|
|||||||||||||||
سال ششم ـ شماره 1228 ــ چهارشنبه 8 آذر ماه 1391 ـ 28 ماه نوامبر 2012 |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
پيوندها |
فهرست مطالب شماره های اخير |
پيام روشن به تهران، کالبدشکافی يک نوشته برداشت خودم را از "نوشته"ی آقای نگهدار درباره کنفرانس پراگ، خلاصه میکنم: «تقسيم "اپوزيسيون" به دو بخش "برانداز" و "اصلاحطلب"، تقليل "پيشبرد برای اتحاد" به يک حزب جعلی ليبرالی که متحد استراتژيک غرب و همراه مجاهدين خلق و رضا پهلوی است و آينده سياسی خود را در سوريهای کردن ايران و ايفای نقشی مانند اپوزيسيون سوريه میبيند». آقای فرخ نگهدار، که استراتژی سياسی خود را بر بقا و اصلاح نظام استوار کردهاند، و مدارا با آيتالله خامنهای را برای نرم ساختن رهبر جمهوری اسلامی پيشه ساختهاند، با کارکشتگی يک سياستمدار به حکومت جمهوری اسلامی پيام میدهند...>>>
فایل صوتی گفتگو با فرخ نگهدار در مورد نشست پراگایران گلوبال
اتحاد و ایجاد آلترناتیو در اپوزیسیون، آرزویی محال یا امکانی عملی؟ در حالیکه ایجاد آلترناتیو یا بدیل سیاسی برای فردایی که نظام حاکم بر ایران از قدرت ساقط گردیده و گرفتار فروپاشی گردد به یکی از دلمشغولی های اپوزیسیون خارج از کشور، در طیف های مختلف آن بدل گشته است و علیرغم بحث ها، گمانه زنی ها و تبادل نظرهای بسیار و فعالیت هایی چند در این راستا، متأسفانه هنوز چنانچه بخواهیم ماحصل این دلمشغولی و رایزنی ها را در نظر آوریم دورنمای چندان امیدوار کننده ای چنان که مطلوب گروه ها و افرادی که درگیر این مسأله است حاصل نگردیده است. چنانچه اکنون این پرسش به اذهان متبادر می گردد که آیا به راستی این امر امکانپذیر است؟>>>
آیا این زنگوله به گردن گربه خواهد افتاد؟ دست مایه این گفتار این نیست تا موفقیت یا عدم موفقیت هر کنشی از سوی اپوزیسیون را منوط به واکنش رژیم داند، چه آنکه کیهان نامه حکومت مملو است از اتهام پراکنی، فحاشی، استهزأ و ریشخند کوچکترین جهش برون مرزی که کیان دستگاه ولایت فقیه را نشانه رود. در خصوص نقصانها و کاستیهای نشست پراگ نیز هم وطنان دیگری از زوایای مختلف بهنقد و بررسی آن پرداخته اند که تکرار آن نقدها اطاله کلام بیش نیست. در این میان به ضرورت لازم است واکنش "فوری و رسمی( با قید تاکید)" وزارت اطلاعات از جهتیدیگر مورد توجه قرار گیرد. پیامی که در اطلاعیه آن وزارت نهفته بود [اپوزیسیون نمی توانند به هیچ وجه کنار هم بنشینند] چیزی نبود جز انتقال نومیدی به مردم ایران که بیجهت به کنشهای اپوزیسیون برون مرز دل نبندید و دوم نگرانیآنها از تشکیل ائتلافی از مخالفین شبیه آنچه در مورد لیبیو اکنون سوریه اتفاق افتاده است میباشد.>>>
اپوزیسیون نیازمند اسیب شناسی است آلترناتیوسازی در قبال حکومت ولایت فقیه باید از جنس سکولار و دموکرات و انحلال طلب باشد که بتواند حکومت مذهبی را به چالش بکشد. انحلال یک مبنای حقوقی است که خواستار لغو قانون اساسی و جایگزین یک حکومت سکولار و دموکرات از راه های مدنی و مسالمت آمیز است. در این گروه همهء کسانی که معتقد به رفتن این حکومت هستند و اعتقاد دارند که این حکومت اصلاح شدنی نیست انحلال طلب هستند. به اعتقاد من باید این مرز بین کسانی که خواهان عبور از اين حکومت و عده ای که خواهان همین حکومت با کمی اصلاحات هستند رعایت و خط قرمز وجود داشته باشد، چون بی اين ملاحظه هیچ هدفی در عمل به سرانجام نمی رسد. حتی اصلاح طلبانی که امروز تکلیف خود را مشخص نموده اند و بیان می کنند که این حکومت اصلاح شدنی نیست همه انحلال طلب محسوب می شوند.>>> 7) در بخش گذشته به تشریح سیاست استعماری در هند نظر افکندیم که وجه مشخصه آن اشاعه هویت مذهبی به منظور ایجاد نفاق در میان هندوان و مسلمانان این سرزمین بود. در این بخش به بررسی سنت مدرن سکولاریسم میپردازیم که در کنار سکولاریسم اخلاقگرای گاندی ظهور کرد و در جهانبینی سیاسی نهرو تبلور یافت. بررسی این سنت را با شرحی ازافکار فلسفی و مواضع سیاسی او دنبال میکنیم. شاید اگر بتوان جهانبینی سکولاریستی نهرو را تنها در یک عبارت ساده بیان کرد، جملهای باشد که او از دوست فرانسوی نقل میکند: «انسان باید آنگونه زندگی کند که انگار هیچگاه از این دنیا نخواهد رفت.» نهرو در ادامه میافزاید: «مسلماً کسی را از مرگ گریزی نیست، ولی فرد جوان چنین نمی اندیشد. افراد سالخورده به سالهای باقیمانده عمر خود مینگرند و جوانان به ابدیت.»>>>
شباهت به کفار با آمدن کت و شلوار به ايران باب شد خبرگزاری دانشجو در روز يکشنبه پنجم آذرماه گزارش داد که حجتالاسلام علیرضا پناهيان، معاون فرهنگی نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاهها گفته است که آن زمانی که کت و شلوار در ايران باب شد علمايی قوی نداشتيم وگرنه در آن زمان کت وشلوار حرام قطعی بود. او افزود: "خدا سعی کرده غيرت دينی را با حلال و حرام حفظ کند مثلاً حرام است شکل ظاهری و چهره شبيه به کفار شود." حکومت ايران پس از انقلاب اسلامی در سال پنجاه و هفت به تدريج معيارهای جديدی در زمينه پوشش اعمال کرد که بهويژه میتوان به حجاب اسلامی برای زنان و پيراهنهای بیيقه و آستينبلند برای مردان اشاره کرد. استفاده از کراوات همچنان در ادارات ايران ممنوع است اما در سالهای اخير استفاده از آن به ويژه در تهران و برخی شهرهای بزرگ ديده میشود. با اين حال نيروی انتظامی ايران خردادماه سال جاری به فروشندگان لباس دستور داد تا از فروش کراوات خودداری کنند. علیرضا پناهيان با اعلام اين که "صهيونيستها برای ديگران سبک زندگی درست میکنند" تأکيد کرد: "مثلا میگويند جوانها در دانشگاه بايد مختلط باشند در حالی که در خود آمريکا بين دانشجويان دختر و پسر در اتوبوس پرده میکشند و میگويند مگر ما حيوانيم که مختلط زندگی کنيم؟" به گفته مسئول نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه هنر، روايت هست که "زياد خوابيدن از زياد نوشيدن توليد میشود و زياد نوشيدن نيز نتيجه زياد خوردن است". وی گفت: "اين امور نفس شما را سنگين میکند بنابراين نمیتوانيد عبادت کنيد... هر گاه خواستيد خدا را ملاقات کنيد، گرسنه باشيد." علیرضا پناهيان در بخش ديگری از سخنان خود گفت: "روايت داريم همسايه برای معامله اولی است، طبق روايت، خريد از سوپر محله مستحب است، ولی خريد از سوپر محلات ديگر هيچ ثواب خاصی ندارد." مهرماه سال جاری پناهيان گفته بود: "دانشجويان نبايد بگذارند در دانشگاههای کشور سرفصلهای دمکراسی تدريس شود، چرا که اين موضوع دروغی بيش نيست." وی يکی از چهرههای اصولگرا و يکی از مدافعان طرح جداسازی جنسيتی در دانشگاههای ايران است.
بزرگ ترين آرزوی رئيس دانشگاه صنعتی شريف دکتر رضا روستا آزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم بزرگداشت شهید حسن تهرانی مقدم، با اشاره به سوالی که از وی در خصوص بزرگترین آرزوهایش در هفتهء هوافضا پرسیده شد، خاطر نشان کرد: «در پاسخ به این پرسش گفتم که از بزرگترین آرزوهای من برگزاری نماز جماعت در یکی از کرات آسمانی است. در این آرزو هم توسعهء فناوری هست و هم توسعهء معنویات».
|
|||||||||||||
....درد اهل ذمه.... نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی «آلترناتيو»
آرشيو مجموعهء
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
کشوری سکولارتر و سبزتر می خواهند! در آستانهء تغيير قانون اساسی ترکيه
هم ناممکن است و هم به شدت مخرب
«اَبـَرمفهوم ها» را جدی بگیریم!
بررسي نقش شوراي تخصصي حوزوي در تدوين سبك زندگي اسلامي – ايراني
وقتی آرمان علیه انسان عمل میکند
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
پراگ: میرحسین موسوی یا انحلال طلب ها
پيرامون بيانيهء پايانی کنفرانس پراگ اطلاعيهء شبکهء سکولارهای سبز ايران
روشنفکری دينی و غير دينی و نسل جديد
موازنهء جدید پس از انتخابات آمریکا
اکبر شاه، فرمانروای اسلامگرا یا سکولار؟
به کشورهای فقیر و توسعه نیافته
اطلاعیهء حزب دموکرات کردستان ایران
موازنهء جدید پس از انتخابات آمریکا
راه مبارزه با اسلامگرایان است
پیشینههای تاریخی سکولاریسم هند:
|
||||||||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |