ندو، نخند، نپر، نرقص و نخوان
زنگ «پنج فرمان» مدارس دخترانه به صدا درآمد
مریم نورائینژاد
چرا نقاشی نکشیدیم و خط ننوشتیم؟ اینقدر نقاشی نکشیدیم و خط
ننوشتیم که حالا هرجا مداد رنگی میبینیم دلمان میخواهد از فرط
هیجان جیغ بکشیم و بازهم نمیکشیم. چرا برای همه نمرههای خوبی که
میگرفتیم جایزه هم داشتیم اما هیچ وقت اجازه نداشتیم مثلا
صدایمان را حتا برای همدیگر به معرض داوری بگذاریم؟ شاید اگر
میتوانستیم گاهی وقتها و فقط گاهی وقتها که دلمان خواست، فقط
کمی آواز بخوانیم؛ الان در حلقه دوستانمان با بیش از یک "آیناز"
با یک صدای رویائی روبرو بودیم. باز هم حتماً چون ما دختر بودیم و
برای دخترها خیلی از کارهای عادی هم ممنوع بود و هست. کارهای
سادهای مثل دویدن، خندیدن، پریدن، رقصیدن و خواندن...>>>
دمکراسی با احکام اسلام و شریعت؟! مبارک باشد!
کشورهای قدرتمند که پیشرفت خود را از جمله مدیون اصل جدایی دین از
دولت به شکل سکولاریسم یا لائیسیته هستند، اصرار دارند کشورهای
مسلمان
نشین دین را در حکومت و دولت خویش سهیم سازند و «دمکراسی» خویش را
بر اساس احکام اسلامی و شریعت بنا نهند! این کشورها فکر میکنند از
این راه میتوانند بنیادگرایی و تروریسم اسلامی را توسط حکومتهای
خود آن کشورها مهار کنند و کُشت و کشتار آنها را بین خود کشورهای
اسلامی تقسیم و به مرزهای آنها محدود کنند. در واقع، مالِ بد، بیخ
ریش صاحباش!
>>>
سخنی ديگر دربارهء
کنگره ملی و آلترناتيوسازی
کنگره و آلترناتيوی که صفت «سکولار ـ دموکرات» را با خود نداشته
باشد بکار انحلال حکومت اسلامی و برقراری حکومتی مبتنی بر اعلاميهء
حقوق بشر نمی خورد. آلترناتيو هر پديده، در همهء جهات، با خود آن
پديده متفاوت و متضاد است. يک آلترناتيو اسلامی (مثلاً، بگيريم،
رحمانی!) نمی تواند در برابر حکومت اسلامی فعلی بايستد و معايب آن
را اصلاح و رفع کند. آلترناتيو حکومت مذهبی حکومتی است غيرمذهبی
(سکولار) و مبتنی بر اعلاميه جهانی حقوق بشر (دموکرات) که نه برای
اصلاح بلکه برای انحلال خکومت اسلامی و لغو قانون اساسی مبتنی بر
شريعت فرقهء شيعهء دوازده امامی می کوشد.>>>
(پيوند به
آرشيو جمعه گردی ها)
کمتر
از سوری ها و دریغ از یک ائتلاف باسمه ای
کوروش اعتمادی
بنظر میرسد گفتگو و توافق بر سر خواستهای معین سیاسی سهل ترین و کم
هزینه ترین روش همکاری برای ایجادِ یک اتحّاد پایدار و یک نهاد
اپوزیسیونال قدرتمند علیه نظام اسلامی حاکم بر کشورمان باشد.
تجربیات همه جنبش های رهائیبخش در جهان و بویژه اتحّاد گروه های
اپوزیسیونِ سکولار در خاورمیانه در دوران اخیر بیانگر این واقعیت
است که هم پیمانی و عقد پیماننامه مشترک حول محورهای معین سیاسی
مابین نیروهای مترقی، مسیر رسیدن به آزادی را هر چه سریعتر هموار
خواهد کرد.
>>>
حق
ناحق!
چندی پیش محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که
درخواست عضویت کامل کشور فلسطین را به مجمع عمومی سازمان ملل، که
این هفته در نیویورک برگزار می شود، ارائه خواهد کرد. با اعلام
خبر این درخواست، که به نظر می آید با موافقت اکثریت کشورهای عضو
سازمان ملل – 120 تا 160 کشور – روبرو شود، اسراییل مخالفت خود را
با آن اعلام کرد و ایالات متحده هم به شیوه ناپسند همیشگی خود که
پشتیبانی بی چون و چرا از اسراییل است، اعلام نمود که با استفاده
از حق وتو راه را بر موجودیت کشور مستقل فلسطین خوهد بست>>>
نافرمانی
مدنی در ایران شکل میگیرد
رابرت تیت (رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی)
ایران در تمام این مدت که خیزشهای مردمی، همسایگان عربش را به هم
ریخت ساکت و خاموش نگاه کرد. حتی شش ماه خیزش خونین در نزدیکترین
کشور دوست ایران یعنی سوریه نتوانست مخالفان نظام را به صفآرایی
تودهای علیه رژیم بسیج کند. نیروهای تا بن دندان مسلح امنیتی
ایران هر گونه کوشش هواداران جنبش سبز را برای سازمان دادن به
تظاهرات گسترده به شیوه تظاهرکنندگان مصری ماه مارس گذشته سخت
سرکوب کردند. اکنون اما مخالفان رژیم تهران احساس میکنند که
سرانجام راه موثر مبارزه با حکومت را پیدا کردهاند که همانا
نافرمانی مدنی است.>>>
نسبت
دین
با ایدئولوژی
دکتر عبدالله
نصری
سکولاريسم نو:
اين مقاله در سايت آفتاب چاپ شده و بالطبع دارای نوعی مثبت انديشی
ناگزير نسبت به عقايد متفکران اسلامی است. اما، انتخاب آن برای
انتشار در سکولاريسم نو بدان جهت است که نويسنده به خوبی نشان می
دهد که چگونه و چرا بين عقايد متفکران غربی و متفکران اسلامی (دکتر
شريعتی و مرتضی مطهری) تفاوتی عميق وجود دارد.
متفکر غربی ايدئولوژی را
تعريف می کند، بدان نظری تحقيری دارد و آن را مفهومی علمی نمی داند
و کارکردش را در جوامع انسانی منفی ارزيابی می کند؛ حال آنکه نوشته
های متفکران اسلامی پر از تحسين و تکريم ايدئولوژی است. و در ست
بدين خاطر هم هست که علمای مذهبی فرقه شيعهء اثنی عشری مانعی در
ايدئولوژی خواندن مذهب خود نمی بينند و برای هر کاری دست به برگزاری
«آزمون ايدئولوژی» می زنند.>>>
30 شهريور 1390
از: شکوه ميرزادگی
>>>
از: اسماعيل نوری علا
>>>
همراه با فايل کوچک صدا
برای شنيدن و دانلود>>>