد توجه قرار ندهيم، اظهار داشت: بايد محتواي را تغيير دهيم و شكل و قالب را نيز در دانشگاهها بايد اسلام كنيم اصلاح كنيم. دانشجو تصريح كرد: هنگامي كه ما سخن از دانشگاه هاي تك جنسيتي و اشاعهء حجاب و عفاف در دانشگاهها ميكنيم برخيها اعتقاد دارند كه اعمال اين اقدامات در دانشگاهها نوعي ناهنجاري است. در صورتي كه محتوا بايد با ظاهر دانشگاهها تناسب داشته باشد.
|
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |