سايت بی.بی.سی
چگونه،
از سویی، رنسانس با قدرتی رشد
یابنده،
الهامبخش توهم قدرتی بیپایان میشود و،
از سوی دیگر، جنبش اصلاح دین، هر چند سرچشمه الهام ایدهای یکسره
متضاد با رنسانس است، مؤمن
مسیحی را به بررسی و نقد متنهای دینی وامیدارد؟
مطالعهء
پرزحمت و دشوار این متنها با روحیهء
انتقادیای که بر آن حاکم است، آهسته آهسته زمینه را برای برآمدن
دولت لائیک آماده میکند. این مطالعات میان دو قدرت (دینی و سیاسی)
درهای میگشایند که انقلاب در اعلامیههایش کاری جز گشادهتر کردن
آن نمیکند.
در واقع، هیچ پیماننامهای و هیچ توافقی رشتههای گسیخته پیوند را
دوباره به هم وصل نمیکند. به نظر میرسد که قدرت سیاسی، کلیسا را
ـ
که قدرت دنیویاش بینهایت محدود شده است
ـ
نادیده میگیرد.
با این حال، کلیسا خود را شکستخورده نمیشمارد. مسلم این است که
متحول میشود، و گاه حتی به پیشواز شجاعانهترین اصلاحات میرود،
بیآنکه از حقوق خود،
که آنها را تصرفناپذیر میداند، چشم بپوشد و امید خود را به حاکم
شدن بر دولت در طی زمان از دست بدهد.>>>
بختیار؛ سرشتی ویژه که قدرش را ندانستیم
هومان بختیار
به گمان من، پافشاری دکتر بختیار بر اصل لائیسیته و وارد کردن
این مقوله به گفتمان سیاسی ایران با ارزش ترین جنبه میراث سیاسی
اوست؛ خدمتی که اگر یکسان با ملی کردن صنعت نفت نباشد، کمتر از آن
نیست.
نفت هر چقدر هم که به وفور در مرز و بوم ما کشف شود، عاقبت به
اتمام می رسد، ولی چگونگی یک نظام سیاسی که متضمن امنیت، رفاه و
سربلندی مردم باشد دغدغه ای است که تا کشوری به نام ایران برجاست،
با ما خواهد بود.>>>
وقتی همه از اجرا نشدن حکم شرع خوشحال میشوند!
اینکه در قصاص، قربانی این «اختیار» را دارد که ببخشاید و مجرم این
«امکان» را دارد که بخشوده شود، نه یک «امتیاز» یا «ویژگی مثبت»
قصاص و یا ترویج «عفو و بخشایش» آنگونه که جمهوری اسلامی آن را
تبلیغ میکند، بلکه بزرگترین دهان کجی به علم حقوق و تمامی تجارب
قضایی است زیرا مسئولیت احراز و اجرای «عدالت» را از شانه قوه
قضاییه برداشته و به شهروند عادی منتقل میکند و از این راه وی را
در نقصان حقوقی و جنایت قانونی شریک میسازد.>>>
علوم
انسانی، برپایهء قرآن- شرعیات!
هوشمندی ترفندی که سعید حجاریان به کار بست در این بود که با
آشنایی به وخامت بیماری "دشمن هراسی" مقام معظم رهبری "علوم
انسانی" را نیز به جمع دشمنان در ذهن آشفته او افزود. در نتیجه،
کمتر از دو ماه پس از محاکمه سعید حجاریان، خامنه ای در حالی که
آشکار بود ویروس هراس از "علوم انسانی" تمام ذهن اش را آلوده کرده،
گفت: «علوم انسانی ما بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و
اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب، مبتنی بر جهان بینی دیگری
است، مبتنی برفهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه
مادّی است. خوب، این نگاه نگاه غلطی است، این مبنا مبنای غلطی است.
ما این علوم انسانی را به صورت ترجمه ای، بدون اینکه هیچگونه فکر
تحقیقی اسلامی را اجازه دهیم در آن راه پیدا کند، می آوریم در
دانشگاه های خودمان و در بخش های مختلف تعلیم می دهیم در حالی که
ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد»! مقام
معظم رهبری که با شیطنت سعید حجاریان در تله پرت و پلاگویی گویی
افتاد، پرقیچی ها هم به دنبال اش سرازیر می شوند.>>>
دربارهء
حوض کوثر و حوران بهشتی!
حسن رجب نژاد
)گيله
مرد(
حضرت
آيت الله شهيد عبدالحسين دستغيب؛ در يکی از کتاب هايش بنام "هزار
سئوال" که از طرف سازمان انتشاراتی "ناس" منتشر شده است؛ در بارهء
حوض کوثر و حوران بهشتی فرمايشاتی ميفرمايند که آدميزاد روی کله
مبارکش اسفناج که چه عرض کنم چنار سبز مي شود. ايشان مي فرمايند:
"طول حوض کوثر از صنعا تا بصره است".
(انگار اين بنده خدا طول و عرض حوض کوثر را خودشان متر فرموده اند)
و به عدد ستارگان آسمان جام در اطراف اش ميباشد که به دست حور
العين پر مي شود.
بقيه در آرشيو
دربارهء
فرهنگ، مليت و جنبش سبز
گفتوگو با داريوش آشوری
گفتگوگر:
آيدا قجر
دموکراسی اساساً
مال جامعه بورژوا و جامعه ای است که در
آن
فرديت معنادار است که در نتيجه مشارکت در قدرت سياسی معنا پيدا می
کند و آدمها با رای خودشان می توانند در تعيين سياست جامعه و دولت
و مملکت خود سهيم باشند و تاثير داشته باشند.
اين کم و بيش در جامعه ما پيدا شده، چه در آن بخش از حوزه دينی که
بيشتر مدرنيزه شده و امواج نوانديشی به آن خورده وعملا در فضای
مذهبی اين پيشرفت و تغيير را می بينيم.
در حوزه روشنفکری که هميشه دنبال ديکتاتوری مذهبی يا شاهنشاهی بوده
هم همين طور.
اين زمينهء
اجتماعی وجود دارد و همين جنبش سبز، ناشی از اين زمينه است.
>>>
جمهوری اسلامی در برابر معضلی به نام «حقوق بشر»
صدای آلمان
جواد لاریجانی میافزاید «ما نمیپذیریم که رسالت امر حقوق بشر
تمهید جهانگشایی دموکراسی سکولار غرب باشد. آنها کرامت انسانی را
محصول یک قرارداد میدانند در حالی که ما آن را ارزشی الهی
میدانیم.» برادر او که ریاست قوهی قضاییه را بر عهده دارد هفتهی
گذشته شبیه به این سخنان را ابراز کرده بود. صادق لاریجانی دوم
تیرماه گفته بود «مبانی حقوق بشر غربی قابل تحمیل نیست و
نمیتوانیم حقوق بشری که آنها از مجموع فرهنگ لیبرالی بر ما تحمیل
میکنند، بپذیریم زیرا نظام دینی ما میتواند خودش، نظام حقوق بشری
بر اساس مبانی خودش داشته باشد.»>>>
بانو پروانهء پورشریعتی، به واژگونهء دیگر
پژوهشگران نامدار باختر همانند کریستنزن (Christensen) که بر ادارهء ساختار کشورداری ساسانیان به شیوهء کُیانی (مرکزی)
پافشاری می کُنند، بر این باورند که: ساختار سیاسی و دیوانی ساسانی
برپایهء «پیمانگان» (confederacy)
ساسانی- پارتی اداره می شده است و این شیوهء کشورداری، که در همگی
دوران شاهنشاهی ساسانی پابرجا بوده، سُتونِ مُهرگانِ شاهنشاهی
ساسانی را می ساخته است؛ و سازه هایی (عامل هایی) که به فروپاشی
این پیمانگان دامن زده اند، شَوَهء (علت) بُنیادینِ در ناتوان شُدن
شاهنشاهی نیرومند ساسانی بوده اند که در آن دوران برای سروری
برجهان خیز برداشته بوده است؛ و سرانجام، از هم پاشیده شدن
پیمانگانِ ساسانی- پارتی سبب شکست های پی در پی کشور ایران گشت،
نُخست در جنگ در برابر ارتش بیزانس و سپس در برابر عرب های مسلمان.>>>
آزادی خواهان و آرایش نیروهای سیاسی داخلی
جواد کوروشی
از نظر آزادی خواهان و دوستداران استقلال ایران نه باند احمدینژاد
و نه باند خامنهای هیچکدام قابل اعتماد و حمایت نیستند. دعوای
آنها در عمل دعوای دو گروه راهزن است که بر سر قدرت و غنائم به
تاراج برده بر روی هم شمشیر میکشند. اما این دو
باند در عین حال برای اداره ایران راه هائی متفاوت را میخواهند.
علی خامنهای میخواهد نظام ضد ملی و ضد مردمی ولایت فقیه را حتی
تا سرحد نابودی ایران هم که باشد همیشگی کند و این نظام را صادر
کند. در حالی که باند احمدینژاد ظاهراً خواستار خلع ید روحانیت و
فراهم کردن زمینه عادی شدن روابط ایران با دنیای خارج است.>>>