فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما | تماس | جستجو | فيلترشکن | English Section |
||
جمعه گردی ها | گفتگوهای اختصاصی | عکس و کاريکاتور | عکس و مکث | کوتاه و گويا |
||
پيوندها |
مطالب روزهای قبل |
سال پنجم ـ شماره 1093 ـ دوشنبه 28 آذر 1390 ـ 19 دسامبر 2011 |
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
و پيوند به يک ويدئو>>>
=========== ========== ========== ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============ =========== =========== =========== ===========
|
متن کامل سخنرانی مهم محمد مصطفایی در کنفرانس خبری شکایت رضا پهلوی علیه علی خامنه ای
گزارش راديوئی از کنفرانس پاريس و نظر رضا پهلوی دربارهء شورای هماهنگی>>> >>>گفتگوی رضا پهلوی با بی.بی.سی >>>
بگذاريد آدمها کنار هم بنشینند در دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
اندر باب «نهاد دين سازمانيافته»
آقای گنجی نابودی اسرائیل را میخواهد؟
نفت و اقتصاد سیاسی پیش از انقلاب
مقابل تحريم و گزينه نظامي چه كنيم؟
«صور خیال» آقای اسماعیل نوری علا
سوالات نکیر و منکر در شب اول قبر
تضعيف حقوق بشرخيانت به بشريت است
آدرس اشتباهی که به دفاع از نظام می رسد!
بیش از هر چیز تبیین محورهای یک آشتی ملی مهّم است
«انتخابات» مجلس شورای اسلامی و اهمیت یک جنبش تحریم گسترده
برادران و نعل کردن پشه در عاشورا!
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
اگر آن حمله را جمهوری اسلامی شروع کرد چی؟!
ضرورت تاریخی تشکیل (ایجاد) «شورای ملی» تشکیل کنگره ملی کارگروه پژوهشی کنگره ملی ایران در سايت «چراغ آزادی»
توضیحی پیرامون اعلامیهء دبیران پیشین کنفدراسیون جهانی دانشجویان !
باز یابی و باز خوانی اپوزیسیون ایرانی
خاورمیانه در آستانهء سقوط به ورطهء واپسگرایی
|
یلدا، سرود با شکوه پیروزی بی تردید روشنایی بر تاریکی ست بيانيه کميته بين المللی نجات پاسارگاد به مناسبت يلدا>>> جشن های ملی ما، زیر تیغ بیدادگر تبعیض در این که حکومت اسلامی مسلط بر سرزمین مان، از ابتدای دست يافتن رهبرانش به قدرت، مظهر و نماد تبعیض بوده شکی نیست. این تبعیض نه تنها در تار و پود قانون اساسی اين حکومت، و نه تنها در تمامی قوانین قضایی، حقوقی، سیاسی، و اجتماعی آن، بلکه در تمامی رفتارهای وابستگانش حضوری دایمی دارد. در چارچوب قوانینی غیر انسانی، سال هاست که ما انواع و اقسام تبعیض ها را نسبت به قشرهای مختلف جامعه، از زنان گرفته تا کارگران و معلمین و دانشجویان، و اقوام مختلف دیده ایم. اما یکی از انواع تبعیض که در این حکومت گستردگی بسيار داشته «تبعیض فرهنگی» است؛ تبعیضی که مستقيماً با «مذهبی بودن» اين حکومت ارتباط دارد.>>>
درگذشت واتسلاو هاول بنا بر گزارش راديو فردا، واتسلاو هاول، رييس جمهوری پيشين چک و از ناراضيان سرشناس دوران کمونيسم در چکسلواکی، ديروز، هجدهم دسامبر، بر اثر ابتلا به بيماری تنفسی در سن 75 سالگی درگذشت. هاول در سال های اخير با مشکلات زيادی در زمينه سلامتی خود روبرو بود و به دليل سابقه طولانی کشيدن سيگار و همچنین حبس در زندان های دوران کمونیسم، به ناراحتی شدید تنفسی مبتلا شده بود. واتسلاو هاول، نمايش نامه نويس، ناراضی سرشناس چکسلواکی و از رهبران «انقلاب مخملی» اين کشور به شمار می رفت که به یک قهرمان ملی تبديل شده بود. مبارزات وی و ساير ناراضيان سبب شد تا در جريان يک انقلاب آرام و بدون خونريزی در سال 1989، به چهار دهه دوران سلطه بی رحمانه کمونيسم در چکسلواکی پايان داده شود. وی در 28 دسامبر سال 1989 و پس از سقوط کمونيسم، به رياست جمهوری چکسلواکی انتخاب شد و اين کشور را به سمت دمکراسی و بازار آزاد هدايت کرد. وی که تا سال 2003 به مدت ده سال در قدرت بود، چند ماه پيش از پيوستن جمهوری چک به اتحاديه اروپا از قدرت کناره گيری کرد. آقای هاول به نماد مردمی تبدیل شده بود که به صورت مسالمت آمیز رژیم های اقتدارگرا را در اروپای شرقی به زیر کشیدند. جملهء مشهور او این بود که «حقیقت و عشق باید بر دروغ و نفرت غلبه کند.» يادش را گرامی می داريم.
از قدرت آیتالله خامنهای تا سرنوشت احمدینژاد گفتگوگر: سعید برزین، برای بی.بی.سی تقسیم بندی اصولگرایان: راست تندرو که در پناه رهبری قدرت گرفته و رو به رشد است؛ با چهره ای امنیتی اطلاعاتی و مهاجم ـ راست سنتی شامل مؤتلفه، روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و نیز کسانی که حول و حوش روزنامه رسالت جمع می شدند. اینها کم کم رو به افول هستند ـ راست میانه شامل اشخاص تکنوکراتتر و بوروکراتتر مثل محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی و احمد توکلی ـ نیروهای نزدیک به آقای احمدینژاد که از درون راست تندرو بیرون آمدند اما به مرور به حاشیه بیرونی جریان اصول گرا رانده میشوند.>>>
سکولاریزم و روحانیت، تطابق ها و تعارض ها اگر سکولاریزم را به معنای عرفی شدن اداره نهاد های عمومی و ائین حکمرانی بدانیم و آن را به جدایی حقوقی دین از دولت معنا کنیم آنگاه مسئله روحانیت و سکولاریزم اهمیت زیادی پیدا می کند. به عبارت دیگر، اگر حضور صنفی، اجتماعی و سیاسی روحانیت در فضای سکولار به رسمیت شناخته شود و حضور انحصاری آن در ساختار قدرت و کسب امتیازات ویژه و تعیين شهروند برتر و درجهء یک رد گردد، آنگاه پیدا کردن راه حلی شایسته و موثر برای رفع تعارض روحانیت و سکولاریسم ممکن است. البته این راه حل به همکاری، گفتگو و تعامل مثبت روحانیت و نیرو های عرفی نیاز دارد. طرفین باید با توجه قرار دادن واقعیت ها و روحیهء سازش طلبی به توافقی در چارچوب مفاهیم سکولاریسم برسند.>>>
آزادی و پیشرفت ایران، در گرو نقد اسلام با توجه به لزوم آغاز بحث و نقد اسلام در ایران انتظار داریم روشنفکران جانب احتیاط را رها ساخته و پا پیش بگذارند تا با رواج اندیشه ورزی بتوانیم دوران قرون وسطایی ایران را پشت سر بگذاریم. مشکل ما با کسانی چون اکبر گنجی نیست که با نقد خود سعی دارند چهره ای رحمانی و مترقی از اسلام بنمايانند بلکه مشکل ما با کسانی است که خلاف این عقیده را دارند و پا پیش نمیگذارند و نظریات و شکیات خود را ابراز نمی دارند. نقد اسلام گرچه خطرناک است اما برای پیشرفت و آزادی ایران راهي ديگر جز روبرو شدن با این خطر برایمان متصور نیست.>>>
محمد غزالی: کشف جدید عبدالکریم سروش چه کسی تیشه به ریشه ی فلسفه زد تا فقه و کلام را جانشین فلسفه کند؟ غزالی! او بود که با تحریر کتاب تهافت الفلاسفه (خودشکنی یا پراکنده گوییهای فلاسفه) پایهء اندیشه و کنکاش آزاد را نابود کرد. او بود که گفت «فلسفه راه ضلال است، کنارش بگذاریم و شرع را گردن نهیم». «احیای علوم»، که سروش از آن با غرور یاد می کند، دقیقآ برای از بین بردن فکر آزاد و تجدید حیات وحی تالیف شده است. >>>
تفاوت لیبرال دمکراسی و سکولار دمکراسی چیست؟ نشست دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران ( لیبرال دمکرات) سکولاریسم خودش یکی از پایههای لیبرال دمکراسی است ولی همه آن نیست. کاری که آقای نوری علا میکند استفاده کردن از نفرت و خشم مردم از حکومت دینی است و میخواهد جلب توجه بکند. همان کاری که اسلامگرایان قبل از انقلاباسلامی در ایران انجام دادند. یعنی نفرتی داشتند از پادشاه و آن نفرتشان به بُن بست انقلاب اسلامی منتهی شد. درست از همان حالت آقای نوری علا میخواهد استفاده بکند. ولی برای رسیدن به لیبرال دمکراسی، باید آزادیهای اجتماعی و نهادهای مردمی تشکیل بشود.>>>
در راه حقوق بشر چه کسی سنگ می اندازد؟ نقض حقوق بشر در ایران ازهرجهت فراتر ازحد تصوربوده و روز بروز در حال گسترش است. از آنجاکه مردم ایران و منقدین و معترضین به جمهوری اسلامی جزو اسرای سرزمین به غنیمت گرفته شده اند، حاکمان جمهوری اسلامی براین باورند که در ایران حقوق بشر نقض نمی شود و آزادی برقرار است. زیرا در فرهنگ مذهبی آنان، اسرا از هیچ حقوقی برخوردار نیستند مگر از حقوق بردگان.>>> این روزها هر چه نوریزاد خائن جلو می رود، منِ پشیمانْ از گذشته ی ننگین خود عقب می روم و احتمال می دهم یک روزی برسد که من هم مانند آن بر و بچه هایی که کف حسینیه را به خاطر این که حضرتعالی بر آن قدم نهادهاید می بوئیدند و می بوسیدند و می لیسیدند همین کارها را بکنم. والله به خدا این دنده عقب گرفتن من بی دلیل نیست. چطور انسان می تواند رهبری فرزانه مثل شما داشته باشد، و نخواهد کف پایش را ببوید و ببوسد و یا در مراحل بالاتر ذوبشدگی بلیسد (انشاءالله که قلقلکی نیستید و به حقیر اجازه ی چنین کاری را می دهید).>>> شاهد از غیبهنوز مرکب فتاوی علمای اعلم خشک نشده بود، که امر خداوند جلت عظمه، بر آن دائر شد که فقره ی دیگری از همان هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، در جزیره سی شل در جنوب شرقي پایگاه اردوگاه لمونیر در جیبوتي، که در سواحل شرقي آفریقا در اقیانوس هند قرار دارد، سقوط کند. فدوی اما در گزارشات خبرنگار جنگی هزل داتکام از منطقه ندید که اهالی جزیره سی شل سینه زنی کرده و در عزاداری سیدالشهدا (ع) گل بر پیکر و قمه بر ملاج کوبیده باشند که حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا روحی له الفدا(عج) مزدشان را نقداً، با سقوط هواپیمای مذکورکه برادران از آن به نبرد بزرگ! یاد کرده اند، داده باشد. حضرات آیات عظام و حجج اسلام، کثرالله امثالهم، در این باب چه ُمهملی می فرمایند.>>>
|
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |