«شبکهء جهانی سکولارهای سبز» از همه معتقدان به لزوم انحلال حکومت مذهبی و استقرار حکومتی سکولار و مبتنی بر اعلاميهء حقوق بشر دعوت می کند تا به اين شبکه بپيوندند.

برای اطلاع بيشتر به اين سايت مراجعه کنيد: www.seculargreens.com

دربارهء سکولاريسم نو  |  دربارهء ما |  آرشيو صفحه اول  |   فهرست مقالات  |   تماس   |   جستجو   |  فيلترشکن  |   English Section

اين  نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود

پيوندها

خبرهای شبکهء سکولارهای سبز

مطالب شمارهء قبل سل سوم ـ شماره 921ـ  چهارشنبه 5 آبان 1389 ـ 27 اکتبر 2010

دو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

«حقوق متهم»

نوشتهء عبدالفتاح سلطانی

و مهناز پراکند

(فايل پی.دی.اف)

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

گزيده هائی از

سخنان خمينی

به سردبيری عباس پهلوان

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

تريبون ايران

===========

کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

سخنرانی اسماعيل نوری علا

در ونکوور کانادا

يکشنبه 31 اکتبر 2010>>>

گزارشی از شب انجمن

سکولارهای سبز تورنتو

در اول آبان 1389>>>

پيام شورای هماهنگی شبکهء جهانی سکولارهای سبز ايران

بمناسبت روز کورش، سالروز اعلام نخستين منشور حقوق بشر>>>

اعضاء کميته نظارت بر تصويب اساسنامه

و انتخابات شورای هماهنگی شبکه

معين شدند>>>

دکتر آرام حسامی

رئيس انجمن سکولارهای سبز واشنگتن

در صدای آمريکا>>>

انجمن سکولارهای سبز ونکوور

آغاز بکار کرد

از صفحهء  فيس بووک انجمن

ديدار کنيد>>>

دعوت به جلسهء اعلام موجوديت،

با حضور دکتر اسماعيل نوری علا

در ونکوور>>>

توضيحی از اسماعيل نوری علا

دربارهء حملهء آقای داريوش همايون

به سکولارها

بنا به پيشنهاد شورای هماهنگی شبکه،

انجمن های حرفه ای سبز بوجود ميآيند.

بزودی چند انجمن، از جمله انجمن ميراث فرهنگی و زيست محيطی سبزهای سکولار، انجمن هنرمندان سبزهای سکولار، و انجمن نويسندگان سبزهای سکولار اعلام موجوديت خواهند کرد. از متقاضيان عضويت در شبکه خواسته شده که اعلام دارند خواهان عضويت در کدام يک از اين انجمن های حرفه ای هستند.

گزارش تجليل از اسفنديار منفرد زاده

عضو شورای هماهنگی

شبکهء سکولارهای سبز

سايت اينترنتی

انجمن سکولارهای سبز تورنتو

هم آغاز بکار کرد

http://www.greenseculars.com/

انجمن سکولارهای سبز ايالت ويرجينيا

 آغاز بکار کرد

طبق گزارش خانم ساغر کسرائی از ويرجينيا، هفتهء گذشته هشتمين انجمن سکولارهای سبز در ايالت ويرجينا در شمال شرقی آمريکا آغاز بکار کرده و بزودی نخشتين گردهمائی عمومی آن برگزار خواهد شد.

انجمن های جديد در راهند

مطابق خبر واصله از شهر ونکوور کانادا، انجمن سکولارهای سبز اين شهر در روز يکشنبه 31 اکتبر، با سخنرانی دکتر اسماعيل نوری علا آغاز بکار خواهد کرد. همچنين از شهر هوستون در ايالت تکزاس آمريکا خبر داده اند که انجمن اين شهر نير در حال تأسيس است و بزودی اعلام موجوديت خواهد کرد.

نزول اجلال ـ مرده ای که تشرف يافت

 لشگرکشی ـ بی توجهی

حميد رضا رحيمی

بموجب گزارشات جراید شریفهء دارالخُرافه، مرکب ملوکانه سرانجام و بدلائل گوناگون که به کسی جز ولایتعهد آقا مصطفی (ص) مربوط نیست، به قم تشریف فرما شد و در این باب، به قول آن شاعر متقدّم مکتبی: هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید / بلبل به غزلخوانی و قــمری به ترانه... لکن خوانندگان محترم ضد انقلاب یک وقت تصور نفرمایند که که از متأخرین در این باب هنوز چیزی صادر نشده است. فدوی، برای جوریِ جنس، یک فقره از ترشّحات مؤمنین معاصر را نیز در همین رابطه بشرح زیر کار سازی می کند:در آستانهء تشريف فرمايي آقا به قم؛ «آواز خوش ترانه اي مي آيد / خوش حالي بي كرانه اي مي آيد / با شور و شعف چلچله ها مي خوانند / سيد علي خامنه اي مي آيد!» گفتن ندارد که آن «چلچله» های مکتبی در مصرع سوم، به فتوای علمای سلف، حشره الله مع موالیة المُطهّرین، صلوات الله علیهم اجمعین، نمی توانند مادّه باشند...>>>

آیا فقط خارجی ها مقصرند؟

متاسفانه، به دلیل سیطره و نفوذ تفکر مخرب چپ ها و توده ای ها در ایران، هنوز هم مردم ما حاضر نیستند بپذیرند که بخشی از مشکل خود آن ها هستند. من به گذشته کاری ندارم ولی در همین دوران پس از انقلاب این عوام الناس مذهب زده بودند که از خمینی یک قدیس و یک روحانی علی گونه ساختند؛ همین مردم بودند که کشتار دولتمردان عصر پهلوی را جشن گرفتند؛ در جلوی چشم همین مردم خمینی اعلام کرد "من توی دهن مخالف می زنم و مطبوعات را خفه می کنم". آیا کسی شنیده یا دیده که مردم ما به خاطر بسته شدن یک نشریه ناراحت شده باشند؟ هنوز رفتار مردم ما پر از ریا و دوگانگی است. کسی که تا شب قبل از انتخابات به دودمان این رژیم و سران آن فحش می دهد متأسفانه صبح  او را پای صندوق رأی و در صف رأی دادن می بینیم.>>>

طلبه ها از تماشای ورزش

و کارهای بیهوده بپرهیزند

محسن قرائتی

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، طی سخنانی در جمع دانش ‌پژوهان مرکز تخصصی مهدویت حوزه گفت: ورزش کردن، به ویژه داشتن مهارت در سه رشتهء شنا، سوارکاری و تیراندازی، خیلی خوب و بلکه لازم است، اما طلبه ها سعی کنند از لغویاتی همچون تماشای ورزش و کارهای بیهوده به طور جدی بپرهیزند. وی همچنین، با تاکید بر لزوم توجه طلاب به بهره گیری از ابزار روز در راستای امر تبلیغ، افزود: در عالم طلبگی سعی کنید که اهل ابتکار باشید تا از این طریق به پختگی لازم رسیده و برای جامعه خود مفید باشید. رییس ستاد اقامهء نماز کشور در ادامه با بیان این که طلبه های امروزی باید به مراتب با سوادتر از طلبه های قدیم باشند، اظهار داشت: امروز وجود نظام جمهوری اسلامی، ولی فقیه و حوزه های علمیه در این کشور نعمت است و ما اگر طبق آیات قرآن کریم قدردان نعمت نباشیم، ضرر می کنیم و دچار خسران می شویم. وی اضافه کرد: به لطف الهی امروز امکانات زیادی برای طلاب و مبلغین در کشور فراهم است و این شرایط استثنایی برای هیچ کدام از انبیا مهیا نبوده است. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطر نشان کرد: هر چه زمان می گذرد قدر روحانی در جامعه ما بیشتر فهمیده می شود لذا نباید از وجود برخی ناهنجاری های فرهنگی در کشور و یا برخی اهانت ها به روحانیت نگران بود. وی همچنین به لزوم استفاده طلاب از تشبیهات و تمثیلات در سخنرانی ها برای جذب بیشتر مخاطبان اشاره کرد.

آرشو

دادگاه های بین المللی  به شکایت من

علیه آقای خامنه ای رسیدگی کنند!

حشمت الله طبرزدی

برای قربانیانی چون من، کدام راه پا بر جا می ماند تا، با پیمودن آن، امید تظلم خواهی داشته باشیم؟ اگر از سوی دستگاه های قدرتمند امنیتی و حکومتی، حقوق ما زیر پا گذاشته شود، که چنین شده است، می بایست در دستگاه عدلیه تظلم خواهی نماییم. اگر دستگاه عدلیه زیر نفوذ و در اختیار همین دستگاه های قدرتمند امنیتی و حکومتی بود،در آن صورت چه راهی برای دادخواهی شهروند بی پناه باقی خواهد ماند؟.. من ناگزیر از اعلام جرم علیه جمهوری اسلامی هستم. من رسماً شکایت خود علیه آقای علی خامنه ای، رهبر حکومت جمهوری اسلامی، را تقدیم محاکم بین المللی نموده و از شما وکلای محترم و هر انسان آزادهء دیگر، درخواست کمک می کنم تا این دادخواست، مسیر قانونی و حقوقی لازمه را طی کرده و به صورت موثر پی گیری شود.>>>

شکایت به کدام مرجع؟

عباس خرسندی

اگرچه جمهوری اسلامی به تعهدات بین المللی خود در رعایت حقوق مردم ایران پایبند نیست، مردم ایران، فعالان سیاسی، و فعالان حقوق بشری به آنها پایبند بوده و خواستار رعایت حقوق مردم ایران توسط اين حکومت هستند. و بر اساس شرايط حاکم، آشکار است که شکایت ایرانیان باید در مراجع بین المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و این امر مستلزم تلاش پیگیری همهء ایرانیان در سطح ملی و بین المللی است. شنیده شده است که، بدلیل خطاکاری ها و عدم رعایت حداقلی قوانین دست و پا شکستهء قضایی حکومت، اسلامی آقای مهندس طبرزدی قصد دارد به محاکم بین المللی شکایت برد؛ و از آنجایی که تمامی فرامین سرکوب، زندان و اعدام ها زیر نظر رهبر انجام شده است این شکایت خود وی را نیز شامل می شود.>>>

درهای موزهء ايران باستان

 در روز جهانی کورش

بروی بازديدکنندگان بسته خواهد بود

روابط عمومی موزه ملی ایران: موزهء ملی ايران در روزهای ششم و هفتم آبان‌ماه تعطیل است و موزه در طول این دو روز پذیرای بازدیدکنندگان منشور کوروش نخواهد بود. روابط عمومی موزه ملی دلیل این تعطیلی نابهنگام را "به‌روز رسانی سیستم امنیتی و تجهیزات دوربین‌های مداربسته و تاسیسات برق موزه ملی" اعلام نموده است. گفتنی است که تعطیلی موزه ملی در دو روز ششم و هفتم آبان‌ماه در حالی اعلام می‌شود که از مدتی پیش، سازمان‌های غیردولتی و دوستداران فرهنگ ایران، همه گروه‌های مردم را به بازدید از منشور کورش بزرگ در هفتم آبان‌ماه سال‌روز صدور منشور جهانی حقوق بشر کورش بزرگ فراخوانده بودند. از دیدگاه صاحب‌نظران این اقدام مدیریت موزه ملی ایران صرفا به منظور پیشگیری از سفر دوستداران کورش بزرگ به تهران و بازدید گروهی از منشور کورش بزرگ در روز جهانی کورش صورت می‌گیرد.

آرشيو

رسيدن به حکومتی سکولار آسان است!

گفت و شنید با اسماعیل نوری علاء

(به انگیزه حضور دکتراسماعیل نوری علاء

 در ونکوور ـ 31 اکتبر 2010)

هادی ابراهیمی ـ نشريهء شهرگان ونکوور

اصلاح طلبان ما را «آرمان شهری» و «صد در صدی» و «بنیادگرا» می خوانند برای اینکه کل هستی خود را در چشم انداز فروپاشی حکومت اسلامی در خطر می بینند. حال آنکه تصور من و یارانم از حکومت سکولار حکومتی است شبیه آنچه در آمریکا و کانادا برقرار است. ادیان آزادند و نیایشگاه ها برقرار، کسی حق ندارد کاری بکار دیگری داشته باشد، و دگراندیشان و منکران عالم غیب هم از تعقیب و ایذاء مصونند و آزاد... حکومت سکولار مورد نظر ما، هم اکنون، در بخش عمده ای از جهان تحقق یافته و وسیله ای است که ما را به صفوف ملل متمدن و آزاد بر می گرداند و رسیدن به آن بسیار آسان تر از رسیدن به جامعه ای است که اسلامی ها برای ما نقشه ریخته بودند و در اجرا از آن نتیجه‌ی معکوس گرفتند.>>>

تغییردرایران برای یک حکومت دموکراتیک

سخنرانی دکتر اردشیر امیر ارجمند

مشاور ارشد موسوی و استاد دانشگاه

گزارشگر راديو زمانه: سراج‌الدین میردامادی

بیژن حکمت، مجری مراسم سخنرانی دکتر امیر ارجمند، تحت عنوان «راهبردهای جنبش سبز در روابط بین‌الملل»، گفت: «اخیراً بسیار شنیده‌ایم که نگارندگان و صاحب‌نظران مختلفی لزوم یک سیاست خارجی جداگانه و روشن را برای رهبران جنبش سبز پیشنهاد می‌کنند. امروز خیلی خوشبخت هستیم آقای اردشیر امیرارجمند، که مشاور ارشد آقای میرحسین موسوی هستند و پس از حوادث بيست و دوم خرداد مدتی زندان بودند و توانستند بالاخره خودشان را به فرانسه برسانند، دعوت ما را پذیرفتند و در گفت‌وگوی امروز شرکت می‌کنند. آقای امیرارجمند، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی هستند و رشتهء ایشان حقوق عمومی و حقوق بشر است. ایشان همچنین رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در ایران و رئیس مرکز حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی و نایب رئیس کمیسیون اخلاق یونسکو در ایران بودند.»>>>

نفس‌هاي آخر اصلاح ‌طلبي ديني - حکومتي!

وبلاگ «انديشه»

سايت «کلمه» در مطلبی مدعي شده است که دانشگاه‌هاي تهران به همت اعضا انجمن دانشجويي سبز شده و بسته‌هاي آگاهي دهنده حاوي وصيت نامه آيت‌الله خميني و سخنان "علي شريعتي" در اختيار دانشجويان جديدالورود قرار گرفته است. در واقع منظور از سبز شدن در اينجا انتشار آثار مذکور است. اگر سبز را رنگي گسترده به گستردگي جنبش سبز و اعتراضات بعد از انتخابات بدانيم، چسباندن نام شريعتي و خميني به سبز بودن بسيار عجيب و غيرواقعي به نظر مي‌رسد. البته اصلاح ‌طلبان پيشتر نيز چنين اقداماتي را انجام داده بودند.>>>

نخستین رمان مسعود نقره کار،

به زبان انگلیسی، منتشر شد:

«مسیح ِ گورستان طلایی»

رمانی بر اساس زندگی

بیماران روانی در امریکا>>>

اَیُهاالنّاس که روشنفکرید!

م. سحر

من نامهء آرامش دوستدار به هابرماس ، فیلسوف معاصر آلمانی را هنوز نخوانده بودم که از سراتفاق نامه دوسه تن از فضلای دانشگاه رفتهء ایرانی را دیدم که شتاب به خرج داده بودند تا از موضع دفاع از «اسلام» به این فیلسوف غربی بگویند: «مراقب باشد و گول این بی سواد راسیست کینه جو را نخورد زیرا اسلام عزیز اینجورها هم که این بابا به شما گفته است خشونت طلب و آدم کش نیست». در هر صورت من شتابزدگی این«روشنفکران» ایرانی را که درنامه نگاری به بزرگان با یکدیگر مسابقه می دهند، اندکی رقت آور یافتم و چند بیتی به بدیهه زیر نامه آنها قلمی شد. دیشب فرصتی پیش آمد و نامهء آقای دوستدار را هم یافتم و خواندم. نتیجه آن شد که سطرهای دیگری نیز بر ابیات پیشین افزودم...>>>

حکومت دودوزه باز و

ورزشکارشرمنده!>>>

 

دربارهء هفتم آبان، روز کورش بزرگ

گفتگو با شکوه میرزادگی

موسس و سخنگوی بنیاد میراث پاسارگاد

گفتگو گر: مینو صابری

مهمترین مسئله این است که مردم، چیزی را که متعلق به خودشان و سرزمین شان است به شکل ملموسی حس می‌کنند. نمونه‌اش اینکه پس از ده روز که منشور به ایران رفته بود خانم «اردکانی»، رئیس موزه‌ی ایران باستان در مصاحبه‌ای گفته بود ظرف ده روز، چهل هزار بازدید کننده برای دیدن منشور مراجعه کرده بودند. یعنی به‌طور متوسط روزی چهارهزار نفر رفتند و برای دیدن منشور کورش صف بستند. خب این خیلی روی مردم اثر بهتری می‌تواند داشته باشد. فکر می‌کنم این مردم و همه‌ی کسانی که این سال‌ها در سراسر دنیا روز کورش را برگزار کردند، حق داشته باشند که برای کورش روز خاصی داشته باشند و چه روزی بهتر از روزی که او این منشور را صادر کرده است!>>>

منشور کورش و  مساله ی زن ايرانی>>>

ما صنف نیستیم!

سارا فنائیان

گویی به یکباره این ما زنان هستیم که باید استدلال کنیم که چرا ما هم انسانیم و از حقوق برابر با مردان برخورداریم. گویی ما باید ثابت کنیم که مایملک شخصی کسی نبوده روابط، حضور و پوشش مان به خودمان مربوط است. انگار ما باید توضیح دهیم چرا آزادی ما برابر با "بی بند و باری" نیست و تلاش کنیم که به عده ای بقبولانیم که زن آزاد هم می تواند "نجیب" باشد و "ارکان خانواده و جامعه" را بخطر نیاندازد. ما گویی به یکباره بدهکاران تاریخیم! پاسخ ما روشن است؛ هرگز! این ما نیستیم که باید ثابت کنیم از حقوقی برخورداریم... ما نیامده ایم حقوق مان را از کسی گدائی کنیم. ما خود ِ جامعه و بشریت هستیم. ما صاحب جامعه ایم. اقلیت نیستیم! صنف نیستیم!>>>

فمینیسم ایرانی:

بی توجه به استقلال اقتصادی زن؛ مبارز، اما سنتی!

مینا سعدادی

یکی از جنبه های مبارزات فمینیست ها در کشورهای پیشرفته در دهه های گذشته حول تضمین و حفظ استقلال اقتصادی زنان بوده است. مبارزه برای (افزایش) مشارکت زنان در بازار کار، رفع تبعیض در محیط کار، مبارزه برای کسب دستمزد / حقوق برابر، مبارزه علیه خشونت جنسی در محیط کار، مبارزه برای ارتقا شغلی زنان، مبارزه برای انتقال بخشی از "وظائف مادری" به اجتماع، از جمله محورهای مبارزاتی فمینیسم بوده است. مبارزه ای که هنوز پایان نیافته است. اما فمینیسم ایرانی از توجه به مقوله استقلال اقتصادی زنان غافل مانده است. ردپائی از مطالبات اقتصادی زنان (اقشار و طبقات مختلف) در برنامه و مانیفست ها موجود نیست. کارزار و کمپینی برای (افزایش) مشارکت زنان در بازار کار و تقویت بنیه اقتصادی آنها وبه تبع آن، تقویت موقعیت شان به راه نیافتاده است.>>>

در مجلس شورای اسلامی

آرشو

پيامی به ملت

محمد رضا شاه پهلوی

همانند هر مسلمان معتقدی كه در آستانهء مرگ از وجدان پاك و صفای كامل روح برخوردار است، خداوند بزرگ را به شهادت مي طلبم، از آن وقت كه صرفاً به خاطر جلوگيری از خونريزی هموطنانم ناچار خاك ايران را ترك كردم آنی از فكر سيه روزی تدريجی ملتم، و مخصوصاً اندوه رقت بار شهادت وطن پرستان با نام و گمنامی كه سينه های فراخ خود را در مقابل جوخه های آتش جلادان قرار داده اند فارغ نبوده و با تار و پود وجودم اين رنج های روز افزون را احساس كردم و در این رهگذر از تقدیر خود رضایت دارم، که در این دوران آوارگی ضربات تازیانه سرنوشت، این رنج ملی را بر روح و جسم رنجور من نیز کوفته است.>>>

طبرزدی درست عمل کرده است

دفاع کامل و بدون قید و شرط آقای خامنه ای از نیروی مقاومت بسیج و الهی نامیدن این نیروها بار دیگر نقش پر رنگ و واضح رهبر جمهوری اسلامی در سرکوب های پس از انتخابات را نشان داد. به نظر من، مهمترین هدف خامنه ای در حمایت از بسیج "دادن روحیهء خشونت و مقابله جویی" به آنان در برابر مردم و ناراضیان است. برخلاف کسانی که خامنه ای را در "حصار" سپاه و بسیج می دانند، من خامنه ای را "فرمان دهنده" ی این نیروهای سرکوب گر می دانم. اساساً فضای اختناق زدهء کنونی کشور حاصل و چکیدهء نظرات شخص آقای خامنه ای است. آقای خامنه ای به وضوح جلوی هرگونه اصلاحات را در دوران محمد خاتمی گرفت و بیست میلیون رای مردم را مسخره کرد، با پایگاه دشمن نامیدن مطبوعات فضای رسانه ای ایران را یکسویه کرد، و با دادن حکم حکومتی به مجلس ششم نارضایتی خود از جریان آزاد اطلاعات را عریان نمود، و با فریفتن هاشمی رفسنجانی در سال 84  قدرت را به حراستی ها و بسیجی های طرفدارش واگذار کرد. احمدی نژاد مطلوب ترین رییس جمهور برای خامنه ای است زیرا هر آنچه در دولت محمود احمدی نژاد صورت گرفته آرزوها و آمال خامنه ای بوده و هست. از سیاست خارجی تهاجمی و دشمن تراش گرفته، تا بستن نشریات منتقد، تا به زندان افکندن معترضین، تا ندادن حقوق کارگران، و تحت فشار گذاشتن دانشجویان، تمام جزء سیاست های اصلی رهبر جمهوری اسلامی بوده است. از دید من، سخنان آقای خامنه ای در قم، چه آنجا که مردم ایران را "میکرب سیاسی" نامید و چه از بسیج به عنوان دست قدرت الهی نام برد، همه نشانگر یک حقیقت است و آن این که متهم واقعی تمام قتل های سیاسی و شکنجه ها و زندانی کردن ها و تورم و بیکاری و فقر و فاقه و شکاف طبقاتی در ایران امروز نظریهء ولایت فقیه و در مرتبه بعدی شخص آقای خامنه ای است. به نظر من، شکایت حشمت الله طبرزدی ازخامنه ای، آن هم از درون زندان، به درستی مجرم اصلی را نشانه گرفته است. به نظر من، باید نهضتی جهانی علیه دیکتاتوری خامنه ای به راه انداخته و به جای هدف گیری عناصر دست چندمی مانند احمدی نژاد و قاضی مرتضوی، "شخص خامنه ای" را تحت عنوان جنایت علیه بشریت وارد میدان نقد و مبارزه کرد. سخنان اخير خامنه ای در قم واضح ترين شکل استبداد دينی و روشن ترين وجه فساد در قدرت را به نمايش گذاشت و اميدوارم که حجت را بر بسطاری تمام کرده باشد.

(آرشيو)

يک ويدئو به احترام طبرزدی>>>

دوستدار، هابرماس، و معركه‌گیران اسلامی!

ایراندخت دل آگاه

مگر نه آن كه آرامش دوستدار را فردی می‌دانند كه «گرفتار ابتذال اندیشه‌ای شخصی» است؟ چرا با نقدهای سازنده خویش مانع نمی‌شوند كه دیگری یا دیگرانی به ورطه‌ای بیفتند كه به زعم‌شان آرامش دوستدار افتاده است؟ همان ورطه‌ای كه به گفته‌شان موجب «داوری‌های مغشوش و اصالت انگارانه دربارهء اسلام و ایران، و  تخیلات ساده انگارانه و اغلب مضحکی دربارهء مسلمانان، ایرانیان، دین، و مدرنیته» شده است و «می‌بایست از ذهنی تلخ و کین ورز برخاسته باشد». چرا قلم «روشنگر و توانایشان» را دربارهء اندیشه‌های این فیلسوف كه دارای «ذهنی مملو از احساس حقارت و نفرت از خویش است» به كار نمی‌گیرند؟ اگرچه لابد با نوشتن این نامه به هابرماس آن قلم را به كار گرفته‌اند كه جوانان آگاه ایرانی را – كه دیگر نمی‌خواهند به سادگی خودشان را به بال دوم جمهوری اسلامی كه همچون بال دیگرش سیاهرنگ است، بسپارند – از فرو افتادن به دام آرامش دوستدارها باز دارند! كاری كه در سال‌های اخیر در بارهء هركسی كه آمد و سخنی گفت غیر از آنچه مورد نظر آقایان است، انجام داده و می‌دهند.>>>

به گزینهء حکومت سکولار هویت دهیم

مهيار فرآورده

جنبش آزادیخواهی مردم ایران، خط و مرزهایی را که سی و دو سال بر جامعه تحمیل شده بود در نوردیده و امروز حتی در روستاها مردم می دانند دنیا دست کیست و از مطالبات برحق خویش کوتاه نخواهند آمد. وقتی پس از سی و دو سال عدم ارتباط با ایالات متحده، آگاهی ایرانی ها در مورد آن کشور بیشتر از دانش آمریکائی ها در مورد ایران باشد، بنظر نمی رسد اکثریت این مردم بیایند و باز زیر پرچم اصلاح طلبی سینه بزنند، حتی اگر سبزش یک سبز خوشرنگ باشد. هویت دادن به گزینهء حکومت سکولار بویژه از آنجا اهمیت دارد که عده ای همچنین می کوشند تا باز با تکیه بر گزینهء دینی بساط تازه ای بگسترانند.>>>

جنبش سبز و دين رحمانی

فریدون نیکبین

اولویت جامعه ای همچون جامعهء مذهب زدهء ما، همانا «مدرن کردن دین»، بعنوان شرط اول برای تصديق امکان داشتن «حزب سیاسی دینی» است؛ یعنی، مدعیان اینگونه مضامین، بجای اینکه ترجمه ای بقول خود "رحمانی"  را از دین ارائه دهند، اول بايد تکلیف خود را با خدای جبار و متکبرشان مشخص کرده و اصولاً راهکار هایی را برای ارائۀ دینی که در جهت پیشبرد سعادت جامعه زیر سقف حقوق بشر و پلورالیزم و سکولاریزم عمل کند بيابند. لذا، تا زمانی که این آقایان دست به ابتکار و اختراعی نزنند، اینکه مدام از سیاست دینی رحمانی صحبت کنند حرفی قابل قبول ازجانب سکولار ها را مطرح نکرده اند؛ حتی اگر در اثبات حرف خود به انیشتین یا نیوتون استناد کنند.>>>

تناقضات مشترک موافقان و مخالفان نظريهء

 «اسلام منهای روحانيت»

فرهاد جعفری

نه دیده و نه شنیده و نه خوانده‌ام که در بین «سکولارها»، کسی قائل به «اسلام منهای روحانیت!» بوده باشد... البته در جریان «رقابتِ بين روشنگران دینی و روحانیون» ممکن است «روشنگران دینی»، به‌سودِ خود، مدعی چنین امری بوده و حق تفسیر و تأویل اسلام و متون و مفاهیم آن را به خود منحصر دانسته باشند [آن هم شاید؛ کاملاً مطلع نیستم]. اما در جمع «سکولارها» بسیار بعید است که کسی مدعی «اسلام منهای روحانیت» بوده باشد. بلکه برعکس؛ حتا شاهد بوده‌ام که متاسفانه، بسیاری‌شان، در جهتِ تضعیف پایه‌های اعتقادی مردمان به این دین، به ‌خاطر خطا کاری‌ های برخی روحانیون (روحانیون اسلام سیاسی)، مدعی آن هستند که «اسلام عین روحانیت و روحانیت، عین اسلام است»!>>>

آرشيو

 

© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630