|
||||
فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما | تماس | جستجو | فيلترشکن | English Section |
||||
گفتگوهای اختصاصی | آرشيو عکس و کاريکاتور | آرشيو عکس و مکث | آرشيو کوتاه و گويا | آرشيو جمعه گردی ها |
||||
|
||||
پيوندها |
فهرست مطالب |
سال پنجم ـ شماره 1143 ـ چهارشنبه 23 فروردين 1391 ـ 11 آوريل 2012 |
||
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
و پيوند به يک ويدئو>>>
=========== ========== ========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ===========
|
مشکل اسلامیست ها با اصطلاح اسلامیسم جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی
چرا« انتخاباتِ آزاد» در جمهوری اسلامی
لزوم بسط گفتمان سیاسی- اجتماعی
پیشرفت علمی ایران، افسانه یا واقعیت
اعلام مواضع شبکهء سکولارهای سبز ايران >>>
«نشست گفتگو برای گذار به دموکراسی» >>>توضيحات دو تن از دعوت کنندگان: آرام حسامی واميرحسين گنج بخش (ويدئو) >>>توضيحات يک دعوت شده: اسماعيل نوری علا (ويدئو) >>>و اظهار نظر ناجوانمردانه و بدون ذکر مأخذ
حاشیه ای برنوشته اهوازی یا احوازی
درسی که نباید از انقلاب 57 گرفت
ایران بر سر دوراهی جنگ و مصالحه
سراشیبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی
اعلام موجوديت دو سازمان سکولار دموکرات سازمان ايرانيان سکولار ـ دموکرات >>>تشکل مستقل سياسی زنان ايران >>>
بنای کج «رفراندوم 12 فروردين 1358»
قانون اساسی جدید مصر بقلم اسلامگرایان؛
جنگ نوين خدايان ونابهنگامی سیاست اوباما جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
مکتب ایرانی، تناقض تنوع و یک دستی پرسش مجلس اسلامی از احمدی نژاد کورش آسوده بخواب که مردم بیدارند!
پرويز صياد برای سال 1391 نيت می کند
انتخابات مجلس: کاريکاتور انتخابات بيانيه زندانيان سکولار دمکرات ايران
بحث «آلترناتيو سازی»در نهمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران
افغانستان، ده سال پس از طالبان
|
گفتگو دربارهء کنفرانس واشنگتن (مهرداد مشايخی) با شرکت اسماعيل نوری علا، علی نيری، سعيد بهبهانی و خسرو فروهر در برنامهء ياران تلويزيون پارس به مديريت عليرضا ميبدی>>>
به نظر می رسد بخش غالبی از ایرانیان با این انبوه فساد و تباهی همزیستی و همسفرگی دارند و "مدیریت محرومیت" به آسانی توانسته است از اعتراض ها و ناراضی ها عبور کند و شهربندان ایران را در چهره ای خندان تصویر کند! شهربندانی که عادت کرده اند همواره و در هر موقعیتی از شرایط موجود گلایه (چس ناله) کنند، اما هم زمان، هر گاه زندان بان اعظم اراده می کند، فوج فوج برای بازی در نقش سیاهی لشگر اعلام آمادگی و حضور کنند! فروکاستن این حد از فرومایگی و اخلاق بندگانی در بخش کوچکی از ایرانیان در عناوینی هم چون "ساندیس خورها" ممکن است بتواند وجدان معذب ما را آرام کند اما از حجم فاجعه نمی کاهد.>>>
در مناطق سنینشین ایران مشارکت مردم در انتخابات مجلس در قیاس با هشت دورهی پیشین کاهش چشمگیری داشت. کارشناسان امور اهل سنت به دویچهوله گفتند، بیشتر از پنجاه درصد از نمایندگان سنی مذهب مجلس هشتم به دلیل "نامههای بیپاسخی" که ظرف سالهای گذشته به آیتالله خامنهای نوشته بودند و همچنین فعالیت در "فراکسیون نمایندگان اهل سنت در مجلس" رد صلاحت شدهاند. با این حال تعداد کسانی که برای استفاده از تریبون مجلس برای طرح و بیان مشکلات پیروان اهل سنت باور داشتند نیز کم نبود. اما نتایج شمارش آرا در نواحی سنینشین کشورنشان میدهد که تعداد نمایندگان آنها کاهش یافته است.>>>
گزارش سالانه نقض حقوق زنان در آذربایجان آنچه که می خوانید گزارشی است از نقض حقوق زنان در آذربایجان. این گزارش در حالی تهیه شده است که بنا به دلایل مختلف از جمله: رواج فرهنگ سنتی و مردسالارانه که معمولن زنان را از عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حذف می کند و نیز حاکمیت فضای بسته و توأم با سوءظن نسبت به هر فعالیت مدنی زنان در آذربایجان، و همچنین عدم وجود گروه های مستقل گزارش دهنده ی وضعیت حقوق بشری در این خطه، تعداد زیادی از زنانی که بنا به دلایل مختلف در آذربایجان دستگیر می شوند متأسفانه از پوشش خبری و رسانه ای محروم مانده و به همین دلیل بیشتر از سایر فعالین دستگیر شده، تحت فشارهای مختلف و تبعیض و ناروایی قرار می گیرند.>>>
انتخابات آزاد با وجود رژیم ولایت فقیه یا بدون آن؟ فلسفه سیاسی حاکم بر اصلاح طلبان چه مذهبی و چه غیرمذهبی، در دوره ای حدود دو دهه بر نفی مبارزه بطور عام و نفی مبارزه انقلابی بطور خاص بوده است. آنها با دستکاری در تاریخ، انقلابات شکست خورده را در برابر اصلاحات پیروزمند می گذاشتند. یک دوره کتاب سوزانی کامل در ایران و جهان در دو دهه اخیر برای حذف فرهنگ انقلابی رخ داده است...>>>
در زمینهء فلسفی و از نگاهِ چپی که مورد نظر است، نظر بر «ماتریالیسم» بود و «ایدآلیسم». یکی بهترین بود و همه پاسخ ها را داشت و دیگری فاقد اش بود. در عرصه اقتصادی و اجتماعی هم به همین صورت. چپی با بنیادهای چنین تفکری تصورش این بود که فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی، پدیده ای ارتجاعی است و نباید به سراغ اش رفت و به آن دست زد. که این به گمان من همان تفکر «مذهبی» است. در این حالت است که این تفکر همخوانی پیدا می کند با جهان بینی مذهبی. حالا ممکن است با زبان و ادبیات مارکسیستی یا سوسیالیستی این همخوانی را توضیح دهد. یعنی همان چیزی که در سال های نخست انقلاب در ایران شاهدش بودیم. به گمان من توضیح ِ نقاط اشتراکِ این طیف از چپ ایران با جریانات مذهبی ناشی از جهان بینی این چپ؛ ناشی از نگاه و «تفکر اسطوره ای» اوست.>>>
ما در خارج از کشور با دو گرایش روبرو هستیم. یکی آنهایی که به دنبال بدیل سازی هایی از نوع لیبی، عراق و افغانستان هستند. اما گرایش دیگری هم هست که بر آن است اپوزیسیون خارج از کشور نباید به پراکنده گی خود خو بگیرد. با توجه به وجود این دو گرایش، ساده انگاری است که هرنوع گردهمایی در خارج از کشور برای غلبه بر پراکنده گی ها را چلبیسم بنامیم و یا تبلیغات جمهوری اسلامی علیه آن را تکرارکنیم. پراکندگی اپوزیسیون در خارج از کشور بسیار بد است و بر مبارزه مردم چه در داخل و چه خارج اثر منفی می گذارد. به همین دلیل تلاش برای نزدیکی گروه های اپوزیسیون و تشکیل بلوک بندی گوناگون ضروری است.>>>
چهار رهیافت اسلامگرایان شیعه به شاهنامه فردوسی روحانیت شیعه اصولا در پی ترویج فقه و روایات شیعی است و اخلاق و ادب و باورها را نیز در همین چارچوب آموخته و انتقال میدهد. نظریهء ولایت فقیه و قدرت مطلقهء ولی فقیه نیز مشکل نگاه فقهی به سیاست را برای آنان حل کرد. اما روشنفکران مذهبی که نقشی تاثیرگذار بر تاسیس و تحول جمهوری اسلامی داشتهاند غیر از قرآن و میراث کلام در میان مسلمانان دل در گرو مولانا و حافظ و سعدی داشتهاند و نه فردوسی و رودکی و خیام. در این حال و هوای فکری و نظری، نظریهپردازان و مقامهای سیاسی جمهوری اسلامی که همه اسلامگرا بودهاند (اسلام را برای کسب قدرت سیاسی به ایدئولوژی تبدیل کردهاند) چه رهیافتی به شاهنامه داشتهاند؟ چهار رهیافت در این قلمرو از یکدیگر قابل تشخیص است.>>>
|
||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |