|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
از ميان آرشيو مجموعهءتأملی بر مقولهء «آلترناتيوسازی» جمعه 24 خرداد ماه 1386>>>
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>> و پيوند به يک ويدئو>>>
سخنان خمينی
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
حقوق بشر در اندیشهء روشنفکران مشروطه رهبری کاریزماتیک دکتر قاسملو گفتگوگر: سوسن محمدخانی غیاثوند
چشم انداز هزارتوی اپوزيسيون درخارج کشور جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
انعکاس اخبار ايران در فنلاند و مبارزات اپوزيسيون در خارج کشور گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن
انتخابات آزاد؛ راه نجات کشور از بحران!
بديل واقعی اشتراکی وتقسيم پذيراست
مشارکت فعال من و شما در رهبری کشور!
الاهه بقراط
راه دشوار اپوزسیون درگام نهادن بسوی اتحاد
شهباز نخعی
دربار «شورای ملی ِ» مورد حمايت رضا پهلوی
بيست و چهارمين برنامهء مناظرهء سياسی
حاکميت ملی، آلترناتيو، و شورای ملی
جمهوریخواهی: کم دافعه، پرجاذبه! گفتگوگر: زهرا باقری شاد برای راديو زمانه
و دگرگونی در صف بندی های اپوزیسیون!
اجارهء زمین های کشاورزی ایران توسط کشورهای خارجی و برخی از عواقب وخیم آن
چند نظر در مورد ميزگرد کاخ سفيد
آلترناتیو سکولار، گفتمانی انحرافی بخش اول از مقاله ای به نام «انحلال طلبی»
دانشگاهیان و آیندهء دموکراسی در ایران
نوشتهء يک پيرو فرقهء «جپرقوظيه»
در برنامهء ياران تلويزيون پارس با شرکت اسماعيل نوری علا ـ سعيد بهبهانی
دومين مناظرهء راديوئی اسماعيل نوری علا «اتحاد برای پيشبرد دموکراسی در ايران»
چند نکته در بارهء جدایی دین از حکومت
ایران در انتظار رهبری کاریزماتیک یا انتخابی؟ جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
اگر واقعا به فکر مردم و کشور هستید...
|
رمز توانمند شدن اپوزيسيون و برپاداشت آزادی در اين است که ايرانيان ناخرسند و هوادار دموکراسی هر چه بیشتر انجمن کنند و گرد هم آيند. روشن است که با تعريفی که شرح اش رفت چنين انجمنی به معنی پيوستن به هيچ حزب و دسته ای نيست. انجمن برای برآوردن عمومی ترين خواست جنبش است: «دموکراسی و حاکميت مردم». هر کس می تواند خارج از انجمن برنامهء خود را در گروه و سازمان خويش پيش گيرد... تا دموکراسی نيست همهء آزادی خواهان می بايستی انجمن کنند و آن را برپا سازند. درنگ بلند آهنگ بر سر ريزه کاری های نظری و عملی در اين گام، بی فايده و بلکه نابخردانه است... امروز آزادی خواهان در دموکراسی نيستند و بلکه در پی برپايی آن اند. در چنين شرايطی، انجمن و همکاری ميان ايشان برای برپاداشت دموکراسی بر رقابت ميان ديدگاه های شان اولويت دارد. بزنگاه جنبش و مسئوليت تاريخی جنبش آزادی خواهی در همين جاست. اگر کسی جانمايهء دموکراسی را در روزگار مبارزه برای بر پا داشت آن پيشه نسازد، چگونه می توان به پيمان و پاسداشت دموکراسی از سوی او باور داشت؟>>>
لطفا این نوشته را، بدون نگاه به انتهای آن، بخوانید گفتگوی یک از زندانی با بازجوی خود بازجو: ببین بندهء خدا، بگذار حرف آخرم را همین اول به تو بگویم: این دستگاه موی دماغ نمی خواهد.. دوست ندارد آدمای یک لاقبایی مثل تو چوب لای چرخش بگذارند. اگر می خورد به تو چه؟ اگر می برد به تو چه؟... زندانی: نفس هزار فامیل فساد می آورد. یک وزیر را می بینید نشسته بر سر یک وزارتخانه و همه بستگان و آشنایانش را در اطراف خودش آرایش داده . دوست من، امروز ما ممکن است سپری شود اما فرزندان ما و شما ما را نخواهند بخشید. ما از گلوی تک تک بچه های بدنیا نیامده خود می بریم و می ریزیم به جیب خودمان. این یعنی ظلم. یعنی بلایی که در کمین ماست.>>>
سه ديوارهء کاذب يک منشور فرهنگی مشکل ریشه ای تک روی ها، چینش گناه ها، کوتاهی افراد، و ناتوانی شان در برداشتن بار از منزل به کمک هم، تنها در شناخت موضع و صف بندی ها حل نمی شود. آنچه می باید پديد آيد قوام باورها برای دستیابی به انعطاف مواضع است. گام های سنگین، و واژه های تند، و مقصر تراشی، و خود موجه بینی، سال هاست ما را از سبک رفتار بودن و سبک خیز شدن بازداشته اند. و این نوشتار به میان منشوری می رود با سه دیوارهء کهن و قدیم، و به سه دشواری که در فرهنگ ایرانی جای گرفته اند و از بسیاری از چشم ها پنهانند، می نگرد، و امید به روزی دارد که این دیواره ها شکسته شوند.>>>
ما به رئيس جمهوری نيازمنديم که آشتی ملی ایجاد کنند! گفتگوگر: ماهنامهء "صنعت و توسعه" بعد از انتخابات خرداد 88 تمام دشنامها عليه اصلاح طلبان بود. ميگفتند اصلاح طلبان با سازمان سيا و بنياد سوروس همكاري ميكنند و دنبال كودتا بودند و از اين نوع اتهامات. ولي بعد از اينكه اصلاح طلبان قلع و قمع شدند كمكم ماشين كينه شروع كرد در بين اصول گرايان به حركت درآمدن. در همين يك ماه اخير اصول گرايان يكديگر را متهم به فساد اقتصادي و دست داشتن در اختلاس كردند. يك نمونهء ساده آن همين مشكل اقتصادي است كه بهوجود آمده است... يعني تا ديروز اصول گرايان اصلاح طلبان را متهم به ارتباط گيري با بيگانه ميكردند ولي الان خودشان را متهم ميكنند كه با غرب در ارتباط هستند. به همين دليل ميگويم جامعهء ما جامعهء بيماري است و به همين خاطر معتقدم آنچه كه امروز ما به آن نيازمنديم نه يك رييس جمهور اصلاح طلب است و نه يك رييسجمهور اصولگرا. اتفاقاً ما به رييسجمهوري نياز داريم كه آشتي ملي و ائتلاف را در جامعه بهوجود بياورد.>>>
ليبرال دموكراسي ايراني و مشكلات آن انقلاب مشروطه ظاهري ليبرالي دارد و اگر به آرا و نظريههاي مشروطه خواهان هم توجه كنيم، تلاشي است براي مشروطه كردن قدرت خودكامه، جدا كردن ساخت دولت از ساخت جامعه، تلاش براي افزايش امنيت و مالكيت و حقوق فردي و… اما واقعيت اين است كه اگرچه انديشه مشروطه يك انديشه ليبرالي است، اما در ذات آن تلاشي است براي ايجاد حكومتي مدرن به معني متمركز كردن آن. دولتي كه بتواند منابع قدرت را تجميع كند، بتواند بافت ملوك الطوايفي را كه مبتني بر تكثر گروههاي مختلف است جمع كند. به همين خاطر است كه دولت مشروطه و آن 15- 10 سال بعد از آنكه همراه است با آزاديهاي سياسي، آزادي مطبوعات و انتخابات و غيره خيلي سرانجامي ندارد چون آن گذار اوليه كه در غرب انجام شده در اينجا انجام نشده. ما پيش از اينكه وارد فضاي دولت مطلقه ميشويم، وارد فضاي دولت مشروطه شديم.>>>
مدت هاست در نظر داشته ام در رابطه با «پروژهء وحدت چپ دموکرات» بنویسم، ولی مانند بسیاری دیگر، خودداری کرده و منتظر مانده ام. منتظر بوده ام تا هیات مسئول، راه گفتگو را باز کند. نخواسته ام پیش دستی من به اختلالی در کار مشترک و اعلام مشترک این پروژه منجر شود. این هیات قرار بوده است با توافق، فراخوانی را منتشر کند تا راه گفتگوهای وحدت میان سه سازمان («اتحاد فدائیان»، «اکثریت» و «شورای موقت») بهمراه دیگر نیروها و فعالین منفرد چپ علاقمند به این پروژه باز شود. انتظارها هنوز ادامه دارد و باز هم انتشار این فراخوان به عقب افتاده است. وقت آن رسیده است که در این باره نکاتی را در میان گذارم در مورد خطر شکاف در چپ دموکرات.>>> «در روایت است که زنی از پیامبر (ص) دربارهء حقوق شوهر پرسید؛ آن حضرت فرمود: "ولاتمنعه نفسهآ و ان کانت علی ظهرقتب" یعنی بر زن است که خود را از شوهرش باز ندارد و بگذارد تا وی از او کام بگیرد حتی اگر بر روی کوهان شتر باشد"!» فدوی همین جا و با اغتنام فرصت عرض می کند که این روایت معتبر، پاسخ دندان شکنی است به آن دسته از معاندینی که می گویند آن حضرت (ص) معجزه ای ندارد!... با این همه، از آنجا که فدوی آمار مؤمنینی که از صدر اسلام عزیر تاکنون، به علت کام گرفتن از زن روی کوهان شتر، ضربهء مغزی شده اند را در اختیار ندارد، فلذا به خوانندگان این سطور قویاً توصیه می کند که این روش را امتحان نفرمایند و گرنه "بنده مسئول آن نخواهم بود"!..>>>
از «مراد علی» در کامنت های سايت «من + گويا»>>> «تلاش برای گنجاندن دموکراسی و روشنفکری در دین، مثل تلاش برای نصب ویندوز 7 بر روی چرتکه است.»
|
|||||||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |