|
|||||||||||
فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما |
|||||||||||
گفتگوهای اختصاصی | آرشيو عکس و کاريکاتور | آرشيو عکس و مکث | آرشيو کوتاه و گويا | آرشيو جمعه گردی ها |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
از ميان آرشيو مجموعهء
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
ازدواج 75 کودک زير ده سال در استان تهران
ایستادگی و اتحاد برای آزادی، آزادی دیگران!
مقاصد نهفته در حمله به رضا پهلوی جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
ايرانيان چه نيازی به خاتمی دارند؟
تلاش برای آزادی بيان
گفتگو با خانم اوزلم چاگلار ييلماز
روحانیت شبکهء تاریخی خود را از دست داده حسن بنیانیان، رئیس سابق حوزه هنری
نمیتوانند شريعتی را زير پا له کنندامير محبيان>>>نفکران دیندار
چرا از انسجام اصلاح طلبان میترسند؟
اولين نشست مشترک احزاب، سازمان ها و نهادهای چپ و کمونیست
در برنامهء «ياران» از تلويزيون پارس به مديريت عليرضا ميبدی سه شنبه 3 ماه ژوئيه 2012 ـ با شرکت: الاههء بقراط ـ شاهين آريا ـ حشمت رئيسی ـ اسماعيل نوری علا
از کنگرهء اتحاد سکولار ـ دموکرات ها گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن
فرهنگ شهریگری و مسئوليت شهروندی
پيام شبکه سکولارهای سبز به کنگرهء سوم «اتحاد برای گسترش سکولار دموکراسی»
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
آیت اللهها درباره سیاست چه میاندیشند؟
باید از «نافرمانی مدنی» مدرن ها مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت
فهم عوامانه از دموکراسی و سکولاریسم
اتحاد برای جنگ یا برای بقای حکومت؟!
ء يک سريال مذهبی
نوری الا دروغ می گويد چون وابسته است
ترانهء «ای ميدان» دربارهء ميدان التحرير قاهره، با زيرنويس فارسی >>>
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
|
به مناسبت سالگرد 18 تير 1378؛ آغازگاه جنبش سکولار دموکراسی بيانيهء شبکه سکولارهای سبز ايران >>>18 تیـر ماه سال 1378 چه گذشت؟ سئوال این است که چرا هنوز هیچ کدام از آقایانی چون محمد خاتمی رییس جمهوری وقت، مهدی کروبی رییس مجلس وقت، مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزارت کشور وقت، مهاجرانی وزیر ارشاد وقت و غیره در مورد واقعیت های پشت پرده ربودن و کشتن نویسندگان، مثله کردن فروهرها، حمله به کوی دانشگاه و هزاران معترضی که در آن روزها دستگیر و در سیاه چال ها زیر شدیدترین شکنجه ها قرار دادند و اکبر محمدی از این دانش جویان دستگیر شده بود که در زندان به طرز مشکوی کشته شد و...، سخنی به میان نمی آورند؟>>>
دفاع من از اپوزيسيون سکولار دموکرات است گفتگوگر: پارسا سربی از تلويزيون مردم>>>
نامهی دردمندانه و غمانگیز شریف صابر در سالمرگ پدرش، واجد نکات و گلایههای متعددیست (چه از دوستان حزبی پدرش، چه از چهرههای سیاسی مطرحتر و چه از مردمان) که در جای خود، میشود به هرکدام از آنها پرداخت. اما از میان آنهمه کنایه و گلایه و ملامتهای سنگین، و البته که بهجا، آن جمله که بهنظرم میبایست دربارهاش چیزی نوشت این بود: «هنوز هم متوجه تفاوت سبزى فروش تونِسى با پدرم نشدهام!». در این جهت است که خطاب به او باید بنویسم...>>> يما تمدن جرج اورول، نویسنده بریتانیایی متولد هند بود که آثارش نشان می دهد که درک واقع بینانه تری از ماهیت حکومت های خودکامه داشته، در نقدی که بر عملکرد گاندی صریحاً بر این نکته صحه می گذارد که بریتانیا به گاندی اجازه داد تا «بدون خشونت» مبارزه کند زیرا در غیر این صورت نیروهایی دیگر با مرامی متفاوت یکه تاز میدان می شدند. به عقیده اورول، گاندی درک درستی از طبیعت حکومت های خودکامه نداشت و تصور می کرد که همه منازعات کمابیش شبیه به مبارزه خودش با استعمار بریتانیا است: «دشوار می توان تصور کرد که متدهای گاندی چگونه می خواهد در کشوری به اجرا در آید که مخالفان در نیمه شب ناپدید می شوند و دیگر هیچوقت خبری از آنها نیست. بدون مطبوعات آزاد و برخورداری از حق تجمع، ناممکن است بتوان دیدگاهی را بیان کرد، چه برسد به اینکه جنبشی فراگیر در جامعه به وجود آورد.» >>>
بالا گرفتن بحثهای نظری و انتقادات متقابل البته به دو جریان اصلاحطلب و نیروهای تحولخواه سکولار محدود نمیشود. با خاموش شدن نماد خیابانی جنبش سبز، تضادهای دیگر بین اپوزیسیون بار دیگر رو شده و بحثهای تکراری که سالها اپوزیسیون خارج کشور را به خود مشغول کرده بود مجدداً موضوع مقالات و برخوردهای بین گروهی شده است. از یک سو عدهای تلاش میکنند «خطر»هایی از قبیل «بازگشت سلطنت»، «تجزیه» ایران یا «حملهء نظامی امپریالیستها به ایران» را عمده کنند و خواهان صف بندی های متمایز و متباین در درون اپوزیسیون میشوند. و از سوی دیگر، در برابر هر تلاشی که برای دور هم جمع شدن گروههای اپوزیسیون صورت میگیرد برخی با شبههافکنی این اقدامات را الهام یافته یا دستور گرفته از قدرتهای خارجی وانمود می کنند و یا به آن برچسبهایی از قبیل «چلبیسازی» میزنند. این برخوردها گرچه بیشتر از مواضع یا حساسیتهای سیاسی افراد و گروهها ناشی میشود و در بسیاری از موارد صادقانه است، ولی نتیجهء آن در نهایت یکی است: تشتّت و تفرّق هر چه بیشتر اپوزیسیون جمهوری اسلامی و برآوردن خواست رژیم در از بین بردن بزرگترین دستآورد جنبش سبز.>>>
سالها پیش اپوزیسیون در مقولهء ائتلافات مبارزاتی و همگرایی سیاسی بسیار فعالتر و موفقتر از امروز بود. حرکت ها و همایش هایی نظیر نشست چند صد نفره جمهوریخواهان در آلمان، کنگره همبستگی در آمریکا، کنفرانس بروکسل، نشست لندن، جنبش رفراندوم، سکولارهای سبز و غیره نمونه های از موفقیت نسبی اپوزیسیون در تشکیل اتحاد و ائتلاف بوده است. جنبش رفراندوم موفق شد جریانات و شخصیت های مشروطه خواه نظیر مرحوم دکتر داریوش همایون را در کنار رهبران چپ سنتی نظیر مرحوم دکتر کامبیز روستا قرار دهد و به اصطلاح "قبح" همکاری بین این دو طیف را از بین ببرد که به خود گام بزرگی بود به سوی آینده. متاسفانه در طی یک سال اخیر ظاهراً روند معکوس آغاز گشته است.>>>
با زنان و دختران ایرانی چه کرده است؟ غیر از تحقیر هر روزه ناشی از سر کردن روسری یا چادر برای زنان و دخترانی که از سر اجبار حجاب دارند (حتی رنگ و طراحی و مدل آن هم در قلمروهایی اجباری است)، تذکرات گشت ارشاد و بسیجیان و لباس شخصیها و روحانیون، توصیههای پدر و مادر یا شوهر برای درست کردن وضعیت حجاب جهت پرهیز از تذکر مامور بسیج یا نیروی انتظامی یا توقف اتومبیل برای این موضوع، حجاب پنج ضایعه بزرگ برای زنان ایرانی داشته است: استفاده زیاد از لوازم آرایش شیمیایی و صنعتی (با نازلترین کیفیت) که اصولاً برای سلامتی و بهداشت زنان مضر است، سپردن خود به دست جراحان زیبایی و پرداخت هزینههای بالا برای عمل بینی یا بوتاکس و دیگر روشهای دستکاری در صورت (تنها بخشی از بدن که میتوانند نشان دهند) برای زیباسازی، پرداخت هزینهء اضافی برای لباسهایی که هیچ کارکردی به جز گریز از سرکوب حکومت ندارند، اشتغال محدودتر، و مشکلات بهداشتی ناشی از پوشش دائمی بدن و موی سر در فضای عمومی.>>> حمار و باقی قضايا اشاره: کلمات حمار مستخرج از فرهنگستان فدوی و ضدِ کلمات قصار است! * «اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است... این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلادهاش کو؟ بگویند سفارش کردهایم آهنگر قلاده را بسازد!» مقام معظم رهبری / پارسینه * «ما مردم سالاری مخصوص به خود داریم که بر اساس سیستم لیبرال سکولار نیست، بلکه بر مبنای عقلانیت اسلامی است» ايضاً. * «حجاب مايهء تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبليغات ابلهانه و ظاهربينانهء ماديگرايان، مايهء اسارت زن نيست. زن با برداشتن حجاب هاى خود، با عريان كردن آن چيزى كه خداى متعال و طبيعت پنهان بودن آن را از او خواسته،! خودش را كوچك می كند، خودش را سبك می كند، خودش را كمارزش می كند!» ايضاً در رجا نیوز .>>>
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسينی با بيان اينکه اهتمام وزارت ارشاد در موضوع انتشار کتاب، کنترل کتابهای برگرفته از فرهنگ غرب بوده است، گفت: «در همين رابطه با ناشرانی که کتابهايی بر اساس فرهنگ غرب منتشر میکردند، برخوردهايی صورت گرفته و انتظارمان از نمايندگان مجلس، حمايت از اين رويکرد وزارت ارشاد است؛ نه اينکه پس از برخورد با متخلفی، فضاسازی در مورد دليل انجام اين کار صورت گيرد». حسينی تأکيد کرد که وزارت ارشاد به پياده شدن احکام اسلامی اعتقاد دارد. او افزود: از آنجا که مقام معظم رهبری در موضوع ترجمه معکوس از زبان فارسی به زبانهای مختلف تأکيد داشتند، ما اين حرکت را آغاز کردهايم.
به نوشته روزنامه ديلی ميل، رهبر جديد کره شمالی تلاش دارد تا با کاهش برخی قوانين سختگيرانه در کشورش، محبوبيت بيشتری در ميان مردم بدست آورد؛ اقداماتی که به مردم اجازه میدهد فست فود مصرف کنند و زنان گوشواره و شلوار بپوشند. بررسیها نشان میدهد که اخيرا تعداد بيشتری از زنان در کرهشمالی میتوانند لباسهايی نظير شلوار، کفش پاشنه دار و گوشواره استفاده کنند و نيز افراد بيشتری نيز از گوشیهای تلفن همراه برخوردار میشوند. همچنين کيم جونگ اون، رهبر جديد کره شمالی خوردن برخی غذاهايی که پيش از اين ممنوع بودند نظير پيتزا، همبرگر و سيبزمينی سرخ کرده را آزاد کرده است و سفرهای رايگان به باغ وحش و پارکهای تفريحی را برای کودکان تدارک ديده است. تصور میشود اين اقدامات در راستای تلاشهای رهبر جديد کرهشمالی به منظور ايجاد “کشور بهشت کودکان” و پيروی کردن از اقدامات مشابه کيم ايل سونگ، پدر بزرگ خود است. ماه گذشته ميلادی تلويزيون دولتی کرهشمالی تصوير کيم جونگ اون را نشان میداد در حالی که کلاه حصيری بر سر دارد و با لبخندی از يک پارک تفريحی بازديد میکرد. همچنين کيم جونگ اون طی اين ديدار به رستوران فست فود اين پارک که غذاهايی نظير همبرگر و سيبزمينی سرخ کرده میفروشد، رفت. در گذشته چنين تفريحاتی در کرهشمالی بيش از حد غرب زدگی تلقی شده و ممنوع بود. آرشيو
|
|||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |