دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال دوم ـ شماره 705 ـ پنج شنبه 21 آبان 1388 ـ 12 نوامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی اکنون روزانه جايي از سرزمين مان نيست که کسی شلاق نخورد، شکنجه نشود، و اعدام نشود چرا که می خواسته لحظه ای از "ديوار نامريي" حکومت استبدادی بالا رود. و غريب است اما شايد ديوار که نامریی باشد ديگران پشت آن را نمی بينند و وقتی هم می بينند، بی رحمانه شانه بالا انداخته و می گويند که: «اين گرفتاری ها به فرهنگ آن ها مربوط است». اعتقاد آنها به عام نبودن ارزش های مبتنی بر حقوق فراگير بشری آنچنان است که حتی جايزه های حقوق بشر و صلح شان را هم بيشتر به کسانی می دهند که در طيف معتقدان به تفاوت های فرهنگی و اصالت «ارزش های بومی» انسان ستيز قرار دارند. ================ آشفتگی ارزش ها در قوانین مذهبی نگاهی به قانون قصاص از روزنه اخلاق مادر احسان مرتکب قتل عمد شد، چرا که برای کشتن او، چه تئوری هایی که نبافته بود و چه انرژی تخریبی و ویران سازی را در درون خود منجمد نکرده بود. در سایهء قانون مذهبی (که مردم عادی را، بدون در نظر داشت حقوق شهروندی، به جای قاضی، هیئت منصفه و مجری حکم می نشاند و همانند جوامع بدوی عدالت را به خون بس حواله می دهد)، از مادری در انتهای زندگی خود، قاتلی ساخت که قتل عمد مرتکب شد، با این تفاوت که قتل عمد او دارای مشروعیت قانونی بود. قتل غیر عمد مجازاتش اعدام شد و قتل عمد مجازاتی نداشت؛ تائیدی بر توسعه نیافتگی اخلاق در بین ما که شرع اسلام بر ویرانه های آن ایستاده است... ================ "ندا" براستي هنوز زنده است؛ چون هنوز هم خشم كودتاچيان و استبدادگران مذهبي را بر مي انگيزد و كاري كرده كه سربازان خشمگين ديكتاتور، شبانه به قبر او هجوم ببرند و حتي سنگ مزار او را بشكنند. پس ندا زنده است زيرا هنوز آدم هايي را براي خفه كردن اثرش، شبانه به خانه ابديش اعزام مي كنند. همانطور كه افرادي را براي خفه كردن صداي ساير آزاديخواهان به خانه فعالان زنده سياسي و دانشجويان حق طلب و مردم معترض مي فرستند. پس ندا هنوز زنده است. اما به محضي كه مي پذيريم "ندا" هنوز زنده است، يك سئوال بزرگتر مقابل ما قرار مي گيرد؛ اينكه: "براستي آيا ما هم زنده هستيم؟" ================ پس از اعلام نتیجه ی انتخابات کمپین پنج ميليون هم موضع خود را اعلام کرده است؛ نه اینکه از فردی مشخصی دفاع کند بلکه از حضور زنان در انتخابات تشکر کرده و به آنها تبریک گفته است که توانسته اند در انتخابات و تعیین سرنوشت خود سهم داشته باشند. اما، در اصل، هدف اعلامیه ای که از سوی این کمپین منتشر شد بیان این سه موضوع بوده است: نبود کارمندان زن در مراکز رأی دهی که باعث شد تا بسیاری از زنان از رفتن به مراکز رآی دهی خودداری کنند؛ رأی دادن مردان به جای همسر و دیگر زنان خانواده و در حقیقت محروم کردن زنان از حق رای. و مساله امنیت که این موضوع هم بر مشارکت زنان در انتخابات تاثیر داشته است.
شرکت کنندگان در تظاهرات « روز دانش آموز!»
حکومت اسلامی امانتی است که جامعه بايد نشان دهد که شايستهء آن است سردار محمدرضا نقدی، رئيس سازمان بسيج مستضعفين
به گزارش مهر، سردار محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، که در جمع کارکنان این سازمان سخن می گفت، با اشاره به حوادث و اتفاقات پیش روی نظام و انقلاب، گفت: «بسیج به عنوان حافظ و پاسدار نظام باید بار دیگر قابلیت اش را در دفاع از حکومت اسلامی به اثبات برساند». او مردم ایران را وارثان یک امانت الهی دانست و اظهار داشت: «نعمت بزرگ حکومت اسلامی امانتی است که بار آن بر دوش همه سنگینی می کند و جامعه ما باید نشان دهد که شایسته و تحمل این امانت را دارد». سردار نقدی ارکان حکومت اسلامی را اسلام و تجمع مردم حول این مکتب الهی عنوان کرد و گفت: «وجود و بقاء نظام اسلامی مرهون همین دو رکن است». وی با اشاره به صف آرایی دشمنان علیه نظام اسلامی گفت: «شرق و غرب در اینکه این نظام نباید به نتیجه برسد متفق هستند وبا استفاده از راه های گوناگون در صدد هستند تا نظام را ناکارآمد جلوه دهند و به این منظور کارشکنی هایی در مسیر تحقق اهداف انقلاب نیز انجام می دهند». جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج، با اشاره به ماموریت بسیج در تشکیل ده ها میلیونی، گفت: «برای ادامهء راه انقلاب نیازمند یک وحدت همه جانبه هستیم و بسیج با سازماندهی وحدت مبتنی بر مکتب اسلام باید این مسیر گام های موثری بردارد». سردار نقدی با اشاره به اینکه تا امروز، به رغم اینکه حضرت امام و رهبری عزیز بسیج را فقط در شکل و قواره نظامی نخواسته اند، گفت: «متاسفانه تصور بیشتر مردم از بسیج فقط شکل نظامی آن بوده که در برابر تهدیدات نظامی پاسخگو باشد اما باید دانست که بسیج فراتر از یک نیروی نظامی است». نقدی با تاکید بر اینکه بسیج ده ها میلیونی نیازمند یک تلاش همه جانبه است، گفت: «تشکیل بسیج ده ها میلیونی با سلایق، مذاهب اقوام، جنسیت و اقشار مختلف کار مشکلی است و باید یک چنین تکثری را به وحدت تبدیل کنیم که این نیازمند اخلاص و یک کار پیامبر گونه است». وی روش های بوروکراسی و کاغذ بازی های امروز اداری با صرف اعتبارات کلان را در نگاه بسیج مردود دانست و گفت: «روش تبلیغی امام هم کم هزینه بود و هم تاثیرگذار». سردار نقدی، با اشاره به اینکه در کشور هر جا گره ای هست می گویند نیازمند یک عزم ملی است، افزود: «بسیج همان عزم ملی است». وی تشریفات را از ساحت بسیج دور دانست و گفت: «اگر مسئولی در بسیج به سمت تشریفات رفت و رنگ اتاق، میز و جایگاه و درجه و ... ذهنش را پر کرد نمی تواند بسیج را اداره کند». سردار نقدی خاطر نشان کرد: «امروز کار ما سخت تر از دیروز است و نیازمند یک سازمان جدی تر، کامل تر، عمیق تر و توانمندتر در عرصه های فکری و عملی هستیم و باید تولید فکر و اندیشه برتر کنیم». ================ |
که من خموشم و او در فغان و در غوغا است...
آشنائی با نسخهء اول پيش نويس قانون اساسی نوين ايران کار گروهی ِ «حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران» مدتی است سايت جديدی به نام «حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران» ـ برای تهيهء يک پيش نويس قانون اساسی برای حکومت آيندهء ايران ـ آغاز بکار کرده است که متأسفانه هويت واقعی گردانندگان آن بر ما روشن نيست، هرچند که آنها اهداف خود را به روشنی شرح داده و، با وجود واژهء «سبز» در نام سايت شان، عدم وابستگی خود به احزاب و گروه های مختلف را بيان داشته اند. بهر حال، در نظر گردانندگان سايت سکولاريسم نو، کاری که آنها انجامش را بر عهده گرفته و روشی که برای پيشبرد آن اتخاذ کرده اند نشان از تسلط فنی آنان بر کارشان و واجد ارزش های فراوان و موافق با اهداف سايت ما برای برقراری يک حکومت سکولار (جدائی ايدئولوژی ها و مذاهب از حکومت) است. لذا کار آنان را ـ تا اينجا! ـ تأئيد کرده و از همگان دعوت می کنيم تا در بحث سازنده ای که در اين سايت برقرار شده شرکت کنند. پيوند ثابت به اين سايت در ستون پيوندهای سکولاريسم نو قرار داده شده است و ما مداماً آنچه را که در آن سايت می گذرد زير نظر خواهيم داشت.>>>>
زمینههای اقبال از «سکولاریسم» در جامعه امروزین ایران مایه شگفتی نبود که در مراحل تدوین و تدارک «اعلامیه جهانی حقوق بشر» نمایندگان کشورهای مذهبی و ضد مذهبی (از جمله عربستان سعودی و بلوک شوروی) هرچند با استدلالهای ظاهرا متفاوت ولی کنار یکدیگر میراندند و نمایندهی سعودی غرق در جزمیتهای مذهبی، آزادی مذهب را نقص عهد با خدا میدانست و نمایندگان شوروی و سلسلهی اقمار او، طرح اعلامیه را مبتنی بر «فردگرایی از خود بیگانهساز» و محصولی از لیبرالیسم سرمایهداری غرب میشناختند و به همین دلیل بود که به هنگام رایگیری برای طرح اعلامیهی جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی ملل متحد، نمایندهی آفریقای جنوبی، پشت به نظام نژادی «آپارتاید» و نمایندهی عربستان سعودی به «پیروی از احکام لایزال الهی» و نمایندگان بلوک شرق (شوروی، اوکراین، بلوروسی، چکوسلواکی، لهستان و یوگسلاوی)، در کنار هم، به اعلامیه جهانی حقوق بشر، رای ممتنع دادند...
پیشینه فتوای کشتن یک نویسنده در تاریخ ما، به آن جنایت شست و چهار سال پیش در کاخ دادگستری باز می گردد که پژوهش گری بی مانند و انسان پاک نهادی را از ما گرفت. این روزها من در این اندیشه ام که آقای مهاجرانی گرامی، درباره آن جنایت و کشتارهایی ازآن دست چه می گویید؟ اگر از دیدگاه شما هم امروزهم دستور کشتن سلمان رشدی درست باشد، چه بسا که براین باور هم باشید که آن آدمکشان فدایی اسلام در کشتن کسروی که تنها گناهش اندیشیدن و نگاشتن آن اندیشه ها بر کاغذ بود، در «راه حق» می بوده اند و باید یادشان را گرامی داشت. یار شما آقای خاتمی نیز با شرکت در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کشته شدن نواب صفوی، همین «ارجداری» از حقوق و آزادی بیان را به یاد ما آوردند.
ضرورتهای نخستین مرحلهء جنبش سبز متن کامل سخنرانی در دانشگاه نورث وسترن شیکاگو تفسیرهایی که در این دو سه ماهه از جنبش سبز، بهویژه توسط برخی هموطنان غالبا خارجنشین شده و میشود، بهنظر میرسد بسیار با واقعیتهای جنبش سبز تفاوت داشته است. میخواهم به بخشی از این تفاوتها اشاره کنم. از اینرو که اگر ما در تفسیر این واقعه خطا کنیم، باعث میشود زحمتهای آن عزیزانی که این دشواریها را در ایران تحمل میکنند، بهواسطهی سوءتفاهمهای ما بر باد برود. و آنوقت پس از چند دهسال ما خود را نبخشیم، نبخشیم که چرا در زمان واقعه آن را درست نفهمیدیم؛ بهگونه ی واژگونه فهمیدیم.
در بیستمین سالگرد فروریزی دیوار برلین، شراره امید تازه ای درخشیدن گرفته و آن رستاخیز استوار، پیگیر، مقاوم و خردگرای مردم ایران است. رستاخیزی که با گام های بلند به سوی پیروزی نهایی می رود و با هر گام امیدهای تازه ای را در دل های آزادی خواهان دنیا برمی انگیزد. امید به این که این رستاخیز، فزون بر رهایی مردم شریف ایران از بند استبداد سیاه دینی، موج آفرین نیز باشد و این موج ها را دستکم در حوزهء تمدّنی خود یعنی خاورمیانه گسترش دهد. امید به این که احترام به حقوق انسانی، نفی خودکامگی و رعایت حقوق بشر را گسترش دهد. امید به این که بیست سال پس از فروریزی دیوار شرم یا ننگ، در همه کشورهای زیر سلطه انواع استبداد، دیوار ترس را نيز ـ که نگهدارندهء استبداد است ـ فروریزد!
ما در دانشگاه در خط مقدم جنگ نرم مديريت مي کنيم غلامرضا خواجه سروي، معاون فرهنگي وزير علوم خبرگزاري مهر ـ غلامرضا خواجه سروي در نخستين روزهاي فعاليتش در مقام معاونت فرهنگي وزير علوم ترجيح داد بيشتر درباره بحث هاي عميق تري چون «جنگ نرم» و «تهديدات دانشگاه توسط دشمن» حرف بزند و- بدون اشاره به مصاديق اين جنگ و البته بدون اشاره به برخي ناآرامي هايي که طي يکي، دو ماه گذشته در دانشگاه ها اتفاق افتاده - اعلام کرد معتقد به مديريت فرهنگي در خط مقدم جنگ نرم است. اين صحبت ها صرف نظر از محتواي بحث نشان از يک تغيير رويه هم داشت. چنان که مي شد چنين استنباط کرد خواجه سروي مي خواهد، برخلاف رويهء حوزه فرهنگي وزارت علوم در سال هاي گذشته، کمي هم دربارهء مسائل عيني کلي اظهار نظر کند و سطح بحث ها را در اين حوزه از اموري چون «کارت هاي فرهنگ» و «بن هاي فرهنگي کتاب» و... بالاتر ببرد. ديروز خبرگزاري مهر در گفت وگويي از خواجه سروي خواست آخرين تحليلش را- به عنوان يک تحليل رسمي و دولتي- در ارتباط با شرايط روز دانشگاه بگويد و او در پاسخ چنين گفت: «دشمنان در برنامه ريزي هاي خود بيش از هر قشري دانشجويان را مخاطب خود تعريف کرده اند. لذا رسالت مسوولان دانشگاهي به ويژه مديران فرهنگي دو چندان است يعني اعتقاد داريم مدير فرهنگي در خط مقدم اين جنگ نرم قرار دارد.» معاون وزير علوم با بيان اين مطلب افزود: «شرايط سياسي نمايانگر نااميدي دشمنان از حملهء نظامي و سخت افزاري به جمهوري اسلامي ايران است و در نتيجه آنان براي پيشبرد اهداف خود با تغيير استراتژي، رويکرد نرم را جايگزين کرده اند. اين وضعيت نوظهور را مي توان تحت عنوان جنگ نرم نيز ناميد. جنگ نرم بيش از هر چيز به ابزارهاي فرهنگي متکي است و به طور طبيعي راه هاي مقابله با آن نيز بايد با ابزارهاي فرهنگي باشد.» معاون وزير علوم، بدون اشاره مستقيم به مصاديق در صحبت هاي خود، خطاب به مديران فرهنگي گفت؛ «مديران فرهنگي بايد برنامهء جامعي را در مقابل جنگ نرم در دستور کار داشته باشند.» وي در اشاره به برخي بايدهاي اين برنامه جامع گفت: «مديران فرهنگي بايد پويايي و تحرک خود را افزايش دهند زيرا خصلت کار فرهنگي ايجاب مي کند کارگزار فرهنگي به ويژه مديران با حساسيت و تحرک مضاعفي در ميدان حاضر شوند و ماموريت ها را پيگيري کنند.» او مشارکت عناصر دانشگاهي به ويژه استادان و دانشجويان در عرصه فعاليت هاي دانشگاه را مورد تاکيد قرار داد و گفت: «با حضور و مشارکت همه جانبه استادان و دانشجويان کار فرهنگي از مقبوليت بيشتري برخوردار مي شود و تاثيرگذاري آن نيز دو چندان خواهد شد.» خواجه سروي افزود: «حفظ شادابي و پويايي همراه با سلامت محيط فرهنگي از ضرورت هاي فعاليت فرهنگي دانشگاهي است. روزمرگي و حاکم شدن رخوت بر حوزه فرهنگ از آفت هاي محتمل کار فرهنگي است که براي اجتناب از اين آفت بايد اصل شادابي و تحرک فرهنگي را با حفظ سلامت کار فرهنگي در نظر داشت.» او گفت: «معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با توجه به ظهور تهديدات نرم براي شکل گيري فضاهاي فرهنگي مطلوب و کارآمد آمادگي دارد که تحقق اين فضا مستلزم مشارکت همه جانبه تمام نخبگان دانشگاهي به ويژه استادان و دانشجويان است.»
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 703 ـ سه شنبه 19 آبان 1388 ـ 10 نوامبر 2009
تظاهرات 13 آبان و مذاکرات ژنو، درسی برای اوباما
دویست و پنجاه هزار تومان تشویقی برای دستگيری هر اغتشاشگر!؟ نامهء رضا مهدوی نیا، فرزند شهید مصطفی مهدوی نیا، به خامنه ای
بخش دهم از فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»
دادستان ويژه روحانيت قم؛ روحانيون از موضع گيري سياسي خودداري کنند
پليس آماده اجراى حد قطع دست براى كنترل سرقت است
شماره 702 ـ دو شنبه 18 آبان 1388 ـ 9 نوامبر 2009
تاملی بر وقایع همسان در مشروطیت و تحولات اخیر ایران
علاقهء خامنه ای به سانسور کردن مباحث سياسی (ويدئو)>>>>
نظر مقام معظم رهبري درباره نگهداري ماهواره
فقط پنج نشانه از هزار و دويست نشانهء آخرالزمان باقی مانده است مسئول موسسهء فرهنگی «موعود عصر»
پای درد دل مردم دارالخُرافه و چیزی به ماه نمانده بود!
شماره 701 ـ يک شنبه 17 آبان 1388 ـ 8 نوامبر 2009
تاک ها، ندای تاریخ و پایان دیکتاتور!
جمهوری اسلامی و داستان «مرد پیر و دریا» (در نشريهء «هشت صبح» افغانستان»)
(ويدئو)
تحول در علوم انسانی نيازمند يک عزم قوی است مصباح يزدی
شماره 700 ـ شنبه 16 آبان 1388 ـ 7 نوامبر 2009
اقتدارگرایان وارد بازی باخت ـ باخت شده اند
توانایی ها، ناتوانی ها و سه شرط امکان پذیری
پشت چهرهء ديکتاتورشکوه ميرزادگی
لباس های نوی پادشاه و عریان گشتگی مقام رهبری
اگر اقتصاد مملکت آسیب ببیند دین نیز آسیب میبیند آیتالله جوادی آملی
شماره 699 ـ جمعه 15 آبان 1388 ـ 6 نوامبر 2009
جنبش خودجوش سبز و حاکميت ايرانی جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
جمهوری ایرانی یعنی چه؟ ژیلا بنی یعقوب
شعار ساختار شکن حتماً، شعار عکس العملی هرگز!
جمهوری
ايرانی، مظهر سكولار دمكراسی
جمهوری ایرانی» معلوم نیست چه صیغهای است نگاهی به نقد آقای تقی مختار بر گفتههای آقای عطاءالله مهاجرانی >>
تکوین جنبش سبز و شعارهای ساختار شکن
«ایرانیان سکولار طرفدار آزادی و دمکراسی - برلن»
باز ديد خامنه ای از گروگان های سفارت آمريکا در سه دهه پيش اين فيلم بوسيلهء سايت خود خامنه ای، در آستانهء سالگرد اشغال سفارت
تعریف نخبه و توسعه باید عوض شود هذيان های يک رئيس جمهور
|
================ ================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |