t

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

سال ششم ـ  شمارهء 1274 ــ  جمعه 25 اسفند ماه 1391 ـ 15 ماه مارس 2013

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد

سال 1392، « سال مبارزه با تبعیض در میراث فرهنگی»

نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد، امسال نیز، به سنت هر ساله ی خود، در آستانه ی سال نوی ایرانیان، نوروز جهانی، نامی را یرای سالی که از راه می رسد انتخاب و پیشنهاد می کند.

این انتخاب، چون همیشه، در چارچوب نگاهداری و نگاهبانی از میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین می باشد، و در پیرامون مسایل و رویدادهایی است که میراث ملی و بشری ایرانیان را در خطر انداخته یا خواهد انداخت.

از آنجایی که گزارش های مربوط به میراث فرهنگی، به ویژه در سال جاری، گویای این واقعیت است که میراث فرهنگی و تاریخی ایران روز به روز بیشتر گرفتار تبعیض های مذهبی و سیاسی می شود، ما برای توجه دادن به علاقمندان و نگاهبانان میراث فرهنگی و تاریخی ایران و جهان، و برای متوقف کردن این روند غیر اصولی و غیر قانونی، نام سال 1392، را «سال مبارزه با تبعیض در میراث فرهنگی» می گذاریم.

اتحاد بزرگ یا ائتلاف جمهوریخواهان

بیژن حکمت

در حال حاضر علاوه بر سازمان ها و گرایش هایی سیاسی با هویت چپ یا ملی و مذهبی که عین حال طرفدار نظام جمهوری هستند، پنج نهاد سیاسی با هویت جمهوری خواهی وجود دارند: اتحاد جمهوریخواهان، جنبش جمهوریخواهان لاییک و دمکرات، اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی (که اساساً در امریکا فعال است)، همبستگی ملی جمهوریخواهان، و سازمان جمهوریخواهان ایران. بنظر من یکی از گام های مهمی که در راه اتحاد می توان برداشت آغاز یک گفتگوی سازمان یافته بین این پنج سازمان برای تشکیل بلوک جمهورخواهی است.در سال های اخیر اختلاف نظر بین این سازمان ها کاهش یافته و اگر هم نتوان در همان گام اول روی خطوط استراتژیک به توافق رسید، دستکم می توان با بیانیه های مشترک در زمینه های مورد توافق آغاز کرد و با برگزاری سمینارها و تبادل نظرِ پیوسته از اختلاف ها کاست و گام های بیشتری برای هماهنگی برداشت.

ترس شاه از آخوندها

پرویز مینوئی

داورى یك یك افراد ملت آمریكا دربارهء كارهاى «آبراهام  لینكلن» یا «جورج واشنگتن» یا «جان اف كندى» شبیه هم است. یعنى پیش نمى آید كه یكى بگوید به آمریكا خدمت كرد و دیگرى بگوید به آمریكا خیانت كرد. ولى باورهاى ما ایرانیان دربارهء شخصیت هاى تاریخ معاصرمان بسیار متفاوت است و این چند دلیل دارد. دموكراسى ِ چند قرنی به آمریكا اجازه داده است همه چیز نوشته و گفته شود و به آگاهى شهروندان برسد و در مورد ما این طور نبوده است و، از طرفى، آن ضرب المثل معروف كه «با یك غوره سردی اش مى شود و با یك كشمش گرمی اش» در مورد ما بیشتر صادق است. ما عادت نكرده ایم در رویدادها عمیقاً مطالعه و تفكر و بررسى كنیم و زود قضاوت مى كنیم و دیر قضاوت خود را تغییر مى دهیم...

 

تحقق دمکراسی بدون قدرت دمکراتیک

ممکن نیست!

«اصلاح» اساسا از «بالا» است بدون آنکه «پایین» الزاما نقشی در آن داشته باشد جز برخورداری از مواهب این اصلاح! و مهم‌تر از همه، هرگز اصلاح به معنای تغییر در ساختار سیاسی یک حکومت، اعم از استبدادی یا دمکراتیک نیست! این همان توهم و سوءتفاهم بزرگی است که اصلاح‌طلبان هرگز نخواستند آن را به مردمی توضیح دهند که به امید «تغییر» از «اصلاحات» آنها پشتیبانی می‌کردند!

عقاید آخرالزمانی حاکمان ایران و خطر فاجعه

حسین باقرزاده

سياست های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و تروریستی و مناقشات بین‌المللی رژیم ایران در منطقه خاورمیانه تا حد زیادی تحت تأثیر اعتقادات آخرالزمانی احمدی‌نژاد و خامنه‌ای بوده است. اگر تا کنون این سیاست‌ها به جنگی خانمانسوز منجر نشده است آن را بایستی بیشتر مرهون برخورد عقلانی قدرت‌های دیگر دخیل در منطقه و نه رژیم ایران دانست. ولی با توجه به این که در سیاست‌های داخلی، عامل عقلانیت کمتر یافت می‌شود، عقاید آخرالزمانی حاکمان جمهوری اسلامی می‌توانند نقش فاجعه‌باری در تحولات آینده کشور ما ایفا کنند و یا در صحنه بین‌المللی منطقه‌ای را به آتش بکشاند..

تجربه ای در کثرت مداری

اسماعيل نوری علا

«جامعهء تحت تسلط ايدئولوژی» (چه از نوع مذهبی و چه غير مذهبی) می کوشد تا فرد و فردانيت و مفرد را از ميان بردارد و همه را يا يکسان کند و يا «يکسان نشونده ها» را از ميان بردارد، حال آنکه «جامعهء ايدئولوژی گريز» وجود کثرت در مفردات را می پذيرد و پايه های زندگی خود را نه بر «جمع مداری» که بر «کثرت گرائی» می گذارد: جامعه پارچهء چهل تکهء رنگارنگی می شود که هر «مفرد» يا «فرد» اش آزادانه و بی هراس دارای ويژگی های مختص خويش است و فشار اجتماعی و حاکميت نيز قرار نيست اين ويژگی ها را از وی بستاند و بر اساس نصيحت «خواهی نشوی رسوا / همرنگ جماعت شو» او را از «رسوائی» برهاند.

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهبانی

ارزيابی سرمايه های سياسی ملی

گغتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: فرامرز فروزنده در برنامه همصدائی از تلويزيون انديشه

ذوالفقار چرا؟

(پاسخ به مقالهء مهدی ذوالفقاری)

سياوش. ا

جناب آقای مهدی ذوالفقاری در مقاله ای سرشار از مغلطه و سفسطه با عنوان "آقای رضا پهلوی يک سرمايه اقتصادی‌ست نه ملی!" در سايت گويا به نقد و گاه هزل ديدگاه های آقای نوری علا و متعاقباً گروهی از ايرانيان که با او هم عقيده اند پرداخته و ذوالفقار قلم بر اينان آخته و بر راست و درست تفکر و سخنشان تاخته است. گذشته از اينکه عنوان نوشته ی ايشان حتی از ديدگاه خودشان لايق يک نشان تعجب بوده و بار خبری ندارد، به عنوان تحصيلکرده ای ميانسال که بيشتر عمر خود را در زمان نظام جمهوری سپری کرده و از مواهب شورش سال پنجاه و هفت به حد مکفی بر خوردار شده ام قصد دارم درد دلی دوستانه با اين هموطن گرامی و افرادی که ممکن است با بخشی يا تمام محتوای نوشته ی ايشان موافق باشند داشته باشم.

آلترناتیو یا «حفظ نظام ولایت فقیه»؟ مسئله این است!

(پاسخی به اسماعيل نوری علا)

علیرضا یعقوبی در سايت «آفتابکاران»

بر خلاف نظر آقای نوری علا، باید یادآور شد که «آلترناتیو شورای ملی مقاومت» با برنامه مشخص از پایگاه های مقاومت ایران و از دل توده های مردم و از میان بهترین فرزندان آنان سرچشمه گرفته و حقانیت و مشروعیت خود را تماماً از مبارزهء مردم ایران و بهترین فرزندان آنها در ارتش آزادیبخش ملی ایران و رنج و شکنج اسرا و زندانیان سیاسی و شهدا کسب نموده است و این واقعیتی است که هر ناظر بیطرفی به آن شهادت می دهد. آلترناتیو شورای ملی مقاومت برای کسب حمایت این یا آن دولتمرد خارجی بدنبال مشروعیت نیست و دقیقاً تمامی اینها از ذهنیت آقای نوری علاء که از صحنهء مبارزه و الزامات و شرایط حاکم بر آن به دور است، نشات می گیرد. اگر به حوادث سوریه نظری بیفکنیم متوجه این واقعیت انکارناپذیر خواهیم شد.

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

14 اسفند 1391

جنون دخالت در زندگی خصوصی،

يا توهم جامعه «تماميت‌گرا»

سعید پیوندی

آيا موازنه قدرت بين رژيم و مردم

در حال تغيير است؟

حسين باقرزاده

انتخابات نمایشی

و برچسب نافرمانی مدنی!

تقی روزبه

آمریکا دوستی یا آمریکا ستیزی

محمد پورعبدالله

بر سر نسل من چه آمده است؟!

مهدی رضائی- تازیک

در بارهء دور جدید مذاکرات صلح

بین دولت ترکیه و اوجالان

محمود نزهت زاده

هدف حملهء نظامی در «مالی»

عقب راندن چین از افریقاست

هینتر گروند

گزینش و ترجمه: رضا نافعی

نگاهی به چند تجربهء سياسی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

پرسش ها از سايت توانا

ويدئو

16 اسفند 1391

مرگ استفان هسل،

کهنسال ‌ترين مدافع حقوق بشر

خسرو ناقد

ده پرسش اساسی

در مورد حقوق بشر

میشائیل کِرِنِریچ

مدیر مرکز حقوق بشر نورنبرگ

گزارشی از اقتصاد توحيدی

شعری از افشين بابازاده

خدانمی آمرزدهوشنگ کشاورز را!

هادی خرسندی

نقش مردم و حکومت

در بازتولید استبداد

مقصود فراستخواه

قدسی سازی خشونت،

رمز بقای نظام ولایت

فیروز نجومی

جابجایی سیاسی،

یک گام تا گذار به دموکراسی

عباس خرسندی

انتخابات آزاد،

وسیله ای برای حفظ نظام ، یا نفی نظام؟

دنیز ایشچی

حمله به اسانلو ودفاع از احمدي؟

محمد آسنگران

بزی ِ زنگوله پا

مطلبی از يک نویسندهء ناشناس

طوفان شن‌

دلیل شکست عملیات طبس نبود!

حسن عباسی

18 اسفند 1391

آلترناتيوسازی يا چلبی سازی؟

 مسئله اين است!

جمعه گردی های

اسماعيل نوری علا

به مناسبت روز جهانی زن

جنبش زنان دیگر نباید از صفر شروع کند

شکوه میرزادگی

روزی برای زنان؟

فروغ طیاری

جايزهء نوبل و دگرديسی «کارمان»

سونیا زکری ـ ترجمه مينوالوندي

در قفسِ نامرئی عباس آقا!

محمد هادی

وقتی جانبازان خودکشی می‌کنند...

الاهه بقراط

حقوق غیرقانونی بشر!

شهباز نخعی

بصيرت يا حقارت؟

دو سال حصرِ موسوی

و کروبی و رهنورد

از علی کشتگر

فاجعه: تعرض روزنامه ایران به مراجع تقلید!

اعتراض سايت «جرس!»

21 اسفند 1391

از ترس پيروزی گروه احمدی نژاد

 و بقصد منتفی کردن

انتخابات مستقيم

طرح پارلمانی ‌شدن

 انتخاب رییس جمهور

در اجلاس خبرگان

سخنی با آقای کرباسچی

بخشی از يک مقالهء

مجتبی واحدی

خاتمی و مشائی،

دو چهرهء نهائی انتخابات 92

نشريهء پيک نت

اخلاق سیاسی

پرویز دستمالچی

حلقهء مفقودهء اپوزیسیون

حسن بهگر

سرمایه ملی چیست و کیست؟

مهدی ذوالفقاری

براستی بايد کدام نیمهء لیوان را دید؟

(در تقدیر از دکتر مجید مشیدی)

مهدی رضایی- تازیک

تکذيب فدوی و اکاذيب ديگر...

حمیدرضا رحیمی

23 اسفند 1391

کردهای سوریه در مقابل اسد

گابریل دل گراند

ترجمه مینو الوندي

اسانلو مرتد نیست

جمال کمانگر

دربارهء عکس منتشر شده

از احمدی‌ن‍ژاد و مادر چاوز

حجة الاسلام حسین سوزنچی

 ـ جهان نیوز

پانزده ناقض حقوق بهاييان

سايت عدالت برای ايران

ترفندی نو برای کشاندن مردم

به پای صندوق های رأی گیری

هوشنگ کردستانی

باز هم در اهمیت

مطالبات معیشتی

تقی روزبه

کنفرانس پراگ

و اصلاح طلبی مترقی

سام قندچی

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

حقوق خود را بيشتر بدانيد

 

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t