فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما    |     تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1141 ـ  دوشنبه 21 فروردين 1391 ـ  9 آوريل 2012

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

===========

مشکل اسلامیست ها با اصطلاح اسلامیسم

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

هیچ ملتی هرگز جنگ نمی خواهد

الاهه بقراط

مطالعات خاورمیانه

یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی

مجید محمدی

وقتی آزادی غیبت دارد

پريسا ساعد

چرا« انتخاباتِ آزاد» در جمهوری اسلامی

امری است ناممکن

کوروش اعتمادی

امید نام من است

آرام موحّد

من و زندگی من

حمید آقایی

نوروز و حقوق بشر در کردستان

ثریا فلاح

تأملی بر «بحران رابطه»

در جامعهء تبعیدی ایرانی

گفتگو با مسعود افتخاری

گفتگوگر: مجید خوشدل

جنبش مدنی و

لزوم بسط گفتمان سیاسی- اجتماعی

فرزین وحدت

مسئلهء رهبری در جنبش سبز

(از يک نگاه اصلاح طلبانه)

محمد صادقی

پیشرفت علمی ایران، افسانه یا واقعیت

مجید محمدی

روشنفکری و اندیشه علیه قدرت

رامین جهانبگلو

اعلام مواضع شبکهء سکولارهای سبز ايران

در مورد «انتخابات آزاد»>>>

بيانيهء مطبوعاتی در مورد

«نشست گفتگو برای گذار به دموکراسی»

(واشنگتن ـ 7 و 8 آوريل 2012)>>>

توضيحات دو تن از دعوت کنندگان:

آرام حسامی واميرحسين گنج بخش (ويدئو)>>>

توضيحات يک دعوت شده:

اسماعيل نوری علا (ويدئو)>>>

و اظهار نظر ناجوانمردانه و بدون ذکر مأخذ

 يکی از هموطنان کمونيست مآب

اهوازی و احوازی

مهرانگیز کار

حاشیه ای برنوشته اهوازی یا احوازی

ابو محمد المحمراوی

درسی که نباید از انقلاب 57 گرفت

رضا قاضی نوری، علیرضا کیانی

ایران بر سر دوراهی جنگ و مصالحه

منصور فرهنگ

جامعهء‌ ایران در

سراشیبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی

مجید محمدی

بر بستر این اقتصاد،

جامعهء مدنی شکل نمی گیرد

حسین عظیمی

زيرا او یک مرد است

سعیده اسلامی

اعلام موجوديت دو سازمان سکولار دموکرات

سازمان ايرانيان سکولار ـ دموکرات>>>

تشکل مستقل سياسی زنان ايران>>>

برخی پرسش و پاسخ ها و چند حکايت نوروزی

حمید رضا رحیمی

نيايش نوروزی

کورش زعيم

بنای کج «رفراندوم 12 فروردين 1358»

علی افشاری

قانون اساسی جدید مصر بقلم اسلامگرایان؛

بهاری که خزان خواهد شد

سجاد نیک آیین

جنگ نوين خدايان ونابهنگامی سیاست اوباما

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

خنده ملیح آقای احمدی نژاد

الاهه بقراط

رویکرد دولت پهلوی به مذهب

سیاوش روزبه

مکتب ایرانی، تناقض تنوع و یک دستی

بخشی از يک مقاله بلند دربارهء

پرسش مجلس اسلامی از احمدی نژاد

فرج سرکوهی

کورش آسوده بخواب که مردم بیدارند!

ف. م. سخن

پرويز صياد برای سال 1391 نيت می کند

ويدئو

انتخابات مجلس: کاريکاتور انتخابات

بيانيه زندانيان سکولار دمکرات ايران

بحث «آلترناتيو سازی»

در نهمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

افغانستان، ده سال پس از طالبان

آثار حکیمی

ایالات متحده و بنیادگرایی مذهبی در افغانستان

محمد محق

کار کيانوش رمضانی به نام «سلفی های تونس»>>>

افزایش توجه جامعه جهانی به مشکلات قومیت‌های ایران

طاهر شیرمحمدی

اخيراً سازمان ملت‌های بدون نماینده و سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق اقلیت‌ها در کنار نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، سمینار "حقوق اقلیت‌ها در ایران" را در ژنو برگزار کردند. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مسائل حقوق بشر هم در اين نشست شرکت داشت. دکتر حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر و یکی از برگزارکنندگان نشست "حقوق اقلیت ها در ایران"، با اعلام این خبر به دویچه‌وله گفت: «حقوق بشر برای همه‌ی ایرانیان است و در این مسئله اولویت خاصی هم نیست. هدف ما این است نمایندگان اتنیک‌ها هم مسائل و دغدغه‌های خود را بیان کنند.»>>>

چرایی محافظه کاری روحانیت سنتی و غیر سیاسی

علی افشاری

در سال های اخیر، عدم تمایل روحانیت سنتی و غیر سیاسی به کنش انتقادی و اعتراض جدی نسبت به حکومت امری سئوال بر انگیز بوده است. در دوران اوج جنبش سبز انتظاری در بخشی از بدنه و فعالان این  جنبش بوجود آمد تا مراجع سنتی به حمایت صریح از مطالبات مردم بپردازند  و با برخوردی فعال عدم مشروعیت مذهبی حکومت را اعلام نمایند. تحقق نیافتن این انتظار باعث بروز انتقاداتی  نسبت به سکوت  روحانیت معتقد به جدایی دین از سیاست شد و حتی برخی  آنها را در مسئولیت  حکومت نسبت به بیدادگری در جامعه  شریک دانستند. در این یادداشت تلاش می شود به اختصار چرایی محافظه کاری روحانیت سنتی تبیین گردد.>>>

«تعطیل‌ترین کشور جهان»، با چهار ماه تعطیلی در سال

سايت صدای آلمان

روزهای تعطیل سال 91با محاسبه تعطیلی ادار‌ات در روزهای پنج‌شنبه‌ به 130 روز یا یک سوم سال می‌رسد. در دو سوم‌ باقی مانده سال، ساعات کار مفید در ادارات دولتی، به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، روزانه دو ساعت است. رهبر جمهوری اسلامی ایران سال 1391را "سال تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامگذاری کرده است. رئیس دولت دهم نیز در پیام نوروزی خود، حمایت از تولید، سرمایه و کار ایرانی را دستور کار دولت در سال 1391 عنوان کرد.>>>

آزادی هم آدابی دارد

جلال ایجادی در پی ایجاد چیست؟

اکبر کرمی

مسالهء من راهکارهای بی سرانجامی است که در تیرگی خشم و ناامیدی از سوی جلال ایجادی پیش نهاده شده اند؛ ادعاها و راه کارهایی که به جای کمک به "امکان" حل پازل ایران امروز و درمان انحطاط تاریخی ما به "امتناع" دامن می زند؛ مسالهء من مهندسی کلان آزادی و مدیریت مسولانهء "نقد آزاد" در یک جامعهء مذهبی است؛ مدیریتی که – دست کم – باید با پرتاب تیرهای تیره ی خشم و نفرت متفاوت باشد و راه را برای یک خودپایی ملی و پویا بازگذارد.>>>

مسئلهء رهبری در جنبش سبز

(از يک نگاه اصلاح طلبانه)

محمد صادقی

در حوادث اخير ايران، به دفعات شاهد بوده ايم که نگاه و قضاوت اغلب فعالان جنبش سبز داخل کشور با نگاه بسياری از ايرانيانی که حوادث را از خارج از کشور دنبال مي‌کنند تفاوت محسوسی دارد. ايرانيان داخل کشور معمولا علاقه چندانی به تعريف کردن جنبش بر حسب مقولات و مفاهيم کلی از قبيل "سکولار" يا "اسلامي" ندارند و جنبش را در تقابل با سکولاريسم يا اسلام معنا نمي‌کنند. در حالی که بسياری از روشنفکران و فعالان خارج از کشور (همچنين ساير روشنفکرانی که به ماجرا علاقمندند) ترجيح مي‌دهند اين جنبش دموکراتيک را ذيل يکی از اين دو مقوله طبقه‌بندی کنند. بیانیه‌ها و مصاحبه‌هایی که از سوی رهبران جنبش در داخل کشور و بیانیه‌هایی که از سوی گروه‌هایی از منتقدان و مخالفان حکومت در خارج از کشور صادر شده است دو گرایش عمده را نشان می دهند: گرایش اسلام‌گرا و گرایش عرفی.>>>

اسلامگرایان علیه هالیوود،

هالیوود علیه چهارشنبه سوری

مجید محمدی

غیر از تهدیدهای معمول پلیس ایران مبنی بر برخورد پلیس با تجمعات مردم در شب چهار شنبه سوری، شبکه‌های تلویزیون دولتی این کشور هر سال در این شب با نمایش انبوهی از فیلم‌های هالیوودی تلاش می کند جوانان را به جای انجام مراسم چهارشنبه سوری و شرکت در اعتراضات احتمالی در برابر دستگاه تلویزیون بنشاند... نمایش‌ تجاری ترین فیلم‌های سینمای آمریکا در تلویزیون دولتی در کشوری صورت می گیرد که مقامات رسمی آن سینمای هالیوود را تحت سلطه صهیونیسم می دانند و صنعت سینما در ایالات متحده را بخشی از ابزارهای سلطه جهانی این کشور معرفی می کنند.>>>

شپش ِ جنجال در ریش ِ «شخصیت» توده ای بی.بی.سی

بابک پرهام (ب.اشراق)

یعنی چی «ایران زمین»؟ چون ایران زمین در زمان داریوش هخامنشی تا گرجستان و هند پهناور بود؛ بی بی سی باید می گفت: "کشور" ِ ایران زمین. چون کشور ِ ایران یعنی همان اتحاد خاکی و فرهنگی میان سه قبیله از یک قوم که کوروش تأسیس کرد و هنوز هم در وسعت جغرافیایی کوچک تر، اما در وسعت قومی وسیع تر، وجود کامل و مدرن دارد. روند تکامل جغرافیایی و قومی همان شرطی است که مونتسکیو رومی ها را نیازمند آن می دانست: جغرافیای مبسوط با قومیت و فرهنگ غنی ولی، در قالب اتحاد قانونی و اداری ِ اصل ِ آزادی، به هم پیوند خورده؛ شرایطی که هم ایران ِ امروزه- به غیر از شرط آزادی -  در آسیا، هم ایالات متحده در قارۀ آمریکا، آنها را دارند؛ ولی انگلستان در اروپا  و روسیه در آسیا ندارند.>>>

«بد سلیقه» و چند مطلب ديگر

حمیدرضا رحیمی

حضرت احدیت، جله اسمه، گوئی همه ی الطاف خفیه ی خود را در زمینه ی سلیقه، از مؤمنین کثرالله امثالهم شدیداً دریغ فرموده است؛ و گرنه برادر محمد(ص) رضا(ع) رحیمی که، جسارت است، معاون اول رئیس جمهور می باشد، در باب انتصاب برادر سعید مرتضوی به مدیریت سازمان تأمین اجتماعی، که تعطیلی فله ای مطبوعات در دهه ی هفتاد، شکنجه، تجاوز و قتل دکتر زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی- کانادائی در جریان نا آرامی های دانشجوئی در زندان اوین در سال 82، معاونت مقام معظم رهبری در فجایع اتفاقیه در زندان کهریزک در جنبش اعتراضی  مردم ایران در سال 88  را در کارنامه ی درخشان خود دارد، چنین آیه ای صادر نمی فرمود: «دولت، مرتضوی را برای این کار پسندیده!..»>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630