سال پنجم ـ  شماره 1224 ــ  دوشنبه 29 آبان ماه 1391 ـ 19 ماه نوامبر 2012

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

ما را ز سر بريده می ترسانی؟

یادداشتی از وبلاگ ستار بهشتی، جوانی که زير شکنجه جان داد

هنگامی که سخن از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی به میان آمد، دهان گشاد مسئولان نظام باز شد. از کوچکترین مسئول تا بالاترین مقام مشغول شعار دادن شدند. همه آنها دریک کلام متّفق بودند؟ آن هم سخن از اینکه آماده تحریم ها هستیم، همه چیز را برنامه ریزی کرده ایم، ما پیش بینی همه جوانب را کرده ایم وبسیاری ازشعارهای دیگر. آن گونه یاوه می گفتند که گویی جمهوری اسلامی قرار است دنیا را با تحریم خود درمانده کند. با احتمال آغاز تحریم ها کم کم سخنان مسئولان نظام رنگ باخت و سخن از در حال ذخیره سازی کالا هستیم جامعه نگران نباشد! ما متحد هستیم، تحریم ها نگرانی ندارد. با آغاز تحریم ها وکمبود کالا سخن از توطئه خارجی است به میان آمد! با آغاز نارضایتی ها و احتمال قیام ها تازه متوجه شدند قرار نیست دنیا درمانده شود! این نظام جمهوری اسلامی است که درمانده شده. همین امر سبب شده مسئولان مشغول تهدید معترضان شوند. از جمله آخوند خضرالله موسوی، دادستان نیشابور، معترضین را اینگونه مورد خطاب قرار می دهد: «دادستان نیشابور مردم را تهدید کرد: «خدا نکند روزی بخواهید مقابل نظام بایستید. ما انقلاب نکردیم برای "نان و آبگ و این در شان مردم نیشابور نیست که ”برای یک یا دو عدد مرغ“ به خیابان‌ها بیایند و علیه مسئولان شعار بدهند». در اینجا وظیفه خود می دانم به عنوان یک ایرانی جواب این اراجیف را بدهم:   «آخوند خضرالله موسوی! کمتر دروغ بگویید. مگر مردم برای آب و برق ونفت مجانی قیام نکردند؟ مگر خمینی با شعار نفت، برق، آب مجانی است نیامد؟ مگر قرار نبود زندگی مردم رابهشت برین کنید؟ دنیای آن ها آباد و آخرت آن ها را گلستان گردانید؟ پس برای چه قیام کردند؟ آیا مردم در عبادت کردن مشکل داشتند؟ یا در شرکت مراسم مذهبی خود مانده بودند؟ که قیام کنند و گرگ های گرسنه ای چون شما را بر سر خود بزرگ گردانند. شما و سران نظام دنیای مردم را ویرانه کردید و آخرت آنان را به بیابان تبدیل کردید. مردم را از چه می ترسانید؟ از فیلم و عکس هایی که گرفته اید؟ چه کار قرار است انجام دهید؟ آن ها را می کشید و سر به نیست می کنید؟ اول آن که شغل شما جنایت و خونخواری است. دوم...»>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

بی تفاوتی خاتمی نسبت به قتل ستار بهشتی در زندان

از: گاه نوشته‌های آلفرد>>>

«آقای خاتمی آیا در نظر شما قتل در اثر شکنجه "ستار بهشتی" در زندان از مرگ مادر "قلعه نوعی" کم اهمیت تر است که نه تنها نامه ای منتشر نمی کنید، نه تنها به دیدار مادر داغدار او نمی روید که اساساً هیچ واکنشی به آن نشان نمی دهید؟!» عدم واکنش خاتمی در حالی است که این قتل، صدای بعضی از طرفداران سرسخت حکومت را هم درآورده است! البته کیست که نداند علت چیست؟! آخر چند ماه بیشتر به انتخابات سال آیندهء ریاست جمهوری (به قول خاتمی، "تدارکاتچی نظام") نمانده و خاتمی در موقعیت «حساس» کنونی دغدغهء باز نگه داشتن «روزنه های اصلاح» نظام و تایید صلاحیت کاندیدای جناح متبوع خود از سوی شورای نگهبان را دارد نه دغدغه کشته شدن یک وبلاگ نویس از طبقه محروم جامعه..! (توضیح: چند ماه پیش، رییس دولت اصلاحات در توجیه شرکت خود در انتخابات فرمایشی مجلس و رأی دادن اش در دماوند نوشته بود: «اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آن چه به آن باور دارم و پایبندم ریشه می گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی، که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم، و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده‌ام.») (پی نوشت: بعد از کامنت یکی از دوستان یادم آمد که ضمنا خاتمی همان کسی است که به مناسبت مرگ اسدالله لاجوردی، شکنجه گر مشهور اوین، پیام تسلیت بلندبالایی نوشته بود.

( آرشيو کوتاه و گويا)

گزارش کامل>>>

انتخابات آزاد پس از تغيير يا برای تغيير

اميرحسين گنج ‌بخش

اين نوشته می‌کوشد تا جايگاه انتخابات آزاد را در مسيرسازی‌های مختلف استراتژيک بررسی کند. از ورای اين بحث نشان داده خواهد شد که شعار انتخابات آزاد که اخيرا توسط آلترناتيوهای سرنگونی‌طلب داده می‌شود به دمکراسی راهی ندارد، به اين لحاظ کسانی که انتخابات آزاد را به صورت عمومی و نه در چارچوب يک استراتژی معين طرح می‌کنند مبارزه‌ی دموکراتيک را دچار اغتشاش می‌سازند. اساساً دو شکل کلاسيک برای تغيير يک نظام سياسی وجود دارد. يکی "اصلاحات از درون" و ديگری آن چيزی که به "انقلاب، سرنگونی و براندازی" مشهور بوده است. کوشش من در اين بحث اين است که نشان دهم در موج سوم دموکراسی فرايندهايی به وجود آمده است که نه انقلابی و نه اصلاحی است.>>>

مسئلهء ملی در ایران

ميزگردی در دو قسمت در تلويزيون «روژهلات»

با شرکت: الاهه بقراط، ناصر ايرانپور، فرهنگ قاسمی، ناصر کاخساز

بمديريت: سيروس ملکوتی

بخش اول>>>  ـ بخش دوم>>>

روشنفکران ابزار ساز

حمید آقایی

در تاریخ دوران مدرن ایران همواره دو گرایش عمده از روشنفکران سیاسی حضور داشته اند و در کنار هم و حتی بعضاً علیه هم به فعالیت سیاسی مشغول بوده اند. گروه اول روشنفکرانی بوده اند که از طریق مبارزات سیاسی و سازمان یافته، بعنوان پیشتازان خلق، و اراده گرایانه، برای تغییرات سیاسی و در نهایت انقلاب اجتماعی مبارزه می کردند؛ و گروه دوم روشنفکرانی بودند که استراتژی خاصی که «آگاهی بخشی» نام گرفته را دنبال می کردند.>>>

بُت شکن هميشه بُتی ديگر در آستين دارد

مردو آناهید

بيشترين ايرانيان، به گونه‌ای، از کمبود ِ آزادی رنج می‌برند. از اين روی بيشترين مردمان ِ ايران، به گمانی، آزاديخواه هستند. از آنجا که، در شريعت ِ اسلام، مردمان تنها در انديشه نکردن و پيروی کردن آزاد هستند، اين آزاديخواهان هم، در پيرامون ِ پديده‌ی آزادی، انديشه‌ای نمی‌کنند. آنها ويژگی‌های آزادی را در پيروی از يافته‌ها و بافته‌های بيگانگان برداشت می‌کنند. سدها سال است که اين آزاديخواهان، در انجمن‌هايی گوناگون، سرشناسی را می‌‌ستايند و خواسته‌های خود را در پيوست با آن نامدار می‌نگارند. آنها گمان می‌برند، که در پيروی از آن سرشناس، خواسته‌ها و آرزوهای آنها شناسايی خواهند شد...>>>

«پای درد دل مردم دارالخُرافه» و چند مطلب ديگر

حمیدرضا رحیمی

* «يك انگورکار: به نمايندگي از طرف انگوركاران منطقهء بكشلوي اروميه عرض مي كنم عده اي دلال از خدا بي خبر محصول انگور ما كشاورزان كه با زحمت هاي طاقت فرسا به بار آمده را به قيمت 140 تومان خريده و با كمپرسي به شهرهاي ديگر منتقل مي كنند. سؤال مي كنم چرا اجازه داده مي شود كه دسترنج مردم كشاورز اينگونه پايمال شود و عده اي بدون هيچ زحمتي به سرمايه كلان برسند؟»

پاسخ فدوی: خود کرده را تدبیر نیست، برادر انگورکار. بیل که به کمرتان نخورده!  خُب خودتان شراب بیاندازید!.. در باب آب کردن آن نیز فدوی را خبر کنید که پس از تست! سفارشتان را به برادران مربوطه  بکند! و من الله التوفیق.>>>

آرشيو مجموعهء

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

 

سه مفهوم «آزادی»:

لیبرالی، دموکراتیک و سوسیالیستی

استفانو پتروچیانی

مترجم: محمد تقی برومند (ب. کیوان)

جايگاه «انتخابات آزاد»

از منظر سکولار دموکراسی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

شکل نظام سیاسی و هدف دمکراتیک

الاهه بقراط

هرگز چنین مباد!

شهباز نخعی

آيا قرارداد الجزیره دیگری در راه است؟

درویش رنجبر

اپوزیسیون واقعی بايد شکل بگیرد

محمد زمانی

دین و دولت در هندوستان (3)

پیشینه‌های سکولاریسم هند

مهرداد صمدزاده

گذر از مرز «هشدار!»

سايت فرارو

دشواری های راه دمکراسی و اتحاد ملی

احمد مرادی

پرینسیپ های بازی در زمین جمهوری اسلامی

دنیز ایشچی

خیانت کاران منحرفی که قضیه را کش می دهند!

مهدی رود

انتخابات آزاد، ائتلاف و شورای ملی

دو گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوی نخست با تلويزيون ميهن>>>

گفتگوی دوم با سايت خودنويس>>>

تصویری از سازماندهی جنبش سبز

آرش سلیم

جمهوری یا پادشاهی، کدام يک؟

مهراد افشار

دین و دولت در هندوستان (۲)

بحران سکولاریسم

مهرداد صمدزاده

مسلمین در این مناطق ناراضیند

مطلب وارده

هند و سکولاریسم (1)

مهرداد صمدزاده

علیه فرهنگ ترس

حمید آقایی

روحانیتِ شیعه،

معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی

محمود خادمی

اصلاحات؛ آرزواندیشی و نوستالژی

مهدی خلجی

شاخه گلی و جرعه ای شراب

بر خاک نادره افشاری

شکوه ميرزادگی

گوشه‌ای از نقض کامل حقوق شهروندی

و انسانی در ایران امروز

سازمان دانش آموختگان ایران

(ادوار تحکیم وحدت)

جمعه گردی هایی که ره به ترکستان دارد

عبدالستار دوشوکی

«دوران نقره ای» و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

هيچ انتخاباتی بی حضور آزاد ژورنالیست ها

 آزاد نیست

شکوه ميرزادگی

«تغییر»؟  حتی یک ذرّه!

شهباز نخعی

پيوندهای درونی اصلاح طلبی با انتخابات آزاد

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

اتحاد جمهوریخواهان،

یک مصلحت، یا یک ضرورت؟

دنیز ایشچی

دو پرسش دارم، آیا پاسخی دارید؟

سخنی با احزاب و گروه‌های سیاسی ایران

الاهه بقراط

انگشت اشارهء «آقا»

این بار نسرین را نشانه گرفت

شهرام سردار

فراخوان برای مشارکت

در روند شکل ‏دهی تشکل بزرگ چپ

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران

در باب جعل یک واژه، و مباحث متعاقبِ آن

(عامه یا عرف؛ حقوق یا قانون)

حبیب فرحزادی

ما نظام سلطنتی را به حق به زیر کشیدیم!

(نامه ای به عزیزی در ایران)

مهدی رضائی ـ تازيک

از جُنبش آگاهی تا انقلاب رهایی

بهمن زاهدی

گربه های عابد شده

وقتی سلطنت طلبان دموکرات می شوند

الماس فرضی

جمهوری اسلامی، آری!

دربارهء قطعنامه سیاسی همایش پنجم

اتحاد جمهوریخواهان ایران

مهرگان البرز

آلترناتیوسازی یا انهدام اپوزیسیون

رضا فانی یزدی

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630