|
سال
ششم ـ شمارهء 1334
ــ
دوشنبه
21 مرداد
ماه 1392 ـ 12 ماه اگوست 2013 |
|
|
کسی که زمينه را برای حمله به وطن مان فراهم کرده است / اين
ويدئو را حتماً ببينيد◄
اعتدال به «دولت سکولار» منتهی نمی شود!
هاشمی رفسنجانی
من اطمینان دارم که اعتدال و واقع گرایی اسلامی به دولت سکولار
منتهی نخواهد شد مشروط بر آنکه از مسیر اعتدال اسلامی خارج نشویم.
اعتدال یعنی اینکه روحانیت و نیروهای مذهبی، به عنوان اصیل ترین
اقشار جامعه، همانطور که اگر ببینند دین و مصالح جامعه در خطر است،
صبر نمیکنند و بدرستی انتقاد و حتی تهاجم میکنند فراموش نکنند
که چون قدرت هم با روحانیت است و الان هم مسئول هستند، باید از
مساجد تا بالاترین ارکان خود را موظف به پیگیری "حق النّاس" و حتی
تحمل انتقاد مخالفین خود را بدانند.◄
شما نمایندهء امثال ما که رأی نداده ایم نیستید
نامه سرگشاده منصوره بهکیش به آقای حسن
روحانی
آقای
روحانی، در این سی و چهار سال شما و همراهان تان هر چه توانستید بر
سر ما آوردید و با کشیدن تیغ بر روی مخالفان و مردمی که شاه را
برای به دست آوردن آزادی و آزادگی و داشتن زندگی بهتر و انسانی تر
بیرون کرده بودند، حکومت کردید و هر کدام تقصیرها را گردن دیگری
انداختید. من و بسیاری از ما بهترین عزیزان مان را به خاطر نبود
آزادی در جمهوری اسلامی از دست داده ایم و شاهد نقض گسترده و
سیستماتیک حقوق بشر در ایران بوده و هستیم. ولی امروز دیگر دهه شصت
نیست که تنها با حذف بی صدای دگراندیشان بتوانید به زندگی خود
ادامه دهید.◄
پاسخ باراک اوباما به نامه زندانیان سیاسی سابق و فعلی
راوی: امین موحدی
نامه سراسر از مهر و محبت شما را خواندم، اما در این نامه بیش از
آنچه که به حقیر اظهار محبت داشته باشید به جمهوری اسلامی و سید
علی خامنهای اظهار ارادت کرده ا ید که این کمی تا قسمتی جای
تعجب داشت و دارد میپرسید کجا به جمهوری اسلامی اظهار لطف فرموده
اید؟ عرض کنم خدمت با سعادت تان تقاضای شما از من مبني بر رفع
تحريم جمهوري اسلامي، اظهار لطف در حق هیچ بنی بشری نیست جز سید
علی خامنه ای، من نمیدانم شما چگونه آدم هاي سیاسی هستید که
تقاضای بخشش و دادن فرصت به کسی را میکنید که به گفته خودتان،
شما را تبدیل به زندانی سیاسی از نوع سابق و فعلی نموده است؟ >◄
تفسيرهای پی در پی
حمیدرضا رحیمی
سفینة النجاة ِ جمهوری شکوهمند اسلامی ما، یعنی حجت الاسلام
والمسلمین حسن(ع) روحانی، انارالله برهانه، اکنون سکان این زورق
شکسته را، از ناخدائی که مانند سایر ناخدایان حکومت "که به مکتب
نرفت و خط ننوشت" تحویل بگیرد!.. جراید شریفهء دارالخرافه هم "این
میان، خوش دست و پائی می زنند"! از جمله اين تیتر که از آخرین نیوز
نقل می شود: «روحانی کشور را با خزانهء خالی، بندر خالی و انبار
خالی و بانک مرکزی خالی تحويل میگيرد!» فدوی نمی داند که همکار
مکتبی او، چه اشکالی در معنا و مفهوم عنوان فوق ملاحظه کرده، که آن
را تیتر هم فرموده است؟!.. واقعیت واقعاً موجود(!) می گوید که
همیشه همینطور بوده است؛ یعنی شما هم اگر خواسته باشید از خانه ی
فعلی تشریف ببرید، آن را تمیز و جارو کرده به ساکن جدید تحویل می
دهید.◄
|
دربارهء سه پیام به کنگره سکولار دموکرات ها
محسن ذاکری
چرا
اصلاح طلبان برونمرز، توده ای ها و اکثریتی ها و طرفداران انتخابات
آزاد مدام مهر و محابا، و یا نهیب و نصیحت شان متوجه ما انحلال
طلبان است که: «های، ای بیخبران به کجا می برید این کاروان را!» در
حالیکه از ما سکولار دموکرات های انحلال طلب، براستی که مسکین تر و
گردن باریک تر در اپوزیسیون نیست که نیست. نمی دانم از چه رو
اینقدر دل نگران ما هستند و اینقدر از خطاهای استراتژیکی ما را
پروا دارند؟ از سکولاریسم گفتیم، گفتند: «در میدان دین، ستیز
نمودن، باختن است!» از آلترناتیو گفتیم، گفتند: «ای بسا آرزو که
خاک شده است!» از گفت و شنود با اقوام و مردم گفتیم و خواستیم
فدرالیسم را باز شکافیم، گفتند: «کوس تجزیه را سر مدهید؟» از
اتحاد سکولار دموکرات ها می گوییم، می گویند: «تعادل و تعامل با
اصلاح طلبان را از یاد مبرید!»◄
سی
و چهار
سال تاکتیک!؟
سخنی با سکولار دموکراتهای اصلاح طلب
ديويد اعتباری
در
مصاحبهء اخیری در تلویزیون اندیشه،
مهندس مهدی حاذق اعظم به عنوان یک انحلال طلب عضو کنگره سکولار
دموکراتها و از سوی دیگر دکتر اکبر کرمی به عنوان یک سکولار
دموکرات اصلاح طلب با یک دیگر به مناظره نشستند. در پایان و در
لپ کلمات شان، آقای اکبر کرمی، "انحلال طلبی را استراتژی و اصلاح
طلبی را تاکتیک" خود و یاران خود خواندند. البته این حرف در ظاهر
شاید خوب و دل پسند باشد، ولی در واقعیت، پس از 34 سال، بیش از
حرفی پوچ نیست!◄
معيار
تشخيص وجود آزادی در جامعه چيست؟
پرسش از اسماعيل نوری علا
پرسشگر: احمد مرادی، سردبیر سایت تورکمن
صحرا مدیا
در يک نگاه کلی، انسان بجز در حوزهء تخيل و تفکر تجريدي اش، در
حلقه های متعدد محدوديت های فيزيکی و اجتماعی گرفتار است و، در عين
حال، به لحاظ کارکردی، همين حلقه ها طبيعی و اجتماعی ادامهء حيات
او را ممکن ساخته اند. اما او به مدد «حوزهء تفکر تجريدی» می کوشد
اين حلقه های محدود کننده را در حد ممکن و مقدور کاهش دهد و خود را
از قيد آنها خارج سازد، بی آنکه حيات او (و لذا کل آزادی ممکن او)
به خطر افتد.◄
آنها که
نامهء زندانيان به اوباما را امضاء نکردند
مريم معمارصادقی ـ مدير مؤسسهء آموزشی توانا
احترام من به زندانيان شجاع و پاينند اصولی همچون نسرين ستوده،
مجيد توکلی، احمد زيدآبادی و حشمت طبرزدی يکشبه صد چندان شده است.
آنها از پيوستن به گروه گستردهء و آشکارا ضد امريکائی ِ حلقهء
اصلاح طلبان خودداری کرده و نامهء سرزنش آميز خطاب به اوباما را ـ
که همهء مشکلات ايران را به گردن تحريم های اقتصادی می اندازد ـ
امضاء نکرده اند. ناراضيان بلوک شرق نيز، بخصوص واسلاو هاول،
کاملاً از خطرات ناشی از اينگونه جنبش های «صلح طلبانه» نسبت به
آزادی و صلح آگاه بودند... در نامهء اين "زندانيان" يک کلمه نيز در
مورد زندانی شدن ناعادلانهء خودشان، شرايط داخل زندان ها، تعداد دم
افزون اعدام ها، و سرکوب گسترده و سيستماتيک جامعهء مدنی و کل
جامعه نيامده است. اگرچه ممکن است که آنها اعتقاد داشته باشند که
کارشان راهی به صلح می برد اما کوری شان نسبت به اين بی عدالتی ها،
که خود از آن رنج می برند، تنها عليه مبارزه برای رسيدن به آزادی
عمل می کند؛ درست همانگونه که پشتيبانی از اميال خامنه ای در
راستای دستيابی به بمب هسته ای صرفاً مانع صلح است. [آرشيو ◄]
حقوق شهروندی با تمام تبعات آن
امین ریاحی
در
یادداشت پیشرو
امکان سازگاری دو مفهوم «حقوق شهروندی» و «حق
تعیین سرنوشت ملل ایرانی» را میسنجیم.
برای این کار گام به گام با آرای کسانی که ایران را متشکل از ملل
گوناگون می دانند و، در عين حال، به حقوق
شهروندی ملتزم اند، پيش خواهيم رفت. در قدم اول
خواهيم ديد که ايدهء شهروندی و حق تعيين سرنوشت
ملی با يکديگر سازگار نيستند و تنهت می
توان به يکی از آنها وفادار ماند. در گام بعد تضاد دو مفهوم حقوق
شهروندی و حق تعيين سرنوشت ساکنان يک
منطقهء جغرافيائی خاص به بحث گذاشته می شود. اما پيش از آن
بايد در مورد دليل انتخاب عبرت «ملل ايرانی» و
معنای مورد نظرم از عبارت «حق تعيين
سرنوشت» سخن بگويم.◄
راهپیمایی و اعتراض هزاران تن به آلودگی هوا در زنجان◄
|
|
آرشيو
کليهء مقالات گذشتهء سايت
◄
|
|
|
|
|
©
2007 ـ New Secularism -
Admin@newsecularism.com - Fax:
509-352-9630 |